کد خبر 121146
۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
آثار سوء کرونا بر بازار قطعات یدكی خودرو

پرشین خودرو: اگر تا به حال تعمیر خودروی خود را به تأخیر انداخته اید، به احتمال زیاد با تأخیر بیشتری مواجه خواهید شد. از نظر دست اندر كاران تأمین قطعات به ویژه قطعات یدكی، وقفه ای در راه است كه آثارش دیرتر آشكار می شوند.

به گزارش پرشین خودرو، صداهایی كه از درون خودروسازان دنیا و ناظران این صنعت به گوش می رسد، ویروس كرونا فقط به تولید و فروش لطمه نمی زند، از این به بعد باید منتظر آثار سوء نبودن قطعات یدكی خودرو باشیم. در چین كه شیوع ویروس از آن جا آغاز شده است، بر اساس آمار و ارقام مركز تحقیق اتومبیل در آمریكا، در مقام سوم ارسال قطعات یدكی به آمریكا بعد از مكزیك و كانادا است.


جنی نیومن، سردبیر وبسایت cars.com می گوید: «اگر خودروی شما نیاز به تعمیر داشته و شما به فكر رفتن به نمایندگی خدمات پس از فروش بودید، چون می دانم اكثر مردم تعمیر خودرو را به تأخیر می اندازند، بهتر است كه به تعمیر خودروی خود اولویت بالاتری بدهید. چون اگر این دست و آن دست كنید، باید دست به دعا ببرید كه خودرو شما را جا نگذارد و اگر گذاشت قطعه مورد نیاز شما در انبار مانده باشد.»

 

قطعات یدکی


پیامی كه از خودروسازان به نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش می رسد این است كه میزان تأثیر شیوع ویروس كرونا اصلا معلوم نیست. بسیاری از شركت های قطعه سازی به ویژه قطعه سازانی كه در بخش لوازم یدكی فعالیت می كنند، بیشتر بومی یا محلی كشورها هستند. اما زمان روشن خواهد كرد كه در آینده نه چندان دور، كدام قطعات یدكی بیشتر از بقیه نایاب می شوند. اما آن چه روشن است، لوازم یدكی كه تكیه اصلی آن به بازار چین است، قطعاً با یك وقفه جدی رو به رو خواهد شد. امواج این وقفه دیر یا زود به آمریكا هم می رسد.

مایكل دیون، از تحلیل گران صنعت خودروی چین در آمریكا و مدیر عامل زوزو گو ZoZo Go پیش بینی می كند كه ازچند هفته آینده این امواج به آمریكا می رسد. او می گوید: «شاید كسی صدای آن را در نمی آورد اما چین بی سر و صدا، منبع تأمین لوازم یدكی بخش مهمی از نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش در آمریكا است. این نمایندگی ها از اوایل یا اواسط ماه مارس با كمبود یا نایاب شدن برخی از قطعات یدكی در انبارهای خود رو به رو خواهند شد.

واردات قطعات ایالات متحده از سال 2010 تا 2018 سه برابر شده، از این رو تولید و خدمات پس از فروش آسیب پذیری بیشتری به مشكلات در چین پیدا كرده اند. اكثر نمایندگی ها و تعمیرگاه ها انبار خود را برای یك تا دو ماه تأمین می كنند. مخصوصاً اگر برخی از قطعات از چین وارد شود كه از زمان سفارش گذاری تا تحویل قطعات به انبار به زمان بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل می توان گفت هنوز آثار مخرب تعطیلی ها در صنعت خودروی چین هنوز به آمریكا نرسیده است.

جالب این جا است كه چین به مهمترین منبع تولید لوازم الكترونیكی شده كه بخش اعظم سیستم خودروها را تحت كنترل دارد.

متیو فینی، مدیر اجرایی IHS Markit می گوید: «توجه ما تازه به این نكته جلب شده كه چین به یكی از تأمین كنندگان عمده قطعات پرتیراژ با حاشیه سود كم مثل پد ترمز یا سوپاپ throttle تبدیل شده است.»

برای این كه منبع یا سورس دومی برای یك قطعه پیدا و انتخاب شود، حداقل چند هفته وقت لازم است.

ماری بوچزیگر مدیر عامل لورنس اینترنشنال در ایالات میشیگان در این باره می گوید: «اگر كسی در آمریكا می گوید كه روی ما تأثیر ندارد، به احتمال زیاد عمق این موقعیت را درك نكرده است.» لورنس از سال 2003 معامله با چینی ها را آغاز كرده است. وی بدون هیچ درنگی تیم مدیریت بحران تشكیل داد كه اعضای آن در شانگهای و آوبورن هیلز میشیگان بودند. آنها به طور دائم در حال ارزیابی و اندازه گیری ریسك ها و مشكلات و پیدا كردن راه حل هستند. بوچزیگر می گوید: «چه یك پیچ باشد چه یك قطعه پیچیده الكترونیكی، ممكن است از راه بسیار دوری به دست ما برسند. ما باید خود را برای آثار آن آماده كنیم. هنوز همه به تكاپو نیفتادند اما این تكاپو در راه است.»

لورنس اینترنشنال قطعات شاسی، پیستون و سایر قطعات قوای محركه را از چین تأمین می كند. مشتریان آن هم صنایع سنگین در فورد، جنرال موتورز، نیسان و هارلی دیویدسن هستند. حالا به دلایل مشكلات حمل و نقل تولید آنها 2 هفته عقب افتاده است.

از نظر دست اندر كاران تأمین قطعات به ویژه قطعات یدكی، وقفه ای در راه است كه آثارش دیرتر آشكار می شوند.

منبع: سایپا

کد خبر 121146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha