کد خبر 121385
۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
رانندگی در شب هیجان انگیز اما خطرناک!

پرشین خودرو: رانندگی در شب چالش های متفاوتی نسبت به رانندگی در روز ایجاد می کند، با توجه به اینکه بیشتر حوادث رانندگی پس از غروب آفتاب رخ می دهد در نتیجه رانندگی در شب احتیاطً بیشتری را می طلبد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تاریك بودن هوا استفاده از چراغ ها، آسفالت خیابان ها، خطای چشم، بارندگی شبانه، انعكاس نور خیابان و عدم دید كافی همگی عواملی هستند كه رانندگی در شب را مشكل‎تر کرده است.

متخصصان ایمنی ترافیك می گویند كه وقتی غروب می‎شود یا روشنائی روز به تاریكی می رود بدترین زمان رانندگی است. در این زمان نور چراغها بی‎تاثیر است و نورطبیعی نیز بی‎اثر و رفت و آمد نیز مزید بر علت.


در شب راننده باید برای تشخیص به نور چراغ های اتومبیل خود و نور چراغ های اتومبیل‎های دیگر و یا چراغ های راه متكی باشد. چراغ های بالا و پر نور اتومبیل باید اجسام را تا 110 متری و چراغ های پائین تا حدود 30 متری روشن كنند.


90 درصد از عکس‌العمل‌های راننده به میزان دید وی بستگی دارد و معمولا دید در شب بسیار محدود می‌شود و «درک عمق»، «تشخیص رنگ» و «دید پیرامونی» پس از غروب آفتاب رو به کاهش می‌گذارد.

البته رانندگان مسن هنگام رانندگی در شب دچار مشکلات بیشتری می‌شوند. یک راننده 50 ساله تقریبا دو برابر یک راننده 30 ساله، به نور کافی برای رانندگی نیاز دارد.

خطرات و معایب و محدودیت های رانندگی در شب نسبت به رانندگی در روز خیلی بیشتر است برخی از این موارد را بررسی می کنیم.


خطرات رانندگی در شب

یکی از عواملی که موجب ایجاد خطر در رانندگی شبانه می‌شود «خستگی» است. خواب‌آلودگی همراه با «کاهش میزان تمرکز» و «افزایش زمان عکس‌العمل» رانندگی را دشوارتر می‌سازد.از ساعت دو تا شش صبح، خستگی، رانندگان را از پای درمی‌آورد.

در شب عابرین پیاده خطر مسلم هستند هنگامیكه در خیابانی نور كافی نباشد تشخیص افراد پیاده مشكل است و به خصوص اگر آنها لباس تیره پوشیده باشند و برعكس اگر نور شدید باشد باز خطرناك می‎باشد. سرعت كم و هوشیاری مداوم لازمه رانندگی بی‎خطر در شب است.

عبور حیوانات از جاده در هنگام شب خیلی خطرناک است. در جاده های تاریک و دورافتاده دیدن حیوانات جلویی خیلی سخت است و تصادف با حیوانات و سرنگون کردن آنها موجب آسیب شدید به راننده، حیوان و حتی ماشین می شود.

حال و هوای نسبتا آرام و ساکت رانندگی و یکنواختی و تاریک بودن کامل اطراف می تواند برای رانندگان شب خطر آفرین باشد. هر چند که یک راننده به طور کامل نمی خوابد ولی این شرایط نامناسب واکنش آرام، حالت فراموشی را به همراه دارد که خیلی نگران کننده است.

 

رانندگی در شب



طبق آمار تعداد رانندگان مست و خسته هنگام شب بیشتر از تعداد آنها در روز می باشد. نتیجه این اقدام مرگ می باشد. برای مثال در سال 2011 سهم افراد مست و الکلی در تصادفات شبانه 4 برابر بیشتر از سایرین در هنگام بروز آن در روز است.

نور روشنایی های جاده و یا هر نور در حاشیه جاده و یا در دور دست ها به راحتی می تواند توجه را جلب کند. خیره شدن به این نور ها به راحتی بر تمرکز راننده اختلال ایجاد می کند، در درون خودرو چشمان راننده به نور های نه چندان درخشان داشبورد و همچنین جاده تاریک خو پیدا کرده است بنابراین به راحتی حواس و چشم جذب این نور های قوی خودرو های پر نور دیگر و … خواهد شد.

نور چراغ بالای خودروهای دیگر موجب ایجاد حس سوزش در شبکیه چشمانشان می شود و ممکن است دید را کاهش داده و خطر آفرین باشد.


معایب رانندگی در شب

طبق مقررات عمومی ، رانندگی در شب باید با سرعت کمتری نسبت به رانندگی در روز باشد. چون بینایی در هنگام شب خیلی کمتر از بینایی در هنگام رانندگی در روز است.( حتی در جاده های شهری).چون دیدن مشکل می شود واکنش و عکس العمل نشان دادن به خطرات موجود ترافیک می شود.

نور چراغ های اتومبیل جلویی می تواند به یک دردسر واقعی برای رانندگانی که از عینک استفاده می کنند مبدل شود. عینک می تواند گاهی اوقات نورهایی را که از ماشین جلو می آید را منعکس کرده و موجب مختل شدن دید راننده شود.

مشکلات بینایی چشم سبب بدتر شدن وضعیت رانندگی می‌شود اما صرف‌نظر از سلامت چشم، رانندگی در شب فشار بیشتری به آن وارد می‌کند و موجب خستگی بیشتر می‌شود.

از محدودیت های رانندگی در شب می توان به خوردن داروهای خواب‌آور و مسکن‌های حاوی مواد مخدر و خوردن نوشیدنی‌های گازدار و دوغ و ماست که باعث خواب‌آلودگی می‌شود اشاره کرد همچنین هنگام رانندگی در شب نباید سیگار کشید، زیرا نیکوتین سیگار و منوکسیدکربن حاصل از سوختن آن، بینایی را کاهش می‌دهد.


رانندگی در شب شبیه هیچ تجربه ای نیست. با آرامش، صدای شنیدن موتور و تاریکی اطراف حسی به انسان دست می دهد که انگار در فضا حرکت می کند. رانندگی در شب، احساس عجیب و خوشایند و حتی هیجان انگیز به بعضی افراد می دهد. با این حال با توجه به خطرات و محدودیت های رانندگی در شب بهتر است روشنایی روز را برای رانندگی بی خطر انتخاب کنیم.
 

کد خبر 121385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha