کد خبر 121262
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
تولید واگن در واگن پارس اراک رکورد شکست

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک از شکستن رکورد تولید واگن در سال رونق تولید در این شرکت پس از گذشت ۲۱ سال خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، محمدرضا مختاری امروز دوشنبه 26 اسفند در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شرکت واگن پارس در سالی که از طرف رهبر معظم انقلاب به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است، تعداد ۵۲۲ دستگاه انواع واگن باری و مسافری را تولید و به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور تحویل داده است. این تعداد واگن شامل ۸ دستگاه واگن مسافری ۵۱۴ دستگاه واگن باری بوده است.

وی بیان کرد: تولید این تعداد واگن در این واحد تولیدی در ۲۱ سال گذشته بی سابقه بوده چراکه آخرین آمار ثبت شده در سوابق شرکت تولید حدود ۵۰۰ دستگاه در سال ۱۳۷۷ بوده است.

وی ادامه داد: مطابق برنامه پنج‌ساله، تولید ۲۵۰۰ دستگاه واگن از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت و تاکنون تولید در این شرکت ۱۰۰ درصد مطابق با برنامه صورت گرفته است و با توجه به برنامه مذکور، تولید ۵۰۰ دستگاه واگن در سال ۱۳۹۸ هدف گذاری شد. این تعداد واگن با در نظر داشتن سابقه تولیدی کارخانه قابل توجه بوده و عملی کردن آن در شرایط اقتصادی و سیاسی سال ۹۸ بسیار سخت و دشوار به نظر می‌رسید که با روحیه جهادی پرسنل و مدیران شرکت و با یک حرکت انقلابی به لطف خدا توانستیم از هدف در نظر گرفته شده در سال ۹۸ مبتنی بر تولید ۵۰۰ دستگاه واگن عبور کرده و به عدد ۵۲۲ دستگاه رسیده‌ایم.


مختاری افزود: در سال جاری اولین سری از واگن‌های حمل بالا در این شرکت تولید و تحویل مشتری شده است. این واگن یکی از کاربردی‌ترین واگن‌ها در افزایش سرعت عملیات ساخت خطوط راه آهن است و در پروسه بازسازی و نگهداری خطوط فعلی راه آهن نیز کارایی بالایی دارد.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ بعد از حدود ۱۵ سال مجددا قرارداد تولید لوکوموتیو (پارس ۳۳) منعقد و عملیاتی شد و انتظار می‌رود در خردادماه سال آینده شاهد تحویل اولین لوکوموتیو بعد از سال‌ها در شرکت واگن پارس باشیم که خود نقطه عطفی در کارنامه این واحد صنعتی و تولیدی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: تولید این تعداد واگن شاید نسبت به سنوات گذشته چشمگیر و قابل توجه باشد ولی مورد رضایت مدیریت این مجموعه نیست و با توجه به ظرفیت کارخانه واگن پارس تولید ۵۱۴ دستگاه واگن باری در سال مطابق با حدود ۵۰ درصد ظرفیت اسمی این واحد تولیدی در قسمت واگن‌های باری بوده و تولید ۸ دستگاه واگن مسافری کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت تولید واگن‌های مسافری است.

 

واگن



مختاری بیان کرد: تولید ۵۲۲ دستگاه واگن در سال ۱۳۹۸ بدون هیچگونه حمایت مالی و ارائه تسهیلات و فقط با توان مالی بخش خصوصی صورت گرفته است، اگر چه در اواخر سال ۹۷ مقرر شده بود که از منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه به برخی از مشتریان این شرکت تسهیلاتی ارائه شود ولی تاکنون با وجود قول مساعد تمامی مسئولین مربوطه، از منابع مذکور به این شرکت هیچگونه پرداختی صورت نگرفته است.

وی افزود: یکی از شرکت‌های خصوصی که با ارائه یک مدل مالی جدید و سرمایه‌گذاری و تامین نقدینگی مورد نیاز تولید کمک بسیار بزرگی در تولید بخش قابل توجهی از واگن‌های باری تولید این شرکت انجام داد و همواره در شرایط اقتصادی کشور به عنوان همکار در کنار شرکت واگن پارس قرار گرفته است، شرکت آروین تبریز است.

مدیرعامل شرکت واگن پارس ضمن قدردانی از مسئولین استان مرکزی بویژه استاندار استان مرکزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین راه آهن جمهوری اسلامی ایران به جهت حمایت‌های انجام شده اظهار کرد: در صورتی که این حمایت‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران با ارائه تسهیلات از محل تبصره ۱۸ بودجه به مشتریان این شرکت ادامه یابد این امکان وجود دارد که تولیدات این شرکت در سال آینده از تعداد ۷۰۰ دستگاه نیز عبور کند.

وی در ادامه گفت: یکی از افتخارات در این راستا، همدلی، همفکری، هم‌افزایی و همراهی به وجود آمده فیمابین تیم مدیریتی و کارکنان زحمتکش و درد کشیده این شرکت است که این اتفاق احتمالا در طول عمر واگن پارس کم‌سابقه بوده است. با توجه به تورم و شرایط اقتصادی موجود در کشور و با در نظر گرفتن میزان دریافتی کارگران این شرکت که بعضا با دریافت حداقل حقوق و دستمزد نهایت تلاش و دلدادگی را داشته‌اند این موضوع خود یکی از مصداق‌های اقتصاد مقاومتی است که در سه سال گذشته در این شرکت قابل ملاحظه بوده است.

مختاری بیان کرد: با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی کشور و رشد بی رویه قیمت‌ها در سال‌های اخیر و کاهش توانایی مالی شرکت‌های خریدار واگن علی‌الخصوص واگن مسافری در صورت عدم تخصیص منابع مالی و تسهیلات با نرخ مناسب، عملا خرید واگن مسافری توجیه اقتصادی نداشته و خریداران تمایلی جهت انعقاد قراردادهای جدید نخواهند داشت، لذا با توجه به فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل ریلی مسافر در کشور و نیاز جدی به نوسازی ناوگان مذکور، نیاز به حمایت‌های مالی دولتی در این بخش به شدت احساس می‌شود.

وی گفت: تولید واگن‌های باری با توجه به ارزش افزوده پایین فقط پاسخگوی هزینه‌های جاری این شرکت است و به جهت اینکه برنامه توسعه خوبی برای آینده شرکت واگن پارس ترسیم شود می بایستی خطوط تولیدی این شرکت بویژه در حوزه تولید واگن‌های مترو مسافری و لوکوموتیو که دارای ارزش افزوده بیشتری هستند، فعال شوند.

وی در ادامه افزود: با توجه به نیاز کشور به واگن‌های مترو توافقنامه‌هایی با سازمان‌های مختلف منعقد شده است که به دلیل تحریم‌های ظالمانه امکان تامین منابع مالی خارجی در نظر گرفته وجود ندارد و به همین دلیل قراردادهای مذکور تاکنون اجرایی نشده‌اند لذا ورود سازمان های دولتی جهت تامین مالی پروژه‌های تولید واگن مترو بایستی با جدیت پیگیری شود.

گفتنی است، شرکت واگن پارس واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه محصولات ریلی در ایران است.

این شرکت به عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو واگن‌های باری مسافری و مترو در خاورمیانه متولی اصلی تولیدات سیستم حمل و نقل ریلی ایران است.

تاکنون ۱۲ هزار دستگاه انواع واگن باری (نیمی از واگن‌های باری کشور) ۴۰۰ دستگاه واگن مسافربری و ترنست و ۳۰۰ واگن مترو در شرکت واگن پارس اراک تولید شده است.

کد خبر 121262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha