زنجیره تامین خودروسازان تا اردیبهشت 99 متوقف می شود!

پرشین خودرو: نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: برای جلوگیری از بروز بحران تعطیلی و بیکاری در صنعت قطعه سازی و ممانعت از بحران بزرگ تر اقتصادی در کشور، تسریع در پرداخت تسهیلات مصوب و اختصاص تسهیلات ترجیحی کم بهره باید در دستور کار نظام بانکی قرار گیرد.

مهدی مطلب زاده در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: به رغم پیگیری ها و اعلام بروز مشکلات جدی در صنعت قطعه سازی، تاکنون 30 درصد از سهم تسهیلات ایران خودرو پرداخت شده است.

وی با اشاره به گذشت 1.5 ماه از مصوبه تخصیص اعتبار 5 هزار میلیاردی به خودروسازان افزود: پرداخت این میزان تسهیلات ابتدا در قالب مصوبه پرداخت تسهیلات 10هزار میلیارد تومانی، به تصویب هیات دولت رسید. اما با مقاومت بانک مرکزی این مصوبه در شورای پول و اعتبار کاهش یافت و به رقم 7300 میلیارد تومان رسید.

مطلب زاده تاکید کرد: در جریان تصویب اعتبار اختصاصی به دو خودروساز داخلی مقرر گردید که 5000 میلیارد تومان از این رقم به صورت نقدی و الباقی 2 هزار و 300 میلیارد تومان از محل فروش اوراق به قطعه سازان تزریق شود که این بخش از مصوبه منوط به خروج خودروسازان از ماده 141 قانون تجارت شده که تا این لحظه آمادگی لازم برای اجرای آن فراهم نشده است.

 



نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به پرداخت 15 درصد از کل تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی گفت: به رغم تاکید سازندگان مبنی بر اتمام موجود انبارهای قطعه سازان و استفاده از فرصت یک ماهه تا شروع فعالیت زنجیره تامین در فروردین 99 برای سفارش گذاری و خرید مواد اولیه ، همچنان در پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیاردی از سوی بانک های عامل تعلل می شود.

مطلب زاده خاطر نشان کرد: با ادامه این جریان و تاخیر در پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی به طور قطع تا 2 ماه دیگر شاهد توقف کل صنعت قطعه سازی خواهیم بود.

فشارهای ناشی از تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بر پیکره صنعت خودرو و قطعه سازی کشور

وی در ادامه به تشریح فشارهای ناشی از تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بر صنعت خودرو و قطعه سازی پرداخت و گفت: صنعت خودرو به دنبال تحریم های چند باره و سختگیرانه خارجی و از سویی تحریم های داخلی روزهای بسیار سختی را پشت سر می گذاشت که متاسفانه و انتشار ویروس کرونا و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نیز مزید بر مشکلات گردید و بیش از گذشته نقل و انتقالات بانکی و خرید اعتباری و تامین برخی از قطعات مورد نیاز را با مسائل جدی تری روبرو کرد این در حالی است که در چنین شرایطی برای دور زدن تحریم ها و تامین نیاز واحدها پرداخت پول نقد بهترین راهکار موجود برای قطعه سازان است که این پول نقد نیز در شرکتهای خودروسازی بلوکه شده است.

پیش بینی افزایش مطالبات معوق قطعه سازان به 8 هزار میلیارد تومان در سال 99

وی به مطالبات قطعه سازان از صنعت خودرو اشاره کرد و با اشاره به بدهی 31 هزار میلیارد تومان خودروسازان به کل زنجیره قطعه سازی کشور، خاطر نشان کرد : از این رقم 14 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق و بالای 120 روزه است که البته در کنار این جریان حدود 6 هزار میلیارد تومان خودروساز چک خرید دین به قطعه ساز داده است تا از بانک با کسر بهره پول دریافت کند که در صورتی که این چک ها پاس نشود باز هم قطعه ساز است که بدهکار بانک محسوب می شود نه خودروساز.

 



به گفته این فعال در صنعت قطعه سازی در صورتی که چک های خرید دین خودروسازان پاس شود میزان مطالبات معوق قطعه سازان در سال آینده 8 هزار میلیارد تومان می شود.

جان فشانی قطعه سازان برای تکمیل خودروهای در کف / قطعه سازان برای تجاری شدن 200 هزار خودرو از اعتبارشان هزینه کردند

مطلب زاده با اشاره به جان فشانی قطعه سازان برای تکمیل 200 هزار خودرو در کف پارکینگ قطعه سازان گفت: قطعه سازان با وجود مشکلات مالی با همت و تلاش برای تکمیل 200 هزار خودرو در کف از اعتبار خودشان هزینه کردند و با دریافت وام از بانک ها نسبت به تکمیل این خودروها اقدام کردند و امروز که اقساط وام ها سررسید شده با عدم انجام تعهدات نظام بانکی در تامین تسهیلات مصوب دولت مواجه شدند اتفاق نگران کننده ای که در آستانه روزهای پایانی سال عملا امکان پرداخت حقوق ، عیدی و سنوات کارگران واحدها را با مشکل جدی روبرو کرده است .

وی در ادامه به راهکارهای خروج از بحران کنونی اشاره و با توجه به حجم بالای مطالبات قطعه سازان از خودروسازان گفت: قیمت گذاری دستوری پدر خودروسازان را در آورده و این صنعت را آستانه نابودی قرار داده است به طوری که سال گذشته اجرای قیمت گذاری حدود 10 هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان وارد کرد از این رو اولین گام برای رفع مشکلات جدی نقدینگی در این صنعت، آزادسازی قیمت خودرو است که موجب خروج دلالان از بازار و خرید خودرو توسط مصرف کننده واقعی با نرخ معقول خواهد شد.

2 گام موثر برای حل مشکل مالی در صنعت خودرو کشور

وی گام بعدی برای رفع مشکلات را تسریع در پرداخت تسهیلات مصوب 5 هزار میلیارد تومانی اعلام کرد و با توجه به اهمیت حفظ اشتغال در شرایط کنونی خاطر نشان کرد: در صورتی که عدم پرداخت تسهیلات مصوب بسیاری از قطعه سازان به خصوص واحدهای کوچک و متوسط به دلیل عدم امکان پرداخت اقساط معوق نابود شده و شاهد موج عظیم بیکاری در این صنعت خواهیم بود که موضوعی که تبعات اقتصادی بزرگی را در کشور به همراه خواهد داشت.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان همگن در پایان تاکید کرد : برای جلوگیری از بحران بزرگ اقتصادی در کشور باید وام های بخش های تولیدی تسویه شود و حتی وام های ترجیحی با نرخ های کمتری به واحدهای تولیدی اختصاص یابد تا از مشکلات جدی تر در کشور جلوگیری شود که مسلما در دراز مدت به نفع کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور با ارسال نامه ای به رئیس جمهوری نسبت به خطر توقف موقت تولید صنعت قطعه سازی و بیکاری 550 هزار نفر در این صنعت هشدار داد در این نامه که با هدف تسریع در پرداخت تسهیلات ارائه شد قطعه سازان با توجه به اینکه چند روزی بیشترتا پایان سال 98 باقی نمانده است خواستار سرعت جریان پرداخت مطالبات فعالان این صنعت از محل 5000 میلیارد تومان شدند.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 121065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha