ثبت رکورد بیشترین آمار تولید در بین خودروسازان خصوصی / نمایش 2 محصول جدید در سال 98

پرشین خودرو: سال 1398 برای خودروسازان بیشتر شبیه به یک کابوس بود تا یک سال کاری، چرا که در این سال بیشترین محدودیت ها و ممنوعیت ها برای خودروسازان به وجود آمد در حالی که آنها کمترین نقشی در پیدایش آن نداشتند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در میان بحران های بزرگ و کوچکی که صنعت خودرو کشور را در سال 98 درنوردید، خودروسازان بخش خصوصی شرایط بسیار بدتری را نسبت به خصولتی ها از سر گذراندند چرا که از مشکلات یکسانی با خودروسازان دیگر رنج می بردند در حالی که حمایتی از جانب دولت دریافت نمی کردند.

در این گزارش، عملکرد و فعالیت های کرمان موتور در سال 1398 را مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم این خودروساز چگونه سال 98 را طی کرد.

سال 98 برای کرمان موتور که حالا دیگر بدون هیوندای شریک کره ای خود فعالیت را شروع کرده بود با خبر ترخیص 200 دستگاه خودرو از گمرک آغاز شد اما شیرینی این اتفاق برای کرمان موتور چندان طولانی نبود.

همزمان با انتشار لیست گیرندگان ارز دولتی با نرخ 42000 ریالی در آخرین ماه بهار و هجمه رسانه ای به گیرندگان ارزهای دولتی، کرمان موتور در اطلاعیه ای از تحمل ضرر میلیاردی این شرکت به واسطه تغییر نرخ ارز خبر داد و مدعی شد: "تمام خودروهای تحویل شده در سال 1397 به مشتریان با قیمت های محاسباتی بر مبنای ارز دولتی بوده و به رغم اینكه گشایش اعتبارات اسنادی با نرخ دولتی انجام شده و بانك مركزی متعهد به فروش ارز با نرخ مذكور بوده است لیكن در زمان تسویه حساب شامل ارز نیمایی گشته و مابه التفاوت آن توسط بانك مركزی اخذ گردیده است!" که همین خلف وعده بانک مرکزی موجب تحمیل خسارت چند صد میلیاردی به این خودروساز بخش خصوصی شده بود.

با ورود به فصل تابستان و افزایش قیمت محصولات کرمان موتور، این شرکت دلیل این رشد قیمت را ناشی از افزایش قیمت بیش از 25 درصدی نرخ ارز نیمایی، افزایش قیمت خرید قطعات تولید داخل، افزایش هزینه های دستمزد و افزایش هزینه های حمل اعلام کرد که کنترل هیچ کدام از آنها در اختیار آن شرکت نبوده است.

در میانه های تابستان، کرمان موتور طرح های متنوعی را برای فروش محصولات خود آغاز کرد که فروش هیوندای آزرا با قیمت 950 میلیون تومانی از جذاب ترین های آن بود. این طرح های فروش با طرح همراهی در تولید آغاز شد و تا ماه های پایانی سال به مناسبت های مختلف تمدید شد.

مردادماه را باید یکی از بهترین ماه های کرمان موتور در سال 98 بدانیم چرا که این شرکت 2 خودروی پیکاپ تی 8 و کراس اوور جک اس4 را به نمایش درآورد و خبرهایی از ارائه این محصولات به بازار منتشر کرد هر چند این محصولات تا پایان سال 98 به بازار عرضه نشد.

 

 

 



اواخر تابستان 98، کرمان موتور با خبر تعطیلی این شرکت به صدر اخبار بازگشت. سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان گفت: چنانچه از کرمان موتورحمایت های لازم صورت نگیرد و نقدینگی به این شرکت تزریق نشود، تا آبان‌ماه این خودروسازی تعطیل خواهد شد.

فیروزی در این نشست تاکید کرد: ما به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم اگر طی یک ماه آتی نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم.

اعلام این خبر از زبان مدیرعامل کرمان موتور در آن سال با واکنش های مثبت و منفی مواجه شد. عده زیادی این رفتار را به باج خواهی تعبیر کردند و برخی نیز با حمایت از این رفتار خواهان حمایت دولت از خودروسازان بخش خصوصی شدند.

به هر حال با گذشت مدت زمانی از اعلام این خبر، سعید زرندی معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای رفع مشکلات خودروسازان، بخشی از نقدینگی خودروسازان کرمان از محل تسهیلات تبصره ۱۸، رونق تولید و بازار سرمایه تامین می‌شود.

در پاییز و اوج گیری آلودگی هوا در کلانشهرها، کرمان موتور در راستای مسئولیت اجتماعی خود طرح هوای پاک را استارت زد.

در سه ماهه پایانی سال، کرمان موتور یک اقدام مهم انجام داد که با توجه وضعیت کشور در این ماه ها از جمله اقدامات تاثیرگذار این شرکت در سال 98 بود. کرمان موتور در دی ماه امکان فروش اینترنتی محصولات JAC J4 و JAC S3 را ایجاد کرد تا متقاضیان بتوانند خرید خودرو را از طریق وبسایت این شرکت و بدون واسطه انجام دهند.

با وجود تمام مشکلات اما کرمان موتور در مقایسه با سایر خودروسازان بخش خصوصی توانست به مراتب عملکرد بهتری از خود بر جای بگذارد.

کرمان‌موتور در سال 98 توانست بیشترین آمار تولید در بین خصوصی‌ها را به‌نام خود سند بزند. طبق آمار منتشر شده، کرمان موتور موفق شد از فروردین تا آخر بهمن ماه، 12 هزار و 739 دستگاه خودرو تولید کند و تنها در بهمن سال 98 تیراژ خود را به 940 دستگاه برساند.

ثبت این آمار در شرایطی که صنعت خودرو با محدودیت های بی شماری در تامین قطعات و انتقال ارز مواجه است را باید از موفقیت های مهم کرمان موتور در سال 98 بدانیم.
 

کد خبر 121421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    0 0
    ثبتنام سایپا مرحله بعدی چه تاریخی است
  • عبدالله ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    0 0
    ........ اول نور چشمی ها ( سایپا و ایران خودرو ) اگر اضافه امد سایر خودرو سازان.....