کد خبر 121399
۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
گاهشمار میز تعمیق ساخت داخل

پرشین خودرو: تعمیق ساخت داخل یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۹۸ در بخش تولید و صنعت بود، در نهایت به یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی منجر شد.

به گزارش پرشین خودرو، اولین میز تعمیق ساخت داخل در زمینه قطعات خودرو و در تیر ماه سال گذشته برگزار شد و اعلام شد که تا پایان سال چهار میز تخصصی دیگر برای امضای قراردادهای ساخت داخل قطعات و مجموعه های مورد نیاز صنایع کشور از جمله صنایع خودرویی و لوازم خانگی برگزار می‌شود، البته بعدا این تعداد بیشتر شد. همچنین در نیمه سال گذشته سامانه‌ای به نام توان ایران با محوریت بهم رسانی نیازها و توانمندی های صنعتی طراحی و به صورت آزمایشی رونمایی شد و در حال حاضر خدمات آن فعال است..


البته مهر ماه سال گذشته هم وزارت صمت و بهداشت برای تشکیل سه میز تخصصی در زمینه تامین مواد اولیه و واسطه ای صنایع شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارو و داروی نهایی توافق کردند که هنوز برگزار نشده است. لازم به ذکر است که گردش مالی بخش تجهیزات پزشکی بیش از ۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین بخش لوازم خانگی و صنعت تاسیسات از جمله صنایع دیگری است که قرار بود میز تعمیق ساخت داخل برای آن‌ها تا پایان سال ۹۸ برگزار شود، اما نشد.

در همین راستا آبان ماه قانون ممنوعیت ورود کالا به کشور با امکان تولید داخل به تصویب رسید که البته نقدهایی هم به آن وارد شد. چراکه برخی فعالان اقتصادی معتقدند این ممنوعیت نه تنها به بازار و تولید داخل کمکی نمی‌کند، بلکه فساد و قاچاق را افزایش می‌دهد. همچنین عده‌ای با اشاره به زیان انباشته صنعت خودروسازی، آن را محصول ممنوعیت حضور رقبای خارجی عنوان کردند.

 

داخلی سازی



همچنین قانون "حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی" که در سال ۹۱، در جهت حمایت از کالای داخلی و افزایش توان تولید کنندگان تصویب تصویب و ابلاغ شده بود، در سال ۹۸ در مجلس اصلاح شد. این قانون می‌گوید که کننده کار و محل رجوع کار باید ایرانی باشد، اما اگر شرکتی ایرانی – خارجی بود یعنی ۵۱ درصد ایرانی و ۴۹ درصد خارجی باید هیئت نظارت بر قانون آن را تایید کند و اگر سهم طرف خارجی بیش از ۴۹ درصد بود، علاوه بر تایید هیات نظارت باید نظر مثبت شورای اقتصاد نیز کسب شود.

به طور کلی، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تا پایان بهمن‌ماه با برگزاری ۱۰ میز داخلی‌سازی و پروژه داخلی‌سازی تولید لوله فلزی از تختال فولاد، بیش از ۲۲۲ قطعه و تجهیز، داخلی‌سازی شده و یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی حاصل شده است.

بیشترین کاهش ارزبری مربوط به سه میز ساخت داخل در صنعت خودرو با داخلی سازی ۱۰۶ قطعه و کاهش ارزبری ۲۸۲.۵ میلیون یورویی بوده است. همچنین سه میز ساخت داخل در صنعت تجهیزات پتروشیمی منجر به داخلی‌سازی ۳۹ قطعه و کاهش ارزبری ۱۴۳ میلیون یوروی شد.

دو میز ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات با داخلی سازی ۵۲ قطعه و کاهش ارزبری ۱۲۴ میلیون یورویی، یک میز ساخت داخل در صنعت مس با داخلی‌سازی ۱۸ قطعه و کاهش ارزبری ۷۰۰ هزار یورویی، یک میز ساخت داخل در صنعت فولاد با داخلی سازی پنج محصول نهایی و یک خط تولید و کاهش ارزبری ۴۳۰ میلیون یورویی و همچنین پروژه داخلی‌سازی تولید لوله فلزی از تختال فولاد با کاهش ارزبری ۲۵۰ میلیون یورویی، نیز در رتبه‌های بعدی این پروژه قرار دارند.

منبع: ایسنا

کد خبر 121399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha