جنرال موتورز به کارگران خود دستكش روباتیك می‌دهد

پرشین خودرو: جنرال موتورز به برخی از كارگران خود دستكش های روباتیك می دهد كه نام آن سیستم «دست آهنی» است، و برای كاهش خستگی و بهبود قدرت دست طراحی شده است.

به گزارش پرشین خودرو، قرار نیست مثل فیلم های سینمایی از نوك دستان، رعد و برق بیرون بزند اما به معنی واقعی به كارگر احساس سوپرمن بودن دست می دهد.

یك دستكش بایونیك در جنرال موتورز طراحی شده كه قدرت دستان را بهبود می دهد و از خستگی می كاهد. این دستكش به كار كاركنان خط مونتاژ می خورد.

دست آهنی، شباهت زیادی به دستكش مكانیك ها دارد و به همان راحتی هم پوشیده می شود. این دستكش یك محفظه باتری دارد، چند موتور به تعداد انگشتان دست، یك تاندون به ازای هر انگشت و بر روی هر نوك انگشت هم تعدادی حسگر كار گذاشته شده است. البته بخش سنگین تر این سیستم در یك كیف شبیه به كول پشتی دور كمر كارگر قرار می گیرد.

 

دستکش

 

حسگرهای روی این دستكش وزن ابزار را محاسبه می كند و زمانی كه كارگر آن ابزار را به دست می گیرد، فشار لازم را وارد می كند تا این فشار به دست و بازوی كارگر اعمال نشود. هرچقدر كارگر با دستكش محكم تر فشار بدهد، فشار بیشتری از سوی دستكش اعمال می شود. البته این فشار هم محدودیتی دارد و از یك حدی بالاتر نمی رود. این سیستم یك نرم افزار یا در اصطلاح اپ دارد كه به آن IronConnect می گویند و هر كارگری متناسب با وزن و قد و توانایی و نحوه كار خود می تواند تنظیمات این دستكش را تغییر داده و با نیازهای خود مطابقت دهد.

یكی از مزایای استفاده از دست آهنی، در كارهای تكراری است كه بعد از مدتی موجب آسیب دیدگی دست، مچ و آرنج می شوند. تصور كنید كارگر باید به ازای هر خودرو 20 بار از درل استفاده نماید، به خودروی دهم یا یازدهم كه برسد، دست هایش سر می شود. حالا دست آهنی به كمك كارگر آمده و تا حدودی این مشكل را كاهش می دهد.

اندرو بیگلو ارگونومیست ارشد جنرال موتورز می گوید: «در حال حاضر ما در حال گذراندن تست های دوام این فناوری در خط مونتاژ اوراین هستیم؛ جایی كه شورولت سونیك، بولت برقی و كروز ای وی در حال تولید هستند. در بخش های دیگر كمپانی هم چند هفته ای است كه این سیستم مورد استفاده قرار گرفته است.»

واكنش كارگران خط مونتاژ اوراین در مورد این فناوری یك دست نیست و اختلاف نظر وجود دارد. كارگرانی كه از پیش با جراحت و مشكلات نظیر روماتیسم و اختلالات ناشی از تروما بوده اند، از این فناوری استقبال خوبی داشته اند چون دست آهنی جبران نواقص می كند. اما اعضای جوانتر تیم خیلی علاقه مند به پوشیدن كوله پشتی و دستكش اضافی نیستند. عده ای هم اعتقاد دارند كه بعد از مدتی دست ها ضعیف می شوند، در حالی كه كار كردن با دست باعث قوی ماندن ماهیچه می شود.

جنرال موتورز برای توسعه این فناوری از شركت سوئدی بیوسروو Bioservo كمك گرفته است. پیش از این هم جنرال موتورز با ناسا برای دستكش های روباتیك به نام RoboGlove همكاری كرده بود اما با مشكلاتی مواجه شد كه بیوسروو رفع كرد.

منبع: سایپا

کد خبر 121174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha