کد خبر 121407
۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
چه زمانی لاستیک های خودرو را تعویض کنیم؟

پرشین خودرو: به منظور مصون ماندن و نگه داشتن خودرو در وضع مطلوب، لاستیک ها باید در فواصل زمانی خاص تعویض شود. چرا که با گذشت زمان، آج لاستیک ها بصورت قابل توجهی ساییده شده و می تواند رانندگی بسیار خطرناکی را منجر شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، لاستیک خودرو یکی از اجزای مهم آن به شمار می رود که در طول زمان دچار فرسایش و در نهایت تخریب می شود که در این حالت نیاز به تعویض دارد. جا به جایی لاستیک های خودرو از روش های افزایش طول عمر لاستیک ها و به تعویق انداختن زمان تعویض آنها می باشد که ایمنی شما را نیز تامین خواهد کرد. معمولا شرکت سازنده، زمان جابجایی لاستیک های خودرو را تعیین می کند. این مدت زمان در حدود 8 تا 10 کیلومتر پیش بینی شده است.


عمر لاستیک

عمر لاستیک ها چقدر است؟ گذشته از سایش آج ها و کارخانه سازنده لاستیک بهتر است بعد از شش سال لاستیک های خودرو را تعویض نمایید. بیشتر کارخانه های سازنده خودرو توصیه می کنند لاستیک ها را بعد از 10 سال تعویض نمایید اما اگر می خواهید با این لاستیک ها در جاده رانندگی امن و مطمئنی داشته باشید بهتر است ظرف همان 6 سال لاستیک ها را تعویض نمایید به خصوص اگر لاستیک های شما در شرایط سخت و آب و هوای غیر معتدل کار می کنند و این نکته ای است که هنگام خرید لاستیک هم باید به آن توجه داشته باشید و لاستیکی که خریداری می کنید به سال ساخت آن که روی لاستیک حک شده است توجه داشته باشید. لاستیکی که سالها در انبار بوده عمر کمتری خواهد داشت.

حال با توجه به اینکه لاستیک ماشین قیمت و ارزش نسبتا بالایی دارد، دقیقا چه هنگامی بهترین زمان تعویض آن است؟


نشانه های زمان تعویض لاستیک خودرو :

عمق آج لاستیک‌ها

آج لاستیک‌های خودرو هرگز نباید کوتاه تر از 1.6 میلی‌متر باشد. اگر منطقه محل زندگی شما دارای جاده‌هایی صاف و اکثرا بارانی و برفی است، بهتر است این میزان را دو برابر در نظر بگیرید. می‌توانید از ابزارهای مخصوصی که برای اندازه‌گیری عمق آج استفاده می‌شوند بهره ببرید. اما یک روش قدیمی‌هم برای اندازه‌گیری عمق لاستیک بدون خرج حتی یک ریال هم وجود دارد. دراین روش باید از یک سکه (پول خرد) استفاده کنید و آن را لابه لای آج لاستیک (شیار) فرو کنید. براحتی می‌توانید با اندازه گیری میزان فرورفتن سکه داخل شیار، تخمین بزنید آیا به لاستیک جدید نیاز دارید یا خیر.


نوار شاخص فرسودگی آج‌ها

در لاستیک‌های امروزی قابلیت جدیدی اضافه شده که در لاستیک‌های قدیمی‌ شاهد آن نبودیم. نوار شاخصی روی این لاستیک‌ها وجود دارد که وقتی لاستیک نو باشد، نامرئی هستند یا بسختی می‌توان آنها را دید، اما به مرور زمان، با فرسوده شدن لاستیک، قابل مشاهده خواهند شد. این نوارها به صورت لاستیک‌هایی صاف که عمود بر جهت آج‌ها هستند، مشاهده می‌شوند. این علائم بخصوص وقتی لاستیک خودرو خیس و تمیز باشد یا از گودالی پر از آب بیرون بیایید بخوبی مشخص است. اگر بیش از یک یا دو عدد از اینها را روی لاستیک دیدید، مطمئن باشید زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است.


لاستیک

 

وجود شکاف یا بریدگی‌ در کنار لاستیک

همه مشکلات لاستیک به آج خودرو مربوط نمی‌شود. بلکه ممکن است مشکلاتی در کناره لاستیک هم وجود داشته باشد. کافی است نگاهی به کناره‌های لاستیک بیندازید و از نبود مشکلات احتمالی مطمئن شوید. در این معاینه به دنبال شکاف یا بریدگی در قسمت کناری لاستیک باشید. شیارهایی که قابل دیدن با چشم غیرمسلح هستند خطرناکند. این علائم نشان‌دهنده آن است که ممکن است لاستیک شما بزودی پنچر شده یا بدتر از آن ممکن است لاستیک خودروی شما بترکد. بنابر این اگر مشکل لاستیک شما در قسمت کناری جدی است، لاستیک خودرو را تعویض کنید.


ایجاد برآمدگی در سطح لاستیک

گاهی اوقات سطح بیرونی لاستیک به مرور زمان ضعیف می‌شود. نتیجه آن، بالا آمدن لاستیک به گونه‌ای متمایز از سطح صاف لاستیک خواهد بود. ضعیف شدن سطح لاستیک در یک نقطه می‌تواند به ترکیدگی ناگهانی لاستیک خودرو منجر شود.


لرزش‌های زیاد

لرزش خودرو هنگام رانندگی، تاحدودی غیر قابل اجتناب است؛ بخصوص اگر روی جاده‌هایی با آسفالت بد رانندگی کنید. اما بعد از چند وقت که با خودرویتان رانندگی کنید، می‌توانید میزان طبیعی لرزش را تشخیص دهید. در صورتی که لرزش خودرو زیاد است، عوامل زیادی می‌توانند علت آن باشند. یکی از این عوامل می‌تواند بالانس نبودن لاستیک‌ها باشد یا این که مشکلی درکمک فنر خودروی شما وجود داشته باشد. اما این لرزش می‌تواند در نتیجه وجود مشکلی در داخل لاستیک شما هم باشد. این مشکل که در لاستیک‌های امروزی بندرت به چشم می‌خورد از کیفیت پایین ساخت لاستیک مورد استفاده قرار گرفته ناشی می‌شود. اگر از سلامت کمک‌فنر خودروی خود مطمئن هستید و تمام لاستیک‌ها را با دقت کافی بالانس کرده‌اید و باز هم این مشکل وجود دارد، لاستیک مشکل‌دار را تعویض کنید.


ساییده شدن لاستیک

یکی از نکاتی که باید به آن خوب دقت کنیم ساییده شدن لاستیک است. زمان تعویض لاستیک را به سادگی می‌توان از روی ساییده شدن لاستیک مشخص کرد. در صورتی که آثار ساییدگی بر روی لاستیک خودرو شما است برای تعویض آن اقدام کنید.


البته تعیین زمان برای این موضوع کار ساده‌ای نیست و ساییده شدن لاستیک ماشین به عواملی مانند کیفیت ساخت و همچنین میزان کارکرد لاستیک هم دارد. به طور میانگین در صورتی که با لاستیک‌های خود ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر رانندگی کردید بهتر است برای بررسی عاج‌ها و میزان ساییدگی آن اقدام کنید.


البته ساییدگی لاستیک‌ها به جز میزان کارکرد به عوامل دیگری مانند آب‌وهوا و کیفیت جاده‌ها و نحوه رانندگی هم مربوط می‌شود.


دلایل اصلی تخریب لاستیک‌های خودرو

فرسایش لاستیک‌ها به‌طورکلی دو دلیل عمده دارند: دلایلی که تحت‌کنترل شما هستند و دلایلی که از کنترل شما خارج‌اند! خوشبختانه بیشتر این دلایل تحت‌کنترل شما هستند:

رانندگی با سرعت بالا و ترمز‌های ناگهانی: دمای لاستیک‌ها افزایش می‌یابد، باد لاستیک‌ها خارج می‌شود و فرسایش افزایش می‌یابد.

تنظیم‌نبودن باد لاستیک‌ها: سطح لاستیک‌ها به‌شکلی نا‌همگون فرسوده می‌شود.

اضافه‌بار: اضافه‌بار باعث افزایش فشار به لاستیک‌ها وارد می‌شود.

تنظیمات اشتباه خودرو: تنظیمات غلطی مانند استفادهٔ هم‌زمان از لاستیک‌هایی با جنس متفاوت، استفاده از رینگ و لاستیک‌هایی با اندازهٔ متفاوت و باد‌کردن لاستیکی که فشار باد آن تنظیم است فرسایش لاستیک‌ها را افزایش می‌دهد.

جاده‌های نا‌مناسب: جاده‌ها تأثیر زیادی بر عمر لاستیک‌ها دارند. شاید فکر کنید این عامل از کنترل شما خارج است اما اگر با سرعت کمتر و دقت بیشتر رانندگی کنید، می‌توانید تأثیر این عامل را کاهش دهید.

آب‌‌و‌هوا و شرایط جوی: دمای بالای هوا، باراش باران و برف و یخ‌زدگی جاده‌ها، آفتاب شدید و روغنی‌بودن سطح جاده‌ها طول عمر لاستیک‌ها را کاهش می‌دهد.

 

لاستیک


سال تولید تایر را یاد بگیرید

به نظر شما این اعداد چه مفهومی دارند؟ ترکیب‌های عددی مثل 0308، 1218، 1011 و یا حتی 0110. یادتان باشد همان‌طور که باید نسبت به روز تولد همسر و فرزند خود حساس باشید، درباره سال تولید تایر‌ها هم باید دقت لازم را به خرج دهید. اعداد فوق در واقع همان تاریخ تولد تایر‌ها هستند. به این صورت که دو عدد اول از سمت چپ ماه (میلادی) و دو عدد سمت راست سال (میلادی) تولید آن‌ها محسوب می‌شود. پس حالا یک بار دیگر اعداد بالا را مرور می‌کنیم. ماه مارس سال 2008،‌ ماه دسامبر سال 2019 و ماه ژانویه سال 2011. پیدا کردن سال و ماه میلادی این روزها به لطف گوشی‌های موبایل مثل آب خوردن است. حالا چرا این تاریخ‌ها مهم هستند؟ برخی از افراد سودجو اقدام به فروش تایر‌های تاریخ گذشته و یا به اصطلاح «ته انباری» می‌کنند. نکته اینجاست که تایر‌ها حتی اگر زیر خودرو هم نباشد از عمرشان کم می‌شود. ساده‌تر آن‌که مراقب باشید تایر کهنه خریداری نکنید چراکه دیگر خبری از آن عمر مفید 3 ساله نیست.


خواندن تاریخ انقضا از روی لاستیک

همان‌طور که گفته شده لاستیک خودرو یکی از بخش‌های مصرفی آن است به همین دلیل پس از به پایان رسیدن تاریخ انقضا لاستیک باید آن را تعویض کرد. البته همه لاستیک‌ها دارای تاریخ مصرف نیستند و برخی از شرکت‌های لاستیک سازی مانند میشلن، هانکوک، گلدستون، کویر، روداستون و … تاریخ ساخت لاستیک ماشین را بر روی آن ثبت می‌کنند.

بیشتر لاستیک‌های عنوان شده یا حتی شرکت‌های دیگر که برای لاستیک‌های تولیدی خود تاریخ انتقضا در نظر می‌گیرند طول عمری معادل ۵ تا ۶ سال دارند. شرکت تولیدی بر روی این لاستیک‌ها چهار عدد را می‌نویسند که نشان‌دهنده تاریخ تولید آن است. دو عدد اول نشان‌دهنده هفته تولید و دو عدد دوم نشان‌دهنده سال تولید است.


لاستیک را در زمان مناسب تعویض کنید!

در صورتی که تایر خودرو شما دچار پوسیدگی شده است حتما آن را جدی بگیرید زیرا لاستیک در حال تجزیه شدن است و در زمان کار ممکن است دچار ترکیدگی شود. همچنین برخی از لاستیک‌های کهنه ممکن است در شرایط عادی مشکلی برای شما ایجاد نکنند اما در آب‌وهوای بارانی که زمین‌ها خیس می‌شوند خطر آفرین شوند. کهنگی و از بین رفتن عاج لاستیک موجب می‌شود که خودرو در جاده‌های خیس دچار لغزش شود و لیز بخورد.


نکته ها:

• در خرید لاستیک های با سایز مناسب دقت کنید. رینگ و لاستیک اتوموبیل باید با نوع و اندازه ی اتوموبیل شما تناسب داشته باشد.
• در صورت مشاهده هرگونه ترک خوردگی در سطح و کناره لاستیک ها، بدون اتلاف وقت تایر ها را عوض کنید.
• اندازه هر ۴ چرخ و حتی طرح آجهای هر چرخ باید یکسان باشد. در غیر این صورت به دیفرانسیل ماشین شما صدمه وارد می کند.
• مطمئن شوید که باد چرخ ها تنظیم باشد. عدم تنظیم باد چرخها باعث: مصرف بنزین بیشتر، سایش سریعتر لاستیک ها، هندلینگ و کنترل ضعیف اتوموبیل می شود.
• چرخ زاپاس را فراموش نکنید. تمام موارد ذکر شده در مورد چرخ زاپاس نیز صدق می کند.

کد خبر 121407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha