بهترین زمان تعویض فیلتر هوای خودرو چه زمانی است؟

پرشین خودرو: تعویض به موقع فیلتر هوا در عملکرد بهتر اتومبیل بسیار مهم است و حتی در کاهش مصرف سوخت اتومبیل نقش دارد . فیلتر کثیف موجب افزایش مصرف سوخت و فشار به موتور اتومبیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از زمانی که خودرو را روشن می کنید تا زمانی که آن را خاموش می کنید، فیلتر هوا در حال کار کردن است. وظیفه فیلتر هوا، رسانیدن هوای کافی به موتور و پاک کردن هوا از گرد و غبار و آلودگی هایی است که می توانند به موتور آسیب برسانند. اما بهترین فیلترها هم تاریخ مصرف دارند و برای مدت زمان محدودی کار می کنند.


چگونه زمان تعویض فیلتر را بفهمیم؟

زمان تعویض فیلتر هوا خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان نمونه، خودروهایی که در مسیر های خاکی تردد می کنند، معمولا فیلتر هوای آن ها باید زودتر از خودروهایی که در جاده های آسفالته تردد می کنند تعویض گردد. به همین ترتیب خودروهای موجود در شهرهای آلوده تر، فیلتر هوای کثیف تری نسبت به خودروهای در حال تردد در شهرهای نسبتا پاک تر دارند.

علاوه بر این موارد، نوع خود خودرو و همچنین کیفیت ساخت خود فیلتر هوا نیز در این مورد دخیل بوده و یک فیلتر هوای با کیفیت، معمولا مدت زمان بیشتری می تواند عمل فیلتراسیون هوا را در خودرو انجام دهد. به این ترتیب نمی توان مدت زمان مشخصی را برای تعویض فیلتر خودرو در نظر گرفت.


وظیفه فیلتر هوا در خودرو چیست؟

فیلتر هوا ، هوای ورودی به موتور را تصفیه می‌کند.موتور اتومبیل در محفظه احتراق هوا و بنزین را با هم ترکیب می‌کند تا با مشتعل ساختن آن نیرو ایجاد کند. این هوا از طریق فیلتر هوا به موتور می‌رسد که برای بیرون نگه داشتن زباله‌های جاده‌ای، گرد و غبار، حشرات و دیگر آلاینده‌ها که می‌توانند به موتور آسیب برساند، به کار می رود. همچنین فیلتر هوا باید امکان رسیدن هوا به داخل موتور برای بالا بردن کاربری موتور را فراهم کند.


انواع فیلتر هوای خودرو

* فیلتر هوای اسفنجی
فیلترهای هوای اسفنجی در بیشتر خودروهای مسابقه‌ای قرار دارند. این فیلترها به‌صورت چندلایه و با فناوری نانو تولید می‌شوند.


* فیلتر هوای سلولزی
پرکاربردترین نوع فیلتر در خودروهای شهری امروزی، فیلتر هوای سلولزی است. ظاهر این نوع فیلتر شبیه به کاغذهای پلیسه‌دار که روی یک فریم پلاستیکی قرار دارند.

* فیلتر هوای کتان
فیلترهای کتان نسبت به نوع سلولزی و اسفنجی از عمر بیشتر برخوردار هستند و می‌‎توانید در صورت نیاز آنها را بشویید.

 

فیلتر هوا


چرا باید فیلتر هوا تعویض شود؟

در طول زمان، فیلتر هوا می‌تواند کثیف شود و آلودگی فیلتر از عبور جریان هوا به صورت مناسب از فیلتر جلوگیری میکند که نتیجه آن کاهش اکسیژن مورد نیاز در موتور می باشد. کمبود هوا می‌تواند بر عملکرد کلی اتومبیل شما تاثیر بگذارد.


هر چند وقت یکبار باید فیلتر هوا را تعویض کرد؟

بیشتر شرکت‌های خودروساز توصیه می‌کنند که فیلتر هوا را هر ده تا پانزده هزار کیلومتر یا هر ۱۲ ماه تعویض شود. با این حال، اگر شما به طور معمول در مناطق روستایی یا خاکی رانندگی می کنید، احتمالاً بیشتر نیاز به مراجعه به مکانیکی برای چک کردن موتور و تعویض فیلتر هوا خواهید داشت (هر شش هزار کیلومتر). همچنین در صورت رانندگی در شهرهای شلوغ و پر ترافیک نیاز به تعویض فیلتر هوا در مدت زمان کوتاه تری دارید.

اما برای دانستن دقیق زمان تعویض فیلتر هوا خودرو، بهترین کار بازدید چشمی فیلتر هوا و مطمئن شدن از عملکرد صحیح آن است. معمولا فیلترهای هوا به رنگ های سفید یا زرد تولید می شوند که در صورت کثیفی، سریعا بتوان آن را تشخیص داد. اگر فیلتر هوای خودرو خود را باز کرده و مشاهده نمودید که مقدار آلودگی سطح آن افزایش یافته است، بهتر است به فکر تعویض فیلتر هوا باشید.


نشانه های رسیدن زمان تعویض فیلتر هوا

گاهی با بررسی ظاهری فیلتر هوای خودرو خواهید فهمید که زمان تعویض آن رسیده است. اما در برخی شرایط هم با بروز علائم زیر، باید نسبت به تعویض فیلتر هوا اتومبیل اقدام کنید.

۱-کثیفی فیلتر هوای خودرو
اولین نشانه کثیفی فیلتر خودرو، بررسی ظاهری آن است. شما با مشاهده وضعیت فیلتر هوا، متوجه خواهید شد که زمان تعویض فیلر هوای اتومبیل رسیده است.


۲-افزایش مصرف سوخت
مصرف زیاد سوخت در خودروهای جدید به دلیل کثیف بودن فیلتر هوا نیست، بلکه این مورد تنها در خودروهای قدیمی که سیستم کاربراتوری داشتند رخ می‌دهد. در این خودروها برای اینکه اکسیژن بیشتری به موتور برسد، مصرف سوخت افزایش می‌یابد. در خودروهای جدید که سیستم انژکتوری دارند، کثیفی فیلتر هوا، منجر به مصرف بالای سوخت نمی‌شود.


۳-صدای غیرطبیعی موتور
در حالت عادی که خودرو روشن است و کار می‌کند، صدای موتور را می‌شنوید. اما گاهی صداهایی که از خودرو به گوش می‌رسد غیرطبیعی بوده و حتی منجر به تکان خوردن اتومبیل می‌شود. این مشکل می‌تواند به دلایلی از جمله علائم خرابی پمپ بنزین و یا کثیفی فیلتر هوای خودرو باشد.



۴-روشن شدن چراغ چک موتور

موتور برای فرایند احتراق به اکسیژن نیاز دارد. اما اگر هوای موردنیاز برای احتراق فراهم نباشد، داخل موتور کربن انباشته شده و همین امر موجب روشن شدن چراغ چک اتومبیل خواهد شد.
با کثیف بودن فیلتر خودرو، این اکسیژن برای احتراق تامین نمی‌شود و باید با روشن شدن چراغ چک اتومبیل، به سراغ فیلتر هوای خودرو بروید.


۵-وجود مشکل در محفظه احتراق

در صورت کاهش هوای برای سوختن بنزین و احتراق، بنزین نسوخته به صورت دوده از موتور خارج می‌شود و روی شمع‌ها می‌نشیند و مانع از جرقه شمع می‌شود. در نتیجه در زمان استارت، محفظه احتراق به درستی عمل نکرده و موتور خوب استارت نمی‌خورد.



۶-استشمام بوی بنزین در زمان استارت

هر زمان که اقدام به استارت زدن خودرو کردید و بوی بنزین را مشامتان خورد، باید به فیلتر هوا نگاه بیندازید. اگر فیلتر هوا کثیف باشد، اکسیژن کافی به موتور نرسیده و احتراق ناقص انجام می‌شود. پس بنزین نسوخته به صورت دوده از اگزوز خارج می‌شود. در این لحظه است که در زمان استارت، بوی بنزین به مشام شما خواهد رسید.


۷-کاهش قدرت موتور
یکی از علائم کثیفی فیلتر هوای خودرو، کاهش قدرت موتور است. هر زمانی که حس کردید قدرت موتور کاهش یافته و با فشار دادن پدال گاز، خودرو حرکات غیرمتظره دارد، فیلتر هوا را بررسی کنید.


۸-رسوب دوده روی شمع‌های خودرو
در صورت نبود اکسیژن کافی برای احتراق سوخت، بنزین نسوخته به صورت دوده از موتور خارج می‌شود و روی شمع‌ها می‌نشیند و مانع از جرقه شمع می‌شود. این رسوب دوده روی شمع‌ها نتیجه کثیفی فیلتر هوای خودرو است.


۹-لرزش موتور خودرو
با کثیف بودن فیلتر هوای اتومبیل، فرایند احتراق درست انجام نشده و درنتیجه در زمان استارت، با لرزش موتور خودرو مواجه خواهید شد.


۱۰-خروج دوده از اگزوز
نبود هوا برای سوختن بنزین، منجر به کامل نسوختن بنزین شده و درنتیجه دوده از گزوز خارج می‌شود. پس از دیگر نشانه‌های کثیف بودن فیلتر هوا خودرو، خروج دود از اگزوز است.


مزایای تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو

اینکه چرا بهتر است فیلتر هوای خودرو را تعویض کرد، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بیان مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.


بهبود جریان هوای ورودی به داخل موتور، افزایش عملکرد آن و کاهش مصرف سوخت

برای کامل شدن چرخه سوخت و جلوگیری از ایجاد فشار بر موتور خودرو، برای هر لیتر سوخت نیاز است ۱۰ هزار لیتر هوای تمیز به موتور خودرو برسد.

حال اینکه اگر فیلتر هوای خودرو را به موقع و مرتب تعویض کنیم، با این عمل مصرف سوخت را به حداقل ممکن خواهیم رساند. تحقیقاتی که کارشناسان خودرو در این زمینه انجام داده‌اند نشان می‌دهد با تعویض فیلتر هوای کثیف و مسدود حدود ۱۴ درصد عملکرد خودروهای کاربراتوری بیشتر می‌شود.


افزایش شتاب خودروهای انژکتوری

جالب است بدانید که طبق بررسی‌هایی که انجام شده است، با تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو می‌توان تا ۱۰ درصد مسافت بیشتری را در ازای هر یک گالن سوخت پیمود. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو در بهبود جریان هوای ورودی به داخل موتور، افزایش عملکرد آن و کاهش مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد.


افزایش طول عمر موتور

از دیگر مزایای تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو، افزایش طول عمر موتور خودرو است. همانگونه که می‌دانید فیلتر هوای خودرو مانع از ورود آلودگی‌ها به داخل موتور و بخش‌های مهم خودروها مانند سیلندرا و پیستون‌ها می‌شود.
اگر داخل موتور آلاینده‌ها وارد شود حتی اگر ذرات بسیار کوچکی باشد، موتور را با مشکل مواجه کرده و باعث آسیب دیدن آن می‌شود. با صدمه دیدن موتور هزینه بالایی برای تعمیر آن لازم است که با تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو می‌توان از بروز این هزینه بالا جلوگیری کرد و باعث افزایش طول عمر موتور شد.


کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

اگر به موقع برای تعویض فیلتر هوای خودرو اقدام نکنیم، علاوه بر تاثیر منفی در عملکرد درست خودرو، باعث انتشار هرچه بیشتر گازهای گلخانه‌ای می‌شویم.

فیلتر هوایی که کثیف و مسدود شده است، باعث می‌شد جریان هوای ورودی به موتور کاهش یابد و در نهایت خفگی موتور را درپی خواهد داشت.

اگر ورود هوای تمیز به داخل موتور کاهش یابد، سوخت بیشتری نیاز است تا شمع جرقه بزند و با جرقه زدن شمع به این منوال فشار قابل توجهی به موتور وارد شده و حتی ممکن است باعث خاموش شدن موتور شود. همین امر خود باعث می‌شود مشکلات بیشتری برای موتور خودرو ایجاد شود.

چون احتراق سوخت با درصد بالایی در موتور انجام می‌شود، مجبور خواهید بود خودرو را به فاصله زمانی کمی برای سرویس به تعمیرگاه ببرید.

این در حالی است که اگر فیلتر هوای خودرو به موقع تعویض شده و خوب کار کند، جریان ورودی به داخل موتور به خوبی صورت می‌گیرد و همین امر عملکرد صحیح موتور را درپی خواهد داشت. درنتیجه مصرف سوخت کم شده و گازهای گلخانه‌ای کمتری نیز ایجاد می‌شود.


نحوه بازرسی و تعویض فیلتر هوا

از آنجا که خودروهای مختلف، از انواع مختلفی از فیلترهای هوا استفاده می کنند، ممکن است محل قرارگیری و چگونگی قرار گیری فیلتر هوا در خودروها، متفاوت باشد. با این حال تمامی فیلتر های هوا در مسیر ورود هوا به موتور قرار دارند و به سادگی، با باز کردن یک بست، قابل جدا شدن و تعویض می باشند.

پس از اینکه محل قرارگیری فیلتر هوای خودرو را یافتید، حال باید بست مربوطه را باز کرده و فیلتر را از جای خود خارج کنید. این بست معمولا بسیار ساده طراحی شده است تا در کمترین زمان ممکن باز و بسته شود. فیلتر هوا در مسیر ورودی هوا، بدون هیچ گیره نگاه دارنده ای قرار گرفته است و براحتی قابل تعویض می باشد.

پس از بازرسی و اطمینان از این که فیلتر هوا دیگر کارایی لازم را در پاک کنندگی هوا ندارد، حال آن را با یک فیلتر هوای جدید، از همان نوع تعویض کرده و سپس، درب محل قرار گیری فیلتر را با بست مربوطه محکم نمایید. به این ترتیب، به سادگی شما توانسته اید موفق به تعویض فیلتر هوا خودروی خود شد.


نکات کلیدی خرید فیلتر هوا

شاید بسیار از ما در هنگام خرید فیلتر هوا به این نکته توجه نکنیم که اندازه فیلتر هوا یکی از اصلی ترین و اساسی ترین نکات برای خرید فیلتر هوا ، است. چیزی که در هنگام خرید فیلتر هوا مهمه اینه که اندازه فیلتر هوا باید دقیقا با سیستم تهویه مطابقت داشته باشد. به همین دلیل باید قبل از خرید فیلترهوای جدید، فیلتر هوا قبلی در سیستم تهویه را اندازه گیری کنیم. اندازه گیری ابعاد در فیلتر هوا کار بسیار ساده ای است. علاوه بر این می توانید از دفترچه راهنمای سیستم تهویه نیز ابعاد فیلتر هوا به دست آورید.

به طور کلی برای اندازه گیری فیلتر هوا دو روش اسمی و اندازه گیری واقعی وجود دارد. برخی از انواع فیلتر هوا دارای اسم مشخصی می باشند که خرید فیلتر هوا را بسیار آسان تر می کنند.

در روش دوم باید به صورت دقیق فیلتر هوا را اندازه گیری کرد در صورت نیاز، ضخامت فیلتر هوا نیز باید اندازه گیری شود، زیرا در برخی موارد ضخامت در فیلتر هوا متغیر است. به طور کلی ضخامت در برخی از انواع فیلتر هوا از زیر یک اینچ تا حدود بیش ۶ اینچ متفاوت است.

 

نویسنده: عطیه بیگی

کد خبر 121430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha