کد خبر 121202
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
قیمت بنزین در آمریكا ​سقوط کرد!

پرشین خودرو: متوسط قیمت بنزین در ایالات متحده در پایین ترین حد خود در سال گذشته و به هر گالن 2.38 دلار (لیتری 62 سنت حدود 8680 با دلار 14 هزار تومانی) رسید. می توان به جرأت گفت این سقوط قیمت بنزین در چند سال گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش پرشین خودرو، عوامل مختلفی باعث شده كه قیمت بنزین در آمریكا روند نزولی پیدا كند كه مهمترین آن شیوع كرونا و جنگ قیمت نفت بین عربستان و روسیه است.


نمی توان كاهش قیمت بنزین در آمریكا را به كاهش تقاضا نسبت داد، چون چنین اتفاقی نیفتاده است. آن چه در حقیقت اتفاق افتاده، ترمزی است كه چین گرفته و جنگی است كه بین روسیه و عربستان بر سر قیمت نفت در گرفته است.


چون نه روسیه نه عربستان حاضر به كاهش عرضه نیستند، بازار هم كه برای این مازاد ظرفیت ندارد، امكان كاهش بیشتر قیمت بنزین در آمریكا هنوز وجود دارد.

 

بنزین


این خبر شاید به طور موقت برای رانندگان خوشحال كننده باشد چون دستمزد آنها در چند دهه گذشته افزایش نیافته است. اما به احتمال زیاد این خوشحالی دیرپا نیست برای این كه عواقب اقتصادی، رویدادهایی مثل ترمز اقتصادی در چین آثاری مخرب دارند كه كمی دیر خود را نشان می دهند. وقتی چرخ اقتصاد كند می شود، ركودی ایجاد می كند كه ضررهای آن بیشتر از مشتی دلار است كه با ارزان شدن مختصر بنزین عاید رانندگان می شود.

این موقعیت فعلی، سابقه تاریخی ندارد كه بتوان بر اساس آن پیش بینی كرد. آن چه در حال حاضر مشاهده می شود این است كه تولید كنندگان نفت خام به بازاری پمپ می كنند كه خریداری ندارد. حالا این ماجرا همراه شده با شیوع ویروسی كه بزرگترین ضربه آن به سفر و گردشگری است. آن هم به شكلی كه هرگز سابقه نداشته است.

بین ماه مارس 2020 تا اوت 2021، بر اساس تحلیل های استاندارد چارترد 1.4 میلیارد بشكه نفت در انبارها ذخیره خواهد شد. برای مقایسه، این حجم نفت می تواند 88 هزار استخر مسابقات المپیك را پر كند. یعنی اگر این استخرها را كنار هم بچینید می تواند از نیویورك تا سانفرانسیسكو [از شرق به غرب آمریكا] امتداد پیدا كند.

بازارهای نفت هر چقدر فریاد می كشند كه سیل نفت را به بازار جاری نكنید، اما انگار گوشی در اوپك بدهكار نیست. حالا هر چقدر هم كه قیمت بنزین ارزان شود، اگر باری نباشد كه راننده ببرد، این ارزان شدن بنزین چه فایده ای خواهد داشت؟

منبع: سایپا

کد خبر 121202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha