کد خبر 121160
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
​تایر خودرو در بین مجرمان آلایندگی هوا!

پرشین خودرو: تایرهای خودرو، هزار بار بیشتر از اگزوز خودرو آلاینده اند. قوانین كاهش آلاینده ها از اگزوز خودروها هر سال سخت گیرانه تر می شوند، حالا شاید لازم باشد به سورس های دیگر آلایندگی هوا هم توجه شود.

به گزارش پرشین خودرو، آلودگی هوا مظنون های متعددی دارد و یكی از مجرمانی كه تا به حال كمتر مورد ظن و گمان قرار گرفته است، تایرهای خودرو است.

مؤسسه تحقیقاتی «تحلیل های آلاینده ها» Emissions Analytics نتایج آزمایش های خود را منتشر كرد. در این تحقیق، یك خودروی هاچبك معروف كه لاستیك های نو روی آن قرار داده بودند و كاملا بالانس شده و باد آن تنظیم شده بود برای اندازه گیری آلاینده های غیراگزوزی مورد استفاده قرار گرفت. برای اختصار هم از سرواژه NEE مخفف Non-exhaust Emission استفاده شد.

 

تایر

 

نتایج این تحقیق نشان داد كه تایرها، ترمزها و سطح جاده ها به ازای هر كیلومتر 5.8 گرم NEE تولید می كنند كه 1,289 بار بیشتر از آلایندگی 0.0045 گرم استاندارد یورو6 اروپا از اگزوز خودروها است. حتی می توان گفت كه این نتایج بسیار محتاطانه تر از صحنه واقعی زندگی است كه شرایط رانندگی در آن متغیرهای متنوع تری دارد و سطح آلاینده ها را به مراتب از سطح اندازه گیری در محیط تحقیق بالاتر می برد. برای مثال بسیاری از خودروها تایرهای كم باد یا غیربالانس دارند، در سطوح غیر آسفالت و ناهموار به كار گرفته می شوند و در خودروهای سنگین به مراتب این اعداد و ارقام بیشتر است.

گروه كارشناسان كیفیت هوای دولت بریتانیا 73 درصد آلاینده های PM10 –ذرات معلق كمتر از 10 میكرون- ناشی از حمل و نقل را ناشی از NEEها می داند. هر چقدر هم كه محبوبیت وانت های لوكس، خودروهای شاسی بلند و خودروهای برقی بیشتر می شود، اهمیت سایر مجرمان آلایندگی بیشتر مشخص می شود. زیرساختهای رو به ویرانی در ایالات متحده و كشورهای غربی هم از مجرمان آلایندگی هستند كه میزان انتشار NEE آنها هنوز اندازه گیری نشده و تحت نظارت نیست.

ریچارد لافتهاوس از محققان «تحلیل های آلاینده ها» می گوید: «وقت آن رسیده كه موقع اندازه گیری آلاینده ها، فقط لوله ی اگزوز خودرو نباشد بلكه ذرات حاصل از تایرها و ترمزها نیز اندازه گیری شوند. تست های اولیه ما نشان می دهد كه میزان آلایندگی تایرها بیش از 1000 برابر اگزوز خودروها است. ترسناك تر این كه در سالیان گذشته تمركز و توجه فقط روی اگزوز بوده و سایر سورس هاس آلایندگی زیر نظر نبوده اند. به بیان دیگر حتی اگر از اگزوزها هیچ آلایندگی خارج نشود، نمی توان مطمئن بود كه آلودگی هوا كاهش خواهد یافت.

منبع: سایپا

کد خبر 121160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha