رونمایی خط تولید گیربکس 6سرعته دستی و اتومات ایرانی

پرشین خودرو: خط تولید نخستین گیربكس 6 سرعته دستی و اتوماتیک AMT با تكیه بر دانش فنی ایرانی و بدون همكاری شركای خارجی صبح امروز در ایران خودرو رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در مراسم رونمایی از خط تولید گیربکس 6سرعته دستی و اتوماتیک ایرانی، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، صادقی نیاركی سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت و مدیر عامل ایران خودرو حضور داشتند.

براساس این گزارش، نقشه راه بومی‌سازی فن‌آوری تولید گیربكس‌های دستی و اتوماتیك شش دنده با هدف كاهش وابستگی و مصرف سوخت و پاسخگویی به نیاز مصرف كنندگان با همكاری مهندسان ایران خودرو و شركت‌های دانش بنیان تدوین شده و در حال اجرا است.

با توجه به الزامات قانونی جدید، نیاز بازار و روند تكنولوژی در گیربكس‌های جدید‌، طراحی و ساخت گیربكس اتوماتیك و بومی‌سازی آنها ضروری است.

برهمین اساس در گام نخست، طراحی گیربكس دستی شش دنده با هدف راحتی راننده و كاهش مصرف سوخت در دستور كار ایران‌خودرو قرار گرفت.

تولید گیربكس شش سرعته دستی با 95 درصد ساخت داخل از نیمه دوم سال 99 آغاز خواهد شد و قرار است در این سال 10 هزار دستگاه از این گیربکس تولید شود.

 

گیربکس 6سرعته



از مهم‌ترین مزیت‌های گیربكس دستی شش دنده می‌توان به ایجاد توان‌مندی در طراحی و ساخت داخل انواع گیربكس، بهبود قابلیت رانندگی، ارتقاء‌كیفیت، بهبود تعویض دنده، افزایش رضایت‌مندی مشتریان و كاهش هزینه‌های خدمات پس از فروش اشاره كرد.

همچنین تجهیز محصولات ایران خودرو به گیربكس شش دنده، نسبت به گیربكس‌های پنج دنده فعلی، دست کم ۲٫۵ درصد كاهش مصرف سوخت به دنبال دارد.

طراحی و تولید گیربكس AMT اتوماتیك نیز با توجه زیرساخت‌های موجود در شركت نیرو محركه در ساخت شفت و انواع دنده‌ها و برمبنای گیربكس شش دنده در دستور كار این شركت قرارگرفته است.

تولید گیربكس شش سرعته دنده اتوماتیك AMT با 60درصد ساخت داخل در سه ماه پایانی سال آینده آغاز خواهد شد و قرار است در سال 99، هزار دستگاه از این نوع گیربكس تولید شود كه این میزان در سال‌های آتی به 30تا 50هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

كاهش مصرف سوخت نسبت به سایر گیربكس‌های AMT به میزان 10 درصد،‌ كاهش قیمت نسبت به سایر گیربكس‌های AMT بیش از 50 درصد، سهولت رانندگی در شهرهای پر ترافیك و مالكیت معنوی گیربكس برای ایران خودرو از مهم‌ترین مزیت‌های گیربكس اتوماتیك شش سرعته است.

مطالعات بازاریابی نشان می‌دهد كه دست کم 100 هزار دستگاه سالانه نیاز بازار به گیربكس‌های شش دنده دستی و اتوماتیك است و برهمین اساس بومی‌سازی فن‌آوری تولید گیربكس اتوماتیك در نقشه راه توسعه محصول ایران خودرو دیده شده است.

این در حالی است که فشارهای بین المللی و تحریم های ظالمانه، اجازه دسترسی به دانش فنی شركت‌های خودروسازی دنیا را نداده و با تكیه بر قدرت علمی متخصصان داخلی،‌ طراحی و تولید نخستین نمونه گیربكس‌های دستی و اتوماتیك شش سرعته به ثمر نشسته است.

گیربكس دستی و اتوماتیك شش سرعته با همكاری مركز تحقیقات ایران خودرو، شركت‌های ساپكو و نیرو محركه و بدون اتكا به شركای خارجی طراحی و تولید شده است.
یادآور می شود که در مراسم رونمایی امروز ۲۴ اسفندماه، نایب رئیس هیات مدیره ایران‌خودرو، مدیرعامل ساپکو و معاون مدیرعامل ایران‌خودرو در تحقیقات، طراحی و تکوین محصول نیز حضور داشتند.

کد خبر 121193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha