آیا زمان تعویض لنت ترمز خودروی شما فرا رسیده است؟

پرشین خودرو: شاید ترمز یکی از زیباترین قطعات اتومبیل شما نباشد اما یکی از حیاتی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. توجه به علایمی که زمان تعویض لنت ترمز را به شما گوشزد می‌کند، می‌تواند رانندگی ایمن تری را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قانون مشخصی برای تشخیص بهترین زمان تعویض لنت ترمز مرسوم نیست و راننده موظف بوده که از حال خودرو خود، متوجه شود که چه زمانی بهترین زمان تعویض لنت ترمز خودرو است اما با وجود نبود یک دستورالعمل مشخص معمولا پس از هر 85-90 هزار کیلومتر لنت ترمز به فرسودگی نزدیک شده و بهتر است تعویض شود. البته لازم به ذکر است که بهترین زمان تعویض لنت ترمز برای هر خودرو با خودرو دیگر متفاوت بوده و این عدد فقط برای مثال غالب است.


انواع لنت ترمز

لنت ترمز در حالت کلی، چهار نوع مختلف دارد که تفاوت آن‌ها در متریال ساخت‌شان است. البته زمان تعویض هر نوع نسبت به دیگری نیز متفاوت است.

1. لنت ترمز ارگانیک: ارزان‌ترین مدل این وسیله، نوع ارگانیک است که در آن از هیچ فلزی استفاده نشده و نسبت به انواع دیگر، عمر کوتاه‌تری دارد. به عبارتی، زمان تعویض لنت ترمز در نوع ارگانیک با فاصله کمتری انجام می‌شود.

2. لنت ترمز کم فلز: در ساخت نوع دوم این وسیله با هدف عمر طولانی‌تر نسبت به نوع ارگانیک از مقدار کمی فلز استفاده شده است. یکی از نکات منفی لنت ترمز کم‌ فلز، سر و صدای زیادی است که حین ترمزگرفتن ایجاد می‌شود.

3. لنت ترمز نیمه فلزی : در نوع سوم این ابزار، از مقدار فلز بیشتری نسبت به نوع کم‌فلز استفاده شده است. لنت ترمز نیمه ‌فلزی به علت استفاده بیشتر از فلز، عمر و دوام بیشتری هم نسبت به دو نوع دیگر دارد.

4. لنت ترمز سرامیکی: بهترین نوع لنت ترمز، مدل سرامیکی آن است. کیفیت ساخت نوع سرامیکی نسبت به هر یک از موارد دیگر، بسیار بهتر بوده و دارای دوام و مقاومت بیشتری نیز هستند. در نظر داشته باشید که زمان تعویض این نوع از لنت‌ها با فاصله بیشتری انجام می‌شود و همچنین قیمت بالاتری هم دارد.


بررسی لنت ترمز

برای کنترل لنت‌های ترمز، به چرخ خودرو نگاه کرده تا روتور فلزی را پیدا کنید؛ در سمتی از آن، یک گیره فلزی وجود دارد که ابزار مذکور، دقیقا میان این دو (روتور و گیره) قرار گرفته است.البته در برخی از وسایل نقلیه، امکان مشاهده روتور بدون جدا کردن چرخ و لاستیک خودرو وجود ندارد؛ بنابراین برای بررسی آن، باید ابتدا چرخ را جدا کنید.


نکته: زمانی که در حال بررسی لنت هستید، به روتور هم دقت کنید؛ زیرا اگر فرورفتگی یا شیاری روی آن وجود داشته باشد، زمان تعویض آن هم فرا رسیده است.

 

لنت ترمز



بهترین زمان تعویض لنت ترمز چه زمانی است؟


بهترین زمان تعویض لنت ترمز زمانی است که یکی از علائم زیر را در خودرو خود مشاهده کنید. با مشاهده حتی یکی از این نشانه ها سریعا نسبت به تعویض لنت ترمز خود اقدام کنید.


• کشیده شدن خودرو به سمت چپ یا راست
• توقف خودرو با تاخیر بعد از فشردن پدال
• استشمام بوی سوختگی یا بوهای خاص دیگر
• لرزش فرمان خودرو در هنگام ترمز
• لق بودن یا سفت بودن بیش از حد پدال
• مشاهده‌ی دود در نزدیکی چرخ‌ها
• مشاهده‌ی گرده‌ی تیره رنگ روی رینگ‌ها
• شنیدن صدای جیغ مانند هنگام ترمز گرفتن
• شنیدن صدای ممتد حتی بدون ترمزگیری
• چرب بودن رینگ‌ها و محدوده‌ی چرخ‌ها
• پایین رفتن سطح روغن ترمز
• چکه‌ی روغن از شلنگ‌های ترمز
• تیره شدن روغن ترمز


نکات کلیدی


در انتخاب بهترین زمان تعویض لنت ترمز به نکات زیر دقت نمایید این نکات از جمله نکات کلیدی هنگام انتخاب بهترین زمان تعویض لنت ترمز هستند:


بهترین زمان تعویض لنت ترمز ثابت نیست و نمی‌توان آن را از قبل تعیین کرد.
علاوه بر آن مدت رانندگی در ترافیک تاثیر به سزایی در کیفیت لنت شما دارد.
پس از تعویض لنت دقت کنید که بیش از حد متعارف وزن تعبیه شده بر خودرو خود سوار نکنید.
کوتاه بودن یا بلند بودن عمر این قطعه از خودرو بستگی به چگونگی استفاده از خودرو دارد.
لنت ترمز یک قطعه‌ی دائمی در خودرو نیست و پس از گذشت مدت زمان معینی باید با نمونه‌ی جدیدی جایگزین شود.
اگر تعداد ترمزهای ناگهانی که در سرعت‌های بالا گرفته می‌شود بیش از حد معینی باشد عمر مفید لنت کاهش می یابد.


عوامل تاثیرگذار در زمان تعویض لنت ترمز


1. جنس لنت ترمز
2. در چه مسیرهایی رانندگی می‌کنید؟
3. چند سرنشین یا بار دارید؟
4. مسافتی که طی می‌کنید چقدر است؟
5. لرزش پدال


عوامل زیر به افزایش عمر لنت ترمز کمک کرده و سبب تغییرات جدی در بهترین زمان تعویض لنت ترمز می شوند:
رانندگی ایمن
حرکات نمایشی از جمله لایی کشیدن از بین خودروها یکی از دلایل اصلی افزایش استهلاک لنت ها است.
کاهش بار خودرو
اگر خودرو شما جهت حمل بار مناسب نبوده از جابه جا کردن وسایل سنگین جدا خودداری کنید.
کاهش ترمز ناگهانی
سعی کنید به یکباره ترمز نکرده و ترجیها از گاز کمتر و یا نیم کلاچ برای کاهش سرعت استفاده کنید.
عدم ترمز گرفتن در سرعت بالا
توصیه ما به شما این است که در مسیر های پرترافیک قبل از رسیدن به محل تجمع ترافیک کم کم ترمز گرفته و کاهش سرعت تدریجی داشته باشید


تمام شدن لنت ترمز چه آسیب‌هایی به ماشین وارد می‌کند؟


تمام شدن لنت ماشین چیزی بیشتر از هزینه تعویض لنت برای شما به بار خواهد آورد. عدم جایگزینی به موقع لنت، موجب می شود که به بسیاری از قسمت‌های دیگر ماشین آسیب وارد گردد. برای مثال نادیده گرفتن این موضوع، موجب وارد شدن آسیب جدی به دیسک ترمز می‌شود. بسیاری نمی‌دانند که وظیفه اصلی لنت‌ها محافظت از دیسک است.


همچنین، از بین رفتن لنت ترمز می‌تواند بر روی تایر‌ها نیز تاثیرگذار باشد. گرمایی که از اصطکاک فلز‌ها بر روی هم ایجاد می‌شود، به تایر‌ها نشت می‌کند و موجب تضعیف و حتی نامتعادل شدن تایرها می‌شود. شما می‌توانید تنها با تعویض به موقع لنت ترمز می‌توانید از ایجاد مشکلاتی حاد‌تر و هزینه‌‌های گزاف جلوگیری کنید.

نویسنده: عطیه بیگی

کد خبر 121451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha