آغاز فروش اولین خودرو جهان با فناوری پیل سوختی متانول

پرشین خودرو: حدود یک سال پس از نمایش تصاویری منسوب به یک اتومبیل مفهومی در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۲۰۱۹، کمپانی «گامپرت آیویز» اولین نسخه از سوپرکار تولیدی خود را با نام ناتالی به بازار معرفی کرده است.

به گزارش پرشین خودرو، این محصول به جای آنکه از سامانه‌های الکتریکی معمول یا سیستم پلاگین هیبرید بهره ببرد، بر انرژی الکتریکی به دست آمده از سلول سوخت متانول متکی است. دامنه حرکتی این سیستم بیشتر از ۸۰۵ کیلومتر بوده و طی زمان ۲.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.


مهمترین مسئله‌ای که در این بین ذهن ما را به خود مشغول کرده این است که چطور یک پیل سوختی ۵ کیلوواتی می‌تواند سامانه الکتریکی ۶۰۰ کیلووات را تغذیه کند. به هر حال طبق اطلاعات منتشر شده سامانه پیل سوختی متانولی قرار گرفته در زیر کاپوت این خودرو، ۱۵ کیلووات توان دائمی را در اختیار موتور الکتریکی ۴۰۰ کیلوواتی (۵۳۶ اسب بخار) قرار می‌دهد. یک باتری نیز به صورت موازی در این مدار نصب شده تا نیروی لازم برای رانندگی سریع و مهیج‌تر را فراهم آورد.


همچنین سامانه ترمز باز تولیدی نیز به منظور حصول اطمینان از وجود توان کافی در باتری، به هنگام نیاز شروع به شارژ باطری می‌کند. مهندسین گامپرت توان ۵۳۶ اسب بخاری سامانه محرک ناتالی را به وسیله قرار دادن یک موتور الکتریکی در هر چرخ، به صورت مساوی میان تمامی چرخ‌ها تقسیم می‌کند.

 

گامپرت ناتالی



خودرو چهارچرخ محرک حاصل ظرف مدت ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده و بیشینه سرعت آن برابر ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است. رسیدن به حداکثر سرعت احتیاج به تمام توان سامانه محرک دارد، اما حتی زمانی که خودرو صرفا از طریق انرژی ذخیره شده در باتری به حرکت خود ادامه می‌دهد نیز ماکزیمم سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت ناتالی کاملا موجب رضایت راننده و سرنشینان خواهد شد.

در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بیشینه برد حرکتی خودرو با یک باک سوخت معادل ۸۲۰ کیلومتر خواهد برد و پر کردن مخزن متانول ۶۵ لیتری این خودرو نیز چیزی کمتر از ۳ دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

آقای رونالد گامپرت مدیرعامل شرکت گامپرت در این زمینه می‌گوید: «ایده اصلی من که منجر به تولید ابر خودرو ناتالی شده این بود که کاری کنیم تا اتومبیل الکتریکی پس از اتمام نیروی باتری از حرکت باز نایستد. یک سال بعد ما قادر به ارائه نخستین خودروی پیل سوختی متانول در جهان هستیم که بر جایگاه‌های شارژ یا سوخت‌گیری هیدروژن متکی نیست.»
 

گامپرت ناتالی

 

آنچه که خودرو ناتالی بر آن متکی‌ست، پر کردن مخزن متانول آن است که ضرورتا راحت‌تر از سوخت‌گیری هیدروژن نیست. گامپرت به منظور حل این مشکل یک سرویس تحویل سریع سوخت در بازار‌های آلمان، استرالیا و سوئیس را به وسیله توسعه یک زنجیره تامین در ایالات متحده و خاورمیانه، طرح‌ریزی کرده است.

البته با وجود قیمت ۴۰۰ هزار پوندی ناتالی تنها عده قلیلی از افراد در این سامانه سوخت‌رسانی نیاز به دریافت سرویس خواهند داشت و احتمالا خودشان قادر به درک مشکلات سوخت‌رسانی به این خودرو خواهند بود.

از نظر ظاهری ناتالی یک نسخه مطیع و آرام‌تر نسبت به طرح مفهومی به نمایش درآمده از آن طی سال گذشته است که بسیار شبیه به نسل‌های پیشین نیسان جی تی آر جلوه می‌کند. پوشش روی شاسی لوله‌ای کرومی این خودرو به جای کربن ساده از جنس کامپوزیت با ۵۰ درصد الیاف کتان است که باعث سبک‌تر شدن وزن آن شده است.

در‌های ساده مدل قبلی نیز با گونه‌های جمع شونده به سمت بالا تعویض شده‌اند تا دستیابی به کابین اسپرت این سوپرکار راحت‌تر انجام شود. هنوز هیچ گونه تصاویر رسمی از فضای کابین این خودرو منتشر نشده است

بهای سوپرکار پیل سوختی متانول گامپرت ناتالی بیشتر از ۴۰۷ هزار و ۵۰۰ پوند (۴۴۴ هزار و ۷۷۵ دلار) بوده و تنها ۵۰۰ دستگاه از آن به مرحله تولید خواهد رسید. هم‌اکنون مشتریان می‌توانند این خودرو را پیش‌خرید کرده و در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ آن را تحویل بگیرند.

کد خبر 121489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha