سال 98، نقطه عطف قطعه سازی در ایران

پرشین خودرو: سال 98 نقطه عطف صنعت قطعه سازی کشور است به طوری که با الزام ناشی از تحریم ها، اجرای نهضت ساخت داخل و خروج از وابستگی و تولید بسیاری از قطعات، تابوی تحریم در صنعت خودروسازی ایران شکست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه سال 98 سال بسیار سختی برای صنعت خودرو و قطعه سازی ایران بود اما دستاوردهای بسیار خوبی نیز ظرف این مدت در این صنعت حاصل شد.

از بزرگ ترین دستاوردهای صنعت خودرو در سالی که گذشت، دستیابی به تیراژ تقریبی تولید و رشدی معادل سال 97 در صنعت خودرو بود در حالی که در شش ماهه اول سال 98 خودروسازان با فرود بسیار زیادی روبرو شدند اما فراز شش ماهه دوم سال 98 انحراف تولید در صنعت خودرو را جبران کرد.


انحراف تیراژ تولید تجمیعی خودروسازان به زیر 10 درصد رسید

به طوری که به رغم فشارهای ناشی از تحریم ها و مباحث مربوط به کرونا در ماههای پایانی سال گذشته، برآوردها حاکی از آن است که انحراف تیراژ تولید تجمیعی سال 98 نسبت به سال 97 به زیر 10 درصد رسیده در واقع تقریبا معادل سال 97 تولید خودرو صورت گرفته است.

بر همین اساس دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با تشکر از تمامی قطعه سازان زنجیره تامین به منظور عبور از شرایط بسیار سخت سال 98 اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری قطعه سازان در ماههای پایانی سال، شاخصه ها در این صنعت از خط قرمز عقب نشینی کرد.


مهمترین دستاورد صنعت خودرو و قطعه سازی در سالی که گذشت /تحریم شکنی افسران جنگ اقتصادی با حفظ تیراژ تولید خودروسازان

آرش محبی نژاد با اشاره به تلاش قطعه سازان برای حمایت از تولید داخل ، مهمترین دستاورد صنعت خودرو و قطعه سازی در سال 98 را تحریم شکنی اعلام کرد و افزود : اینکه با وجود این میزان هجمه ناشی از تحریم ها همچنان صنعت خودرو سر پا باقی مانده است به دلیل حضور سربازان و افسران جنگ اقتصادی یا همان مدیران خوروسازی و قطعه سازی است که توانستند تحریم ها را شکست داده و تیراژ تولید را حفظ نمایند و این این به طور قطع دستاورد بزرگی در خودروسازی کشور است.

 

آرش محبی نژاد



200 هزار خودرو دپو در پارکینگ خودروسازان تجاری شد /برنامه 3 گانه وزارت صمت برای رشد تولید خودروسازان

وی با توجه به آخرین تحولات و اتفاقات سال 98 در صنعت خودرو به برنامه ریزی و فراخوان وزارت صمت از خودروسازان و قطعه سازان برای حل مشکلات و موانع تولید اشاره و اظهار داشت : به دنبال تحریم های کمرشکن در شش ماهه اول سال 98 و حرکت رو به افول خودروسازان ، وزیر صمت طی برنامه ای با دعوت از خودروسازان و قطعه سازان خواستار اجرای اقداماتی در این صنعت شد که اولین گام در این مسیر تجاری سازی انبوهی از خودروهای ناقص و دپو شده در پارکینگ های خودروسازان بود که به حدود 200 هزار دستگاه رسیده بود اما در شش ماهه دوم سال 98 و با همت قطعه سازان تمام این خودروها تجاری و تحویل مشتریان شد.

محبی نژاد، افزایش تیراژ تولید را اقدام بعدی مورد خواست وزارت صمت در سال 98 اعلام کرد و افزود : پس از افت تیراژ تولید خودروسازان در اواسط سال گذشته و به حداقل رسیدن میزان تولید شرکتها ، مقرر گردید تا با همکاری و اتحاد زنجیره تامین ،تیراژ تولید خودروسازان افزایش یابد که تجاری سازی 200 هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان و عدم تولید خودرو ناقص در ماههای پایانی سال ، نشانه همدلی و اتحاد در این صنعت است که در سال گذشته محقق شد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور افزایش تیراژ تولید در برخی از ماهها و رشد دو تا سه برابری تولید تعدادی از خودروهای داخلی را نمونه ای از اقدامات خودروسازان در مسیر رشد تیراژ عنوان کرد و یادآور شد : پس از آنکه انحراف تیراژ تولید تجمیعی در اواسط سال 98 در مقایسه با سال 97 به 40 درصد رسید این مساله با تلاش زنجیره تامین در نیمه دوم سال 98 جبران شد چنانچه انحراف تیراژ تجمیعی تولید به زیر 10 درصد رسید.

محبی نژاد همچنین نهضت ساخت داخل را سومین اقدام مهم صنعت خودرو در سال 98 اعلام کرد و کفت : پس از هجمه های تحریم و عدم تامین بسیاری از قطعات در کشور ، نهضت خودکفایی در قالب 4 میز ساخت داخل آغاز شد به طوری که با حضور مقتدرانه قطعه سازان به این عرصه تقریبا عمده قطعات وابسته به خارج داخلی سازی و در تعدادی نیز به تولید انبوه رسید.

وی افزود : در واقع بسیاری از قطعات در میزهای اول و دوم به تولید انبوه رسید و برخی از قطعات در میز سوم نیز به داخلی سازی و به تولید انبوه رسید و تعدادی نیز در میز چهارم نیز به تولید انبوه خواهد رسید ضمن اینکه در کنار میزهای ساخت داخل برخی از قطعات های تک که نیاز به تکنولوژی خاص و ویژه داشت با کمک صنایع دفاع و همراهی قطعه سازان داخلی سازی شد و در این جریان از تمام ظرفیت های کشور استفاده گردید.

محبی نژاد در ادامه به وضعیت قطعه سازان در هفته های پایانی سال 98 اشاره و اظهار داشت : اگر چه وضع قطعه سازان پس از سرمایه گذاری و تلاش برای تکمیل خودروهای ناقص در سه ماه پایانی سال 98 در شرایط بحرانی قرار گرفت اما با اتفاقاتی که در دو ماه اخیر و به خصوص دو هفته پایانی سال انجام شد وضعیت قطعه سازی از شرایط قرمز خارج شد و بیش از 70 درصد از تسهیلات مصوب دولت پرداخت و مطالبات تمام قطعه سازان کوچک تسویه شد.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور درعین حال سال 98 را نقطه عطف قطعه سازی کشور دانست و گفت : در میان سالهای تولید در صنعت قطعه سازی بدون شک سال 98 نقطه عطف قطعه سازی کشور است چرا که با اجبار و الزام ناشی از تحریم ها نهضت ساخت داخل با همراهی وزارت صمت اجرایی شد و با خروج از وابستگی و تولید بسیاری از قطعات در کشور تابوی تحریم شکست .


پیش بینی چشم اندازی روشن برای صنعت خودرو و قطعه سازی در سال 99

محبی نژاد همچنین به چشم انداز پییش رو در صنعت قطعه سازی پرداخت و گفت : چنانچه در سال جدید الباقی تسهیلات شورای پول واعتبار حذب این صنعت شود و کرونا نیز مشکلی ایجاد نکند با برگزاری میزهای ساخت داخل و حمایت حاکمیت از قطعه سازان و شرکتهای دانش بنیان در برابر تحریم ها و تامین سرمایه در گردش و نقدینگی سال 99 سال بهتری نسبت به 98 خواهد بود.

وی در پایان به عبور از گردنه بحران در صنعت قطعه سازی اشاره و خاطر نشان کرد : در صورتی که مشکلات جانبی مثل کرونا و همچنین مسائل جدیدی ایجاد نشود و حمایت حاکمیتی از صنعت قطعه سازی صورت گیرد سال 99 سال خوبی خواهد بود و می تواند سال شکوفایی صنعت خودرو و قطعه سازی باشد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 121450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha