حذف خودروهای با کیفیت، میانگین کیفی خودروها را نزولی کرد

پرشین خودرو: قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: افت شاخص های کیفی که در گزارش کیفی خودروهای داخلی به خصوص در نیمه دوم سال 97 و شش ماهه اول سال 98 صورت گرفته، عمدتا مربوط به حذف برخی خودروهای با کیفیت از چرخه تولید خودروسازان بوده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه مقوله کیفیت خودروها امروزه نزد افکار عمومی از اهمیت فراوانی برخوردار است و مشتریان علاقه مند هستند خودرویی را خریداری نمایند که از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد اما آیا صرفا شاخصی مانند کیفیت می تواند موجب اقبال مشتریان به خودروهای داخلی شود یا عوامل دیگری در تحریک تقاضا و فروش خودروسازان موثر است ؟


تحریک تقاضا مقدمه ای برای جهش تولید

اما پیش از آنکه به عوامل موثر در تحریک تقاضا و رشد فروش خودروهای داخلی بپردازیم نگاهی به آخرین گزارش کیفی خودروها در رضایت مشتریان و نتایج آن در سال گذشته می اندازیم .

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بر اساس مسئولیتی که بر عهده دارد هر ماه کیفیت خودروهای داخلی را مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌دهد، اما بررسی ها نشان می دهد که سال گذشته این وزارتخانه از انتشار آمار مربوط به سطح کیفی خودروهای داخلی در 7 ماه پایانی 98 خودداری کرد.

در حالی که شاخص کیفی خودروها در نیمه دوم سال 98 نشان می دهد که کیفیت خودروهای داخلی در شش ماهه دوم سال 98 در مقایسه با نیمه اول سال گذشته شرایط بهتر و با ثبات تری داشته و عملا افتی در کیفیت خودروهای داخلی صورت نگرفته که موجب امتناع وزارت صمت از انتشار این گزارش شود.

عدم انتشار گزارش شش ماهه کیفی خودروها در سال 98 در شرایطی صورت گرفته است که هر ساله وزارت صنعت ، معدن و تجارت اهداف کیفی صنعت خودرو را تدوین و برای اجرا به خودروسازان ابلاغ می کند اما سوالی که در این راستا مطرح می شود این است که این اهداف و سیاست ها در چه صورت موجب ارتقاء کیفی خودروهای داخلی و در نهایت تحریک تقاضا می شود ؟ آیا اعمال استانداردهای جدید و توسعه سیاست های کیفی می تواند منجر جهش تولید شود؟


استاندارد مرکز تست آلایندگی خودروها به یورو5 ارتقاء یافت

قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به تدوین اهداف کیفی صنعت خودرو اظهار داشت : وزارت صنعت ، معدن و تجارت به عنوان عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذار صنعتی در کشور و با هدف نظارت بر عملکرد شرکتهای خودروسازی و قطعه‌سازی ابتدای هر سال اهداف کیفی صنعت خودرو را تدوین و به خودروسازان ابلاغ می کند که در این راستا شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به عنوان عضو کمیته تدوین کیفیت ، می تواند پیشنهاد نماید تا شاخص هایی در اهداف کیفی لحاظ شود که ضمن اینکه انتظارات مصرف کننده را تامین می نماید رشد تقاضا و رونق بازار فروش خودروسازان را در سال جدید به دنبال داشته باشد.

سعید تاجیک افزود : اگر چه در بخش تست ها و استانداردهای مربوط به حوزه آلایندگی و سوخت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در سال گذشته با سرمایه گذاری در این بخش ،استانداردهای مرکز تست را به سطح یورو 5 ارتقاء داد و با ایجاد این خط جدید الزامات مربوط به تست خودروهای جدید را فراهم نمود تا چنانچه تعداد خودروها افزایش یافت تست های مربوط به آلایندگی را به سرعت بتوان اجرایی نمود.
 

تست کیفی خودرو


جهش تولید ضامن اجرای طرح های توسعه ای خودروسازان است

وی همچنین با توجه به شعار سال ، تحقق جهش تولید در سال 99 را مستلزم تحول در برخی شاخص و جهش تقاضا دانست و اظهار داشت : برای تحقق جهش تولید و رشد تقاضا ، خودروسازان باید طرح هایی توسعه ای را همزمان با اعمال فشار سازمان ملی استاندارد و همچنین محیط زیست اجرایی و نسبت به خروج خودروهای قدیمی و تطبیق تولیدات با استانداردهای آلایندگی اقدام کردند .

به گفته وی در راستای طرح های توسعه ای خودروسازان خودروهای جدیدی طراحی و تست های آنها طی سال های گذشته انجام شده است پیش بینی می شود در سال جدید رونمایی شوند.

این مقام مسئول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ادامه با توجه به تاثیر استانداردهای جدید و کیفیت در جهش تولید در صنعت خودرو پرداخت و اظهار کرد : بی تردید تحقق شعار سال و جهش تولید متاثر از تقاضای داخل و اقبال بیشتر مصرف کنندگان در داخل کشور است از این رو باید ببینیم چه عواملی باعث تحریک تقاضا و فروش بهتر خودروسازان می شود .


عرضه خودروهای جدید لازمه رشد تولید و فروش خودروسازان

تاجیک ادامه داد : بدون شک موضوعی که می تواند تولیدکنندگان داخلی را در جهش تولید و فروش کمک نماید عرضه خودروهایی است که به جهت رعایت استانداردهای آلایندگی و کیفیت انتظارات مصرف کنندگان را برآورده کند .

وی با توجه به گزارش کیفی خودروها در سال گذشته تاکید کرد : در صورتی که تولیدات فعلی خودروسازان با همان کیفیت قبل تولید شوند ،سال 99 با توجه به شرایط اقتصادی تقاضایی در بازار داخل نخواهند داشت اما چنانچه خودروسازان محصولاتی را تولید کنند که به لحاظ ظاهر ، طراحی ، آپشن ها ، کیفیت و رعایت استانداردهای جدید موجب ترغیب و تحریک مصرف کنندگان برای تغییر و جایگزینی خودروهای جدید شوند ، بازار مصرف همانند تولید رونق خواهد یافت.

به گفته وی چنانچه خودروسازان به جهش تولید فکر می کنند باید در فروش نیز برنامه هایی را لحاظ کنند تا مصرف کنندگان تشویق به خرید خودروهای داخلی شوند ضمن اینکه باید همزمان خدمات پس از فروش خودروهای جدید نیز توسعه یابد تا همراه با جهش تولید مصرف کننده نیز این تغییرات را احساس کند.
 

سعید تاجیک


ثبات کیفی خودروهای داخلی در شش ماهه دوم سال 98/ حذف خودروهای با کیفیت میانگین کیفی خودروها را نزولی کرد

قائم مقام شرکت ISQI در ادامه به موضوع گزارش کیفی خودروها در سال گذشته اشاره و با توجه به علت عدم انتشار گزارش 6 ماهه دوم سال 98 گفت : عدم انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی به خصوص در نیمه سال 98 متاثر از برخی تغییر و تحولات در حوزه معاونت های امور صنایع و مدیر کل خودرویی وزارت صمت صورت گرفت که موجب کندی روند کارها گردید و عملا انتشار گزارش کیفی خودروها در نیمه دوم سال گذشته را تحت الشعاع قرار داده است.

به گفته تاجیک اگر چه میانگین کیفیت خودروها در نیمه دوم سال 97 وشش ماهه اول سال 98 به نسبت سال های قبل افت داشته اما این مساله دلیل عدم انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی در نیمه دوم سال 98 نبوده است چنانچه شاخص کیفی خودروها در نیمه دوم سال 98 نشان می دهد که کیفیت خودروهای داخلی در شش ماهه دوم سال 98 در مقایسه با نیمه اول سال گذشته شرایط بهتر و با ثبات تری داشته است.

به گفته این مقام مسئول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد افت شاخص های کیفی که در گزارش کیفی خودروهای داخلی به خصوص در نیمه دوم سال 97 و شش ماهه اول سال 98 صورت گرفته عمدتا مربوط به حذف برخی خودروهای با کیفیت از چرخه تولید خودروسازان بوده است بنابراین زمانی که خودروهای با کیفیت بهتر از چرخه تولید خودروسازان خارج می شوند این امر باعث می شود میانگین کیفیت در ارزیابی کیفی خودروهای داخلی روند نزولی پیدا کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در سال 99 بهبود شاخص کیفی خودروها ادامه یابد و با انتشار نتایج گزارش کیفی خودروها توسط وزارت صمت برخی ابهامات مطرح در رسانه ها و اذهان جامعه رفع و وضعیت کیفی خودروهای داخلی روشن تر شود.

کد خبر 121459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha