بانک ها جان خودروسازان و قطعه سازان را به لب رساندند / بهره 8000 میلیاردی بانک ها از محل تسهیلات پرداختی به خودروسازان

پرشین خودرو: قطعه سازان در ماه های اخیر دعوت وزیر صنعت و خودروسازان را برای افزایش تولید، توسعه داخلی سازی و تجاری سازی 200 هزار دستگاه خودرو باقی مانده در کف کارخانجات لبیک گفتند و اما اکنون و با فرا رسیدن ایام پایانی سال، وعده مسولان برای انجام تعهدات و پرداخت تسهیلات با اما و اگر مواجه شده است و در این میان فقط 15 درصد از آنچه وعده داده شده، محقق شده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب عنوان کرد: علی رغم اینکه خودروسازی از صنایع مهم و پیشرو در کشور است متاسفانه عده ای در نظام بانکی و سایر بخش ها با کارشکنی کمر به نابودی این صنعت بسته اند.

اوضاع اسفبار مالی قطعه سازان در روزهای پایانی سال

سعید صبوری ضمن اشاره به اوضاع اسفبار نقدینگی در صنعت قطعه سازی کشور تصریح کرد: در صورت عدم پرداخت تسهیلات مصوب شورای پول واعتبار طی روزهای آینده، بخش مهمی از صنعت قطعه سازی کشور ورشکست و حجم وسیعی از نیروهای شاغل در این واحدها بیکارخواهند شد.

وی در همین حال به پرداخت بخش کوچکی از تسهیلات 5000 میلیاردی اشاره و این رقم را موجب تنفس بخشی از سازندگان دانست و گفت: متاسفانه در آستانه سال جدید و در شرایطی که اوضاع مالی قطعه سازان بسیار نگران کننده است تنها بخش کوچکی از تسهیلات مصوب به ایران خودرو پرداخت شده و این شرکت نیز رقم دریافتی را بین قطعه سازان توزیع نموده که موجب تفس بخشی از سازندگان شده است اما کماکان هیچ رقمی از این تسهیلات به سایپا پرداخت نشده است.

صبوری تاکید کرد: بی توجه به وضعیت قطعه سازان در شرایطی صورت می گیرد که رکورد تولید 2000 دستگاه در شرکتهای خودروساز تنها با همت و زحمات قطعه سازانی رقم خورد که بدون دریافت سود و جریمه صرفا خدمت کردند و باعث شدند که بیش از 200 هزار خودرو در کف تجاری و تحویل مشتریان شود.

نبود نظام قانونمند در پرداخت سهم سازندگان در جریان فروش خودروسازان

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور در ادامه با ابراز تاسف از عدم اهتمام مسئولان در حمایت از تولید در کشور اظهار داشت: با اتفاقات اخیر به نظر می رسد بهترین جایی که می توان پول و مطالبات را پرداخت نکرد همین واحدهای قطعه سازی است چرا که مطالبات در این صنعت نه تنها تاریخ ندارد بلکه جریمه تاخیر و بهره بانکی نیز شامل آن نمی شود در حالی که اگر نظام پرداخت در این صنعت قانونمند بود شرایط خوبی را برای سازندگان و خودروساز فراهم می کرد و با فروش خودرو هم سهم سازندگان پرداخت می گردید و هم خودروساز سهمی مشخصی را دریافت می کرد.

تحول در پرداخت مطالبات قطعه سازان با همت مدیران دو شرکت بزرگ خودروساز

صبوری با این حال به عملکرد خوب مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروساز و ایجاد تحول در پرداخت قطعه سازان اشاره و خاطر نشان کرد: با حضور مهندس مقیمی در ایران خودرو تحول خوبی در پرداخت سازندگان صورت گرفت و این جریان پیش از تسهیلات مصوب 5 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان بود در حالی که امروز نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات مصوبی که بهره و سود آن را دریافت می کند جان خودروساز و قطعه ساز را به لب رسانده است.

 



وی همچنین به اقدامات خوبی مدیرعامل سایپا در پرداخت مطالبات قطعه سازان اشاره و عنوان کرد : اگر چه با تصمیمات دکتر سلیمانی حرکت های خوبی در پرداخت های قطعه سازان و تکمیل خودروهای در کف صورت گرفت اما پس از اتفاق مالی که در سایپا رخ داد عملا روند پرداخت به قطعه سازان با مشکل مواجه شد و مطالبات سازندگان افزایش یافت.

صبوری در ادامه به موضوع مطالبات مجموعه زنجیره تامین از صنعت خودرواشاره و کل این رقم را حدود 31 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در شرایطی بدهی خودروسازان به کل سازندگان به رقمی در حدود 31 هزار میلیارد تومان رسیده است که حدود 13 هزار میلیارد تومان از این رقم مطالبات معوق قطعه سازان است و چنانچه چک های خرید دین از این رقم کسر شود حدود 8 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بالای 120 روز قطعه سازان است که پرداخت تسهیلات 5000 میلیاردی نیز جوابگوی این میزان بدهی خودروسازان نخواهد بود اما کماکان از پرداخت این تسهیلات ناچیز به این صنعت نیز دریغ می شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی ضمن هشدار نسبت به تعطیلی بخش وسیعی از مجموعه قطعه سازی کشور تاکید کرد: در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم که در بسیاری از واحدهای قطعه سازی عیدی و پاداش و سنوات کارگران به دلیل مشکل نقدینگی پرداخت نشده است این در حالی است برخی اظهارات حکایت از عدم برنامه ریزی بانک مرکزی و بانک های عامل در پرداخت تسهیلات مصوب دولت دارد.

بهره 8 هزار میلیاردی بانک ها از محل تسهیلات پرداختی به خودروسازان

صبوری با اشاره به اینکه خودروسازان با جدیت در حال مذاکره برای دریافت تسهیلات مصوب هستند، گفت: در شرایطی که انتظار می رود بانک مرکزی در هفته های پایانی سال دستور پرداخت هرچه سریعتر تسهیلات مصوب را به بانک های عامل اعلام نماید متاسفانه با دامن زدن بر اختلافات و جنگ زرگری بین خود و بانک های عامل عملا مانع پرداخت این تسهیلات به خودروسازان شدند.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان گدا نیستند، تصریح کرد: سال گذشته بانک ها از محل تسهیلات پرداختی به خودروسازان نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان بهره دریافت کردند اما کماکان مطرح می کنند که خودروسازان ورشکسته هستند در حالی که سرمایه و واموال و دارایی های خودروسازان بیش از 3 برابر میزان بدهی آنها به قطعه سازان است که البته باید به تجدید ارزیابی شود.

صبوری در پایان هر گونه تاخیر و کاهش تولید اخیر خودروسازان را ناشی از تاثیر ویروس کرونا بر توقف تولید برخی شرکتهای چینی دانست و گفت: امروز باید همه کمک کنند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم و چنانچه هم اکنون اقدامی صورت نگیرد و هر کس جزیره خودش را مراقبت کند مشکلات نه تنها حل نمی شود بلکه بیشتر نیز خواهد شد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 121030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha