توافق با خودروسازان برای اصلاح قراردادهای قطعه سازان

پرشین خودرو: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران، از اصلاح بیش از 90 درصد از قیمت قطعه سازان در شش ماه اول سال 98 خبر داد.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: مذاکره برای اصلاح قیمت مابقی قطعه سازان در حال انجام است ضمن اینکه در سال جاری و پس از توافق با خودروسازان قیمت های نیمه دوم سال 98 قطعه سازان نیز اصلاح می شود.

وی با توجه به افزایش شدید قیمت مواد اولیه و نرخ ارز در ماههای پایانی سال گذشته، سرعت در اصلاح قیمت های شش ماهه دوم سال 98 را بسیار مهم و ضروری عنوان کرد و افزود : اگر چه در اوایل سال 98 قیمت محاسباتی دلار برای خودروسازان رقمی در حدود 11 هزار تومان بود اما در روزهای پایانی سال گذشته قطعه سازان ناگزیر به خرید دلار 14 هزار و حتی ارقام بیشتری از سامانه نیما شدند از این رو اصلاح قیمت قراردادهای قطعه سازان در نیمه دوم سال لازم است هر چه سریعتر انجام شود.

 

مازیار بیگلو


بیگلو نوسانات نرخ دلار را 20 درصد مشکل قطعه سازان در جریان قرارداد با خودروسازان عنوان کرد و گفت : 80 درصد مشکل زنجیره تامین خودروسازان، افزایش شدید قیمت مواد اولیه داخلی است به عنوان مثال سال گذشته در توافق با خودروسازان میانگین قیمت ورق های آهن کیلویی 6 تا 7 هزار تومان محاسبه شده بود اما در ماههای پایانی سال فولاد مبارکه هر کیلو ورق آهنی را 13 هزار تومان عرضه کرد .

دبیر انجمن قطعه سازان مهمترین دغدغه قطعه سازان را قیمت مواد اولیه داخلی بر اساس نرخ جهانی اعلام کرد و اظهار داشت : چرا باید قیمت گذاری مواد اولیه داخلی در کشور ما که دارای منابع غنی معدنی است بر اساس قانون اشتباهی که در سال 90 تصویب شده به نرخ دلار وابسته و بر این مبنا محاسبه شود.

بیگلو همچنین به تاثیر شدید افزایش نرخ دلار بر قیمت مواد اولیه داخلی در چند ماه اخیر اشاره کرد و افزود : متاسفانه الزام به اجرای قانون سال 90 مجلس باعث شده در بورس کالا قیمت ها با نرخ دلار محاسبه و مواد اولیه داخلی به نسبت قیمت پایه افزایش یابد در حالی که مزیت رقابتی ایران وجود منابع غنی نفتی و مواد معدنی است که با اجرای این قانون و خام فروشی چنین مزیت رقابتی را از بین رفته است.

وی در پایان با اشاره به آثار عبور از خام فروشی خاطرنشان کرد: افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات قطعات ساماندهی تولید و افزایش اشتغال در کشور از جمله آثار و فواید دوری از خام فروشی مواد اولیه است.

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 121673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha