کد خبر 121398
۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
12 راهکار جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در خودرو

پرشین خودرو: در خصوص شیوع كرونا، عده ای آن را جدی نگرفته اند و با سهل انگاری به انتشار آن دامن می زنند و عده ای از وحشت دست به كارهایی می زنند كه از خود كرونا خطرناك تر است. در بحث پاكیزگی و بهداشت، خودرو هم 12 مورد وجود دارد كه توجه به آن می تواند مانع انتشار میكروب ها و ویروس ها شود.

به گزارش پرشین خودرو، شاید اگر گفته شود كه شیوع كرونا مزایایی هم دارد، توجیه نداشته باشد اما حداقل می توان گفت كه روی سطح بهداشت مردم و نوع نگاه آنان در پاكیزگی و نظافت تأثیر مثبتی داشته است. اگر از شما پرسیده شود كه كدام قسمت های خودرو باید نظافت شوند كه جلوی انتشار ویروس گرفته شود، ممكن است یك یا دو مورد را از قلم بیندازید، به همین دلیل در این جا 12 مورد یادآوری می شوند كه می تواند در كاهش شیوع ویروس ها و میكروب ها مؤثر باشد.

سوئیج، ریموت و fobدر خودروهای جدید
دستگیره های ورودی خودرو
دكمه صندوق و بخش هایی كه در باز و بسته شدن صندوق با دست سر و كار دارند
دستگیره های خروج از خودرو
دكمه استارت [در بعضی از خودروها]
آینه های عقب، هم در گوشه ها هم در پشت
دكمه های پنجره ها
دنده
دكمه های روی داشبورد
اجزای كمربند ایمنی
ترمز دستی
صفحه نمایش لمسی

 

ضدعفونی خودرو


به هر حال داخل خودرو اجزای زیادی دارد كه روزانه با آن سر و كار داریم و بخش هایی از آن هم اشتراكی مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر فناوری های فرابنفش هم كه می تواند داخل خودرو را به طور كامل ضدعفونی كند فراگیر نشده است. در برخی از كشورها گاز ازون برای ضدعفونی استفاده می شود كه در برخی از ایالت های آمریكا مثل كالیفرنیا قدغن هستند. اما به هر حال در برخی از كشورها گاز ازون برای از بین بردن میكروب ها و ویروس ها مورد استفاده قرار می گیرد. نكته مهم آن این است كه گاز ازون برای ریه ها و پوست انسان می تواند مضر باشد. حتی گفته می شود كه آن میزانی كه می تواند میكروب ها و ویروسها را از بین ببرد، به همان اندازه روی انسان ها آثار بدی دارد.

برای تمیز كردن داخل خودرو، یك سری اسپری و مایع هم وجود دارد كه اصل و پایه آنها سدیم هیپوكلرایت است. بلیچ كه در این مایع ها وجود دارد، ضدعفونی كننده خوبی است اما به تریم داخلی خودرو آسیب می زنند.

برخی دیگر از پاك كنندها، محتوی بنزیل كنیم كلراید benzylkonium chlorideهستند اینها هم آثار مخربی روی سطوح تریم داخل خودرو دارند. این پاك كننده ها بهتر از مایعات هستند كه اصل و پایه پاك كنندگی آن را الكل تشكیل می دهد.

در ایالات متحده شركتی با نام كلراكس، محصولی با نام «فرمول 409» عرضه كرده است كه از بلیچ استفاده نكرده است و حاوی benzylkonium chloride است.

از هر برندی كه برای تمیز كردن تریم داخل خودرو استفاده می كنید، حتما نگاهی به محتویات آن بیندازید. دستورالعمل این برندها بسیار مهم است برای مثال زمان مورد نیاز برای ضدعفونی شدن باید رعایت شود چون اگر كوتاه باشد میكروب از بین نمی رود و اگر طولانی باشد به سطوح داخل خودرو آسیب میزند. این زمان گاهی بین 30 ثانیه تا 10 دقیقه است.

هوای داخل خودرو نیز نیاز به ضدعفونی دارد. اكثر مردم به دلیل وجود سیستم تهویه مطبوع در خودرو، شیشه های خود را بالا نگه می دارند. بنابراین سیستم تهویه خودرو، هوایی را تأمین می كند كه سرنشینان در خودرو استنشاق می كنند. از هر نوع اسپری برای ضدعفونی هوای داخل خودرو استفاده می كنید باید این نكته را در نظر داشته باشید كه بهتر است سیستم تهویه خودرو روشن باشد. اسپری هایی كه حاوی triethylene glycol هستند ایمن تر از گاز ازون به حساب می آیند.

ضد عفونی كردن سیستم تهویه كافی نیست باید فیلترهای سیستم تهویه را نیز به موقع عوض كرد. برخی از این فیلترها به مواد ضد باكتری هم آغشته هستند. برخی از آنها هم به موادی آغشته هستند كه مانع ورود حشرات می شوند.

به خاطر داشته باشد قرار گرفتن خودرو زیر آفتاب هم تأثیر زیادی در میكروب كشی و گندزدایی خودرو دارد.

منبع: سایپا

کد خبر 121398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha