بررسی عملکرد قدیمی ترین خودروسازی ایران در سال 98

پرشین خودرو: سال 98 برای شرکت پارس خودرو، سال ارائه طرح های تبدیل و جایگزین بود!

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در سری گزارش هایی که از ابتدای نوروز 99 به بررسی عملکرد خودروسازان پرداختیم، این بار نوبت به قدیمی ترین خودروسازی ایران رسید تا ببنیم این شرکت در سال 98 چه اقداماتی انجام داده است.

تامین منابع مالی از مسیری کم‌هزینه، بزرگترین دغدغه بسیاری از خودروسازان در سال پرفرازو نشیب 1398 بود. پارس خودرو نیز مانند سایر خودروسازان از این قاعده مستثنی نبود. در همین راستا موافقت اصولی برای تامین مالی از طریق انتشار صکوک توسط سازمان بورس و اوراق بهادار برای پارس خودرو صادر شد.

معرفی طرح های تبدیل

سال 98 برای شرکت پارس خودرو، سال ارائه طرح های تبدیل و جایگزین بود! این شرکت به واسطه ترک بازار ایران توسط رنو و برلیانس به عنوان شرکای اصلی خود و با توجه به آمار بالای پیش فروش های این دو محصول در سال 97، به دلیل عدم توانایی در تامین تعهدات مشتریان، از ابتدای سال طرح هایی به نام جایگزین را معرفی کرد که پیشنهادهایی برای مشتریان خودروی برلیانس و رنو ارائه می داد. این طرح ها هر چند برای خریداران رنو و برلیانس جذابیت زیادی نداشت اما توانست تعداد زیادی از خریدارانی که به واسطه کسب سود اقدام به ثبت نام کرده بودند را راضی به تبدیل نماید که این امر حجم زیادی از تعهدات معوق پارس خودرو را کاهش داد. ارائه این طرح ها تا روزهای پایانی سال 98 در ورژن های مختلف ادامه داشت.

بازگشت به تولید پراید و تجهیز خط تولید ساینا و کوییک

خروج شرکای اصلی از این شرکت البته تغییرات دیگری نیز همراه خود داشت. با خروج رنو و برلیانس از ایران، خطوط تولید پارس خودرو که با توقف مواجه شده بود با دستور مدیرعامل سایپا برای تولید پراید و محصولات خانواده X200 شامل ساینا و كوییك تجهیز شد. پارس خودرو در پی این تجهیز و ورود محصولات جدید، کوییک دو رنگ موسوم به کوییک آر را معرفی کرد که با استقبال مناسبی از سوی مشتریان مواجه شد.

 



امضای تفاهم نامه با شهرداری منطقه 21

با توجه به رویکرد محیط زیستی پارس خودرو در سال 98، تفاهم نامه همكاری مشترك میان شركت پارس خودرو و شهرداری منطقه 21به امضا رسید. پارس خودرو که به عنوان اولین شرکت در گروه خودروسازی سایپا موفق به استقرار سیستم مدیریت ارزیابی عملکرد محیط زیست ISO 14031:2013 شده بود در گامی دیگر باهدف مدیریت و استفاده بهینه از پسآب ها به همکاری با شهرداری اقدام کرد.

دریافت گواهینامه بر اساس ممیزی TÜV NORD

شرکت پارس خودرو که در سال 98 به شصت و سومین سالگرد تاسیس خود رسید، مسابقه عکاسی و کاریکاتوری را به همین منظور برگزار کرد. در شصت و سومین سالگرد، پارس خودرو موفق به دریافت 9 گواهینامه و تائیدیه سیستم مدیریت بر اساس ممیزی TÜV NORD شد.

فعالیت دوباره رادیو پارس

از سرگیری فعالیت رادیو پارس یکی دیگر از اتفاقات پارس خودرو در سال 98 بود. رادیو پارس پس از وقفه 5 ساله و با تعمیر و بازسازی تجهیزات مورد نیاز توسط پرسنل شرکت دوباره آغاز به کار کرد.

تغییر دو مدیرعامل در یک سال

پارس خودرو در سال 1398 دو تغییر در مدیریت ارشد این شرکت را تجربه کرد. در مهرماه، علی شیخ زاده به عنوان جانشین ناصر آقامحمدی مدیرعامل پارس خودرو شد. در اسفند همین سال و با گذشت 5 ماه از مدیرعاملی شیخ زاده، مصطفی مدبر که پیش از آن به عنوان قائم مقام مدیرعامل در شرکت پارس خودرو فعالیت داشت به عنوان مدیرعامل جدید، سکان هدایت اولین خودروساز کشور را در دست گرفت.

ثبت رکورد جدید در تولید خودرو

پارس خودرو در سال گذشته توانست رکورد تولید خودرو در این شرکت را ارتقا دهد. پارس خودرو توانست تا پایان آذرماه 98 با ثبت رکورد تولید ۶۸ هزار و ۲۰ دستگاه سایپا ۱۳۱ از میزان کل تولید این محصول در سال ۹۷ که ۶۲ هزار و ۲۹۸ دستگاه بود، عبور ‌کند. ثبت این آمار حکایت از رشد 112 درصدی تولید در پارس خودرو داشت.

تولید مجدد رنو در پارس خودرو

پس از ثبت رکورد جدید در پارس خودرو، انتشار یک خبر موجب تعجب مشتریان این شرکت به خصوص افراد شرکت کننده در طرح های تبدیل شد. خبر کوتاه بود: "با ترخیص قطعات باقی مانده قبلی از محصولات رنو از گمرک، امکان تولید حدود ۳ هزار دستگاه رنو ساندرو و پارس تندر در شرکت پارس خودرو فراهم شد تا به ترتیب زمانی ثبت نام مشتریان به تعدادی از آنها تحویل شود". این اتفاق و رشد آگهی خودروهای رنو در فضای مجازی، حاشیه های فراوانی برای این خودروساز در ماه های پایانی سال رقم زد.

 



فروش سهام 3 شرکت

شرکت پارس خودرو در اواخر سال 98 تصمیم گرفت تا سهام سه شرکت خود را از طریق مزایده عمومی واگذار کند. پارس خودرو اعلام کرد، 50 درصد از کل سهام شرکت سایپا سیتروئن، 45 درصد از کل سهام شرکت بازرگانی سایپایدک و 100 درصد از کل سهام شرکت صنایع رنگ و رزین طیف سایپا را بصورت یکجا و نقد از طریق مزایده عمومی واگذار می کند. البته این برنامه بیشتر یک جابجایی سهام بود چرا که پیش‌بینی‌ها در مورد خریدار سهام پارس‌خودرو در شرکت‌های سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا درست از آب درآمد و سایپا (به‌عنوان سهامدار و مالک پارس خودرو) صاحب این سهام شد.

خروج پارس خودرو از شمولیت ماده 141

در آخرین روزهای سال 98، شرکت پارس خودرو از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج شد. خروج این شرکت از شمولیت ماده 141 از طریق تجدید ارزیابی و فروش سرمایه‌گذاری‌ها محقق شد. به این ترتیب یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین سال های پارس خودرو به خوبی و خوشی ختم به خیر شد!

مبارزه با شیوع کرونا

پارس خودرو در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا، اقاداماتی را انجام داد که تغییر در ساعات و شیفت‌های کاری شرکت پارس خودرو بخشی از برنامه های این شرکت بود. این اقدام با هدف عدم سرو غذا در هر شیفت و کاهش ریسک احتمال ابتلای کارکنان شرکت به ویروس کرونا صورت گرفت.

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 121447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    ..... ای کاش امار کشته ها وزخمیهای خودرو هایش را نیز بررسی می کردید......