کد خبر 121503
۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
​لطمه‌ی کرونا به اشتغال در حوزه خودروسازی!

پرشین خودرو: خودروسازان آلمانی حتی پیش از شروع شیوع بیماری كرونا، دچار ركود و رسوایی شده بودند اما حالا دیگر به مصداق كامل ضرب المثل «گل بود به سبزه نیز آراسته شد» تبدیل شده اند.

به گزارش پرشین خودرو، سازندگان آلمانی این ماه های اخیر برای ادامه حیات، به بخش خدمات اتكا دارند. واقعیت این است كه فقط تعطیل شدن خط تولید نیست كه به پیشرفته ترین خودروسازان دنیا لطمه وارد كرده است، حالا كه مردم كمتر به رستوران، فروشگاه و بازار می روند، آثار بی كاری و كاهش درآمد مردم به طور مضاعف روی درآمد و فروش خودروسازان اثر خواهد گذاشت كه طولانی هم خواهد بود.

در خوشبینانه ترین حالت، تقاضای خودرو امسال 15 درصد نسبت به سال2019 كاهش خواهد یافت. آخرین بحران مالی دنیا كه در سال 2009 تجربه شد نشان داد، بازگشت به حالت عادی یك دهه وقت لازم دارد.


فردیناند دودنهوفر، رئیس مركز تحقیقات خودروی دانشگاه دویسبرگ-اسن، ظرفیت اضافه خودروسازان آلمانی را 1.3 تا 1.7 میلیون دستگاه تخمین زده است. به بیان دیگر این ظرفیتی كه خالی مانده و مورد استفاده قرار نگرفته است، به از دست رفتن حداقل 100 هزار شغل می انجامد. با این كه دولت آلمان برای حفظ مشاغل پذیرفته است كه ساعت كاری هفتگی كاهش یابد و از جیب به كاركنان می پردازد تا جلوی پیامدهای وخیم تر اجتماعی را بگیرد، با این حال با ادامه روند ركود اقتصادی و شیوع بیماری كرونا، تا 830 هزار شغل در صنعت خودروی آلمان در معرض خطر نابودی قرار می گیرد.


سال گذشته تولید خودرو در آلمان از 5.1 میلیون دستگاه به 4.7 میلیون دستگاه تنزل داشت. با برآوردهای به عمل آمده فروش خودرو در آلمان در سال 2020 حدود 15 درصد، در چین حدود 20 درصد، در فرانسه و آمریكا 25 درصد و در ایتالیا 30 درصد كاهش خواهد یافت. به احتمال زیاد تولید خودرو در آلمان در سال 2020 به رقم 3.8 میلیون دستگاه تنزل خواهد یافت. كارشناسان باید هنگام برآورد كمی بدبینانه تر اوضاع را بررسی كنند، كه در آن صورت رقم مورد انتظار 3.4 میلیون دستگاه خواهد بود.

 

خودروسازی


دودنهوفر می گوید: دلیل این كاهش شدید، مشكلات زنجیره تأمین نیست، مشكل مهمتر و جدی تر، كاهش تقاضا است، این مشكل دیرپا و بسیار جدی است.

براساس برآوردهای مؤسسه IFO اقتصاد آلمان در سال 2020 حدود 20 درصد تنزل خواهد داشت. و این میزان با 750 میلیارد یورو (820 میلیارد دلار) بسته محرك دولت آلمان قابل جبران نیست.

بر اساس آمارهای روزنامه Handelsblatt میزان اشتغال در آلمان در ماه مارس به پایین ترین سطح خود از ژانویه 2010 رسیده و كاهش اشتغال در سال 2020 بزرگترین ركورد ثبت شده از سال 2002 خواهد بود.

مركز تحقیقات آژانس اشتغال فدرال آلمان هم به این آمار و ارقام صحه گذاشته و افزایش چشمگیر بی كاری در آلمان را پیش بینی كرده است.

و این تازه اول ماجرا است چون بسیاری از صنایع در آلمان، وابسته به صنعت خودرو هستند كه آثارشان كمی دیرتر خودش را نشان خواهد داد.

منبع: سایپا

کد خبر 121503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha