کد خبر 121616
۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
اختصاص اعتبار 1000میلیاردی برای کنسلی پروازها

در شرایطی که طی چهل روز و اندی گذشته پروازهای بسیاری در پی شیوع ویروس کرونا، کنسل شده و براساس آمارهای رسمی بیش از ۷۰ درصد بلیت های هواپیما با این مسئله مواجه شدند، دولت برای جبران خسارت شرکت های هواپیمایی هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که البته به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی خسارت وارد شده در این بخش به بیش از سه برابر این اعتبار می رسد.

به گزارش پرشین خودرو، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و بالا رفتن آمار مبتلایان و جانباختگان، محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- از همان اوائل اسفند ماه اعلام کرد که مردم می توانند بدون پرداخت جریمه بلیت پرواز یا قطارهای خریداری شده خود را کنسل کرده یا به زمان دیگری موکول کنند و همه شرکت های حمل و نقل هوایی و ریلی هم موظفند هر چه سریعتر بهای بلیت های کنسل شده مردم را بدون کسر وجه به عنوان جریمه، مسترد کنند.

در این راستا آمارهای بلیت های کنسل شده هر روز بیشتر و بیشتر و سفرهای ریلی و هوایی مردم روز به روز کمتر می شد تا اینکه به گفته مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی پروازهای داخلی با کاهش ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد.

وی در این باره اینگونه توضیح داد: در سال گذشته در چنین روزهایی در اوج سفرهای هوایی قرار داشتیم و شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای فوق العاده برنامه‌ریزی می‌کردند، اما امسال شرایط کاملاً برعکس شده و شاهد کاهش شدید پروازهای داخلی و تقاضای مسافران برای انجام این پروازها هستیم و در این میان نیز پروازهای خارجی با محدودیت‌های بسیار آن هم در چندین مسیر محدود از سوی ایران‌ایر انجام می‌شود.


اسعدی سامانی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی در این هفته‌ها بر اساس محاسبات صورت گرفته بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان تا پانزدهم فروردین ماه زیان می‌کنند که امیدواریم با مصوبات صورت گرفته به گونه‌ای زیان آنها جبران شود.

 

کنسلی پرواز


البته اسلامی  در این زمینه اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ظرفیت حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است و در حوزه‌های مختلف هواپیما، قطار و اتوبوس تعداد بسیار کمی بلیت فروخته می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به کنسل شدن بیش از ۳۰۰ هزار بلیت قطار و بیش از ۲۰۰ هزار بلیت هواپیما در این شرایط اشاره کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا در ستاد مقابله با کرونا تدابیری برای جبران ضرر و زیان بخش حمل و نقل عمومی اندیشیده شده است؟ پاسخ داد: در کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا مصوبات و تمهیداتی برای جبران ضرر و زیان بخش حمل و نقل عمومی داشته ایم که می توان به تنفس سه ماهه در پرداخت وام، مالیات و بیمه اشاره کرد. همچنین درباره آنچه که در ارتباط با معیشت مردم و برخی مشاغل حساس وحود دارد، با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه تسهیلاتی را به صورت بلاعوض به آنها پرداخت می کنیم.

در پی بروز و گسترده تر شدن این مشکلات که البته برای دیگر صنوف و مشاغل نیز رخ داد. حسن روحانی رئیس جمهوری اعلام کرد که دولت برای جبران خسارت های وارد شده به بخش های مختلف اقتصادی کشور که متاثر از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند، یکصد هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده که این عدد به بودجه سال جاری اضافه شده است.

پس از این مسئله آمارها و ارقام رسمی اعلام شده نشان می دهد که هزار میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از کنسل شده بلیت هواپیما پیش بینی و پرداخت شده است. اما مشخص نیست که این عدد دقیقا کی به دست ایرلاین های داخلی می رسد و با توجه به برآوردهای اعلام شده و ادامه داشتن داستان کرونا و حواشی آن، آیا می تواند جبرانی برای زیان های وارد شده باشد یا اینکه باید تجدید نظری در این زمینه صورت گیرد تا ایرلاین ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

منبع: ایسنا

کد خبر 121616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha