الزام تهیه راهكارها و خلاقیتهای جدید برای برون رفت از کرونا

پرشین خودرو: تغییر برنامه از ارائه محصول و خدمت فعلی و سیاست گذاری های جدید برای ارائه خدمت و محصولات جدید كاری است كه شركتهای خودروسازی چینی با تولید ماسک و محلول‌های ضدعفونی كننده شروع كردند.

به گزارش پرشین خودرو، متاسفانه در اواخر دسامبر 2019 بیماری ناشناخته ای با سرعت هرچه تمام از مبدا چین - شهر ووهان شیوع پیدا كرد، كه مشخص شد گونه‌ای از سندرم حاد تنفسی ست و بعدها كرونا و یا Covid 19 نام گرفت.

همانطور كه می دانید این بیماری به سرعت اثرش را روی مخاطب خود و از طریق مجاری مهم و حساسی مثل دهان، بینی و گوش بر روی سیستم تنفسی و در نهایت ریه وی می گذارد و در صورتیكه سیستم ایمنی و دفاعی او ضعیف باشد به شدت ریه را از بین بوده و مخاطب دچار تنگی نفس و در نهایت مرگ می شود و اگر خوش شانس باشد دوران درمان و نقاهت سختی را خواهد گذارند و اثر وضعی بدی را تجربه خواهد كرد.

حال بیاییم اثرات اجتماعی و اقتصادی این بیماری بر روی سیستم تنفسی اقتصاد را بررسی كنیم.

 

بحران کرونا


طبیعی است در اثر شیوع و همه گیر شدن آن به توصیه كادر درمانی وایمنی و بهداشت برای شكستن زنجیره انتقالش افراد باید كمتر تردد كنند پس خواه نا‌خواه قرنطینه اختیاری و یا اجباری شكل می‌گیرد، این یعنی شروع بحران در چند حوزه.

وقتی بحران شدت می‌گیرد و افراد نباید منزل را ترک كنند پس نیروی كار بسیاری از كسب و كارها برای مصونیت از ابتلا كار نمی‌كنند در نتیجه چرخه كار و درآمد آن كسب و كارها آسیب می‌بیند، درآمدشان را از دست می‌دهد پس در كسب و كاری دیگر كسادی و ركود شكل می‌گیرد، از طرفی در كلیه شغل‌ها، دهک‌های درآمدی ناخواسته و در اثر شیوع و ابتلا و در نهایت اثر پاندمیک این ویروس بی‌رحم موازنه عرضه و تقاضا برهم می‌خورد، در جاهایی‌ عرضه هست ولی تقاضایی نیست، در مواردی تقاضا هست عرضه نیست و در مواردی هم عرضه هست و هم تقاضا ولی درآمد وجود ندارد تا گردش مالی شكل گیرد.

بی شک اقتصاد دنیا در حال زوال است.

اینجاست كه حتی ممكن است كشورها برای بقا جنگ هم بكنند، چین با حدود 11.3 تریلیون دلار ذخیره ارزی با فاصله بسیار زیادی از تمام كشورهای دنیا حتی آمریكا دارد.

این یعنی درست در شرایطی كه بسیاری از كارخانه‌های تولید خودرو، پوشاک، لوازم الكترونیک، دارو و... در چین هستند و دولت چین پیشنهاد خرید آنها را داده و این خود جای سوال است؟

از طرفی دولت ترامپ با مشكلات فراوانی روبرو شده از جمله ركود شدید در اثر ثبت ركورد ابتلا و این در حالی است كه برای قرنطینه اختیاری و اجباری همه شركت‌ها تعطیل خواهند شد و این ابتدای شروع افزایش تورم در اقتصاد آمریكاست اقتصادی كه از سوی دولت ترامپ بسیار پویا نمایش داده شده است.

با شروع تعطیلی كارخانه ها دولت ها مجبور به پرداخت وام های بلاعوض و یا با بازده و سود حداقل برای بقا شركتها هستند، تا چند ماه صندوق ذخیره هر كشوری توان پرداخت خواهد داشت؟ تا كی این پدیده پاندمیک اثر خود را بر اقتصاد جهان خواهد گذاشت.

حال ببینیم در ایران و در كوتاه مدت راهكارها و تغییر استراتژی شركتها تعدیل شیفت های كاری و بعد كم كم توقف تولید خواهد بود؟، حال آنكه نه تولیدی صورت می‌گیرد نه عرضه‌ای و نه مشتری در بازار به عنوان مخاطب خواهد بود كه عرضه و تقاضا و در حقیقت بازار شكل گیرد.

پس برای برون رفت از بحران باید راهكارها و خلاقیتهای جدیدی در دستور كار قرار بگیرد.

تغییر برنامه از ارائه محصول و خدمت فعلی و سیاست گذاری های جدید برای ارائه خدمت و محصولات جدید كاری است كه شركتهای خودروسازی چینی با تولید ماسک و محلول‌های ضدعفونی كننده شروع كردند.

در ادامه راه و با ارائه راهكارهای نوین برای بقا شركت‌ها در آینده، در كوتاه مدت هم برای حفظ مشتریان و استراتژی های مرتبط و هم تداوم خدمات راه‌حل هایی متفاوت در جهت برون رفت از بحران باید در دستور كار قرار گیرد و این بسته به نوع حوزه كسب و كار و محصول دارد.

در كوتاه مدت و برای بازه سه ماهه تا كمتر شدن شدت انتقال بیماری بهتر است شركتها و سازمان‌ها با چینش نیروی های خود در حالتی اضطراری از تنش‌های اولیه كم کنند، تنش هایی نظیر تعدیل نیرو و سپس با آگاه‌سازی مخاطبان از طریق فعالیت‌های هدفمند در رسانه‌های اجتماعی شروع به ارائه خدمات غیرحضوری و یا خدمت در محل و همچنین فروش‌های اینترنتی و راه اندازی و یا تقویت اپلیكیشن‌ها، بازار را در كوتاه مدت مدیریت نمایند.

پویایی و گسترش فعالیت و توسعه‌ی بازار در حوزه‌هایی كه نیاز به بازرگانی خارجی ندارند مانند كشاورزی، تولید پوشاك، منسوجاتی مثل كیف و كفش، مواد دارویی و غذایی از دیگر فرصت هایی هستند كه در پسا كرونا از پتانسیل و زیر ساخت‌های آنها می توان بهره‌مند شد.

یادداشت: عقیل مصطفایی كارشناس و فعال حوزه خودرو

کد خبر 121470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha