کد خبر 121630
۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
​مدارا با خودروسازان به خاطر شیوع کرونا!

پرشین خودرو: چین می گوید به خاطر كمك به خودروسازان بعد از جهانگیر شدن ویروس، در خصوص قوانین سخت گیرانه ی آلایندگی مدارا خواهد كرد.

به گزارش پرشین خودرو، حكومت چین در حال بررسی سهل گیری موقت قوانین آلایندگی است. این قوانین در زمان عادی برای تقویت و گسترش خودروهای برقی و هیبریدی وضع شده بود اما با توجه به ضربه سنگینی كه خودروسازان از عالمگیر شدن ویروس كرونا متحمل شد، بازگشت به فروش عادی خودرو، مستلزم زمان است و عدم مدارا و عدم همكاری دولت در این زمینه، زیان های جبران ناپذیر حتی به توسعه خودروهای برقی خواهد زد.


سیاستگذاران در بزرگترین بازار خودروی جهان معتقدند كه اجرای قوانین مخصوص آلاینده ها اگر شش ماه به تعویق بیفتد، كمك بزرگی به صنعت خودرو خواهد بود. مخصوصاً كه در ماه فوریه فروش در چین 79 درصد و در سه ماه اول سال 2020 نسبت به سال گذشته 10 درصد كاهش فروش خودرو به صنعت این كشور تحمیل شده است.


ایالات متحده كه یك قدم جلوتر از چین است و برنامه ریزی ها برای تسهیل قوانین آلایندگی خودرو صورت پذیرفته است. دولت آمریكا در هفته ای كه گذشت، استانداردهای وضع شده در دوران باراك اوباما را به حالت تعلیق درآورد كه به موجب آن بازده سالانه خودروها می بایست تا سال 2026 سالانه 5 درصد افزایش می یافت در حالی كه بر اساس قوانین جدید باید سالانه 1.5 درصد افزایش بازده در دستور كار قرار گیرد.

سیاست گذاران اذعان دارند كه خودروسازان تحت فشار شدیدی قرار گرفته اند كه خودروی برقی را گسترش داده و آلاینده ها را به حداقل ممكن برسانند. و حالا كه ویروس كرونا، فشار مضاعفی ایجاد كرده، باید به آنها فرصت داده شود تا از این ضربه ای كه دیده اند، بهبود پیدا كنند.

 

آلایندگی
 

شین گوبین، قائم مقام وزیر صنعت و اطلاعات چین گفته است این كشور برای توسعه توأم با سلامت صنعت خودرو و گسترش خودروها با انرژی جدید، مدارا صورت خواهد گرفت و مطابق با شرایط تصمیم سازی خواهد شد.

برای اتخاذ تصمیم هایی نظیر سخت گیری یا سهل گیری قوانین آلایندگی، علاوه بر وزیر صنعت، وزرای انرژی، اكولوژی و محیط زیست هم باید مشاركت كامل داشته باشند.

در چین، صنعت خودرو باید خود را با قوانین تولید «خودرو انرژی جدید» یا New Energy Vehicle یا به طور مخفف NEV مطابقت دهد. خودروهای برقی با باتری یك دسته از این نوع خودروها به حساب می آیند، خودروهای هیبریدی و خودروهای هیدروژنی در دسته بندی متفاوت قرار می گیرند. بر اساس قوانین سخت گیرانه، خودروهای با انرژی جدید باید تا سال 2025، یك چهارم كل خودروهای در حال تردد در چین را تشكیل دهند كه سرعت افزایش آن از سال 2019 تصاعدی بوده است.

شركت های تسلا، فولكس، جنرال موتورز، تویوتا و جیلی در چین برای متابعت از این قوانین تولید خودروهای برقی و هیبریدی خود را افزایش داده اند. اما به سیاست گذاران انتقاد دارند كه مشوق های كافی برای صنعت خودرو ایجاد نكرده اند.

آسان گیری حكومت چین تأثیری روی خودروسازانی مثل بی وای دی ندارد چون آنها پایه و بنای كار خود را روی خودروهای بنزینی یا بهبود موتورهای درون سوز قرار نداده اند.

در صورت اجرا شدن آسان گیری سیاست گذاران در خصوص قوانین آلایندگی، خودروسازان به طور موقت، حدود شش ماه یا بیشتر، فرصت پیدا می كنند كه خودروهای نسل جدید خود را با تأخیر به سمت برقی شدن یا مصرف سوخت های جایگزین تغییر دهند، مخصوصاً كه این تغییر برای خودروسازان هزینه های سنگین دارد و مشوق های كنونی كفاف این سرمایه گذاری ها را نمی دهد.

شین قائم مقام وزیر صنعت چین می گوید: «با این كه تولید به سطح نسبتاً بالایی بازگشته است، اما تا یك دوره طولانی، هم بازگشت تقاضای خودرو به زمان نیاز دارد، هم زنجیره تأمین باید فرصت پیدا كند دوباره انبارهای قطعات و ملزومات را پر كند.»

برای حل مشكل تقاضا، دولت چین ترجیح می دهد كه مشوق های خودروها با سوخت یا انرژی جدید را افزایش دهد، یا معافیت های مالیاتی را به این نوع خودروها اختصاص دهد.

منبع: سایپا

کد خبر 121630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha