پرداخت تسهیلات الزامی برای عبور از بحران بیکاری و توقف تولید است

پرشین خودرو: عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازی کشور با انتقاد از شرایط حاکم بر صنایع کشور و کوتاهی سیاست گذاران در حمایت از صنعت گران با تشبیه صنعت قطعه سازی به یک بیمار به کما رفته گفت: صنعت قطعه سازی شبیه یک بیمار در کما است که به ویروس کرونا نیز مبتلا شده است.

محمود نجفی سهی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پرشین خودرو با بیان این مطلب افزود: شرایط حاکم بر صنعت به خصوص صنعت قطعه سازی کشور اصلا مناسب نیست و اگر برای بهبود اوضاع تدبیر مناسبی اندیشیده نشود ما در ابتدای سال جدید دیگر چیزی به نام صنعت قطعه سازی نخواهیم داشت.

وی با انتقاد از رشد بی رویه و بی منطق مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان ادامه داد: ظرف 3 ماه گذشته ورق فولادی که یکی از پرکاربردترین مواد مورد استفاده در صنعت قطعه سازی خودرو است، افزایش بیش از دو برابری داشته به صورتی که قیمت 7 هزار تومانی ورق فولادی در آذرماه سال جاری امروز به رقم 14 تا 15 هزار تومان رسیده است که این افزایش قیمت شامل تمام مواد اولیه می شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: ادامه این روند و بی توجهی سیاست گذاران به مدیریت اوضاع موجب شده است تا چشم انداز روشنی پیش روی فعالان صنعت وجود نداشته باشد.

نجفی سهی افزود: با وجود مطالبات بیش از 30 هزار میلیارد تومانی قطعه سازان، در این میان سیستم بانکداری با توقف پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی مصوب شورای پول و اعتبار، شرایط را سخت تر از قبل کرده است.

این فعال صنعت قطعه سازی با انتقاد از سیستم تولید و توزیع مواد اولیه و نیاز این حوزه به دخالت دولتی تاکید کرد: شرکت های تولید کننده مواد اولیه داخلی که از منابع طبیعی و معادن کشور در حال استخراج و فرآوری منابع آنهم با قیمت های بسیار نازل هستند، همین مواد را در داخل کشور با قیمت روز دلار محاسبه و به بازار عرضه می کنند.

 



عضو هیات مدیره انجمن صنیع همگن قطعه سازی افزود: بزرگترین مشکل نیز در شبکه توزیع رخ می دهد که به جای اینکه مواد در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد، این مواد وارد شبکه ای تشکیل شده از دلالان پرقدرت شده و تولیدکنندگان را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد.

وی گفت: قیمت مواد پلیمری که ماه گذشته 50 هزار تومان بوده است امروز با نرخ بیش از 70 هزار تومانی نیز به سختی قابل تهیه است که نشان از ضعف سیستم در شبکه توزیع و سلطه دلالان بر نحوه عرضه این مواد 100 درصد داخلی است.

نجفی سهی ادامه داد: از این سو قامت فعالان صنعت قطعه سازی زیر فشار وصول مطالبات سازمان هایی مثل بیمه، مالیات، دارایی، برق و ... در حال خرد شدن است.

این قطعه ساز خودرو با بیان اینکه از سرگیری پرداخت تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار دیگر تنها نیاز قطعه سازان نیست بلکه الزامی برای نجات این صنعت از بحران توقف تولید و بیکاری است، تصریح کرد: اجرایی شدن مصوبه شورای پول و اعتبار در پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی شرایطی را فراهم کرده بود که قطعه سازان بتوانند به تولید ادامه دهند که متاسفانه توقف در پرداخت این تسهیلات، نقشه های قطعه سازان را نقش برآب کرده است.

نجفی سهی با بیان اینکه شرایط به گونه ای است که اگر دولت دخالت نکند روزهای بسیار سختی در انتظار صنعتگران خواهد بود، اظهار داشت: به شخصه و بر خلاف عقیده بسیاری از دوستان معتقد هستم همانطور که قیمت گذاری دستوری در خودرو وجود دارد این نحوه قیمت گذاری باید به حوزه مواد اولیه نیز تسری پیدا کند تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی، یکی دیگر از راهکار های عبور از شرایط فعلی را از سرگیری پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی و فریز کردن بدهی های صنعتگران تا اواسط نیمه اول سال 99 اعلام و خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته رؤسای اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون اقدام به نوشتن نامه ای به ریاست جمهوری کردند که طی این نامه درخواست شد، بدهی های فعالان صنعتی تا شهریورماه سال 1399 فریز شود تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم که امیدواریم این پیشنهاد مورد موافقت رئیس جمهور قرار گیرد.

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 121046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha