صعود حداقل 50 درصدی ارزش سهام قطعه سازان در سال 99 / بازار سرمایه با رشد شاخص خودرویی ها جان دوباره می گیرد!

پرشین خودرو: به گفته کارشناسان بازار سرمایه در میان رشد سهام بسیاری از شرکت های بورسی، پیش بینی می شود گروه قطعات در سال جدید یک رشد حداقل 50 درصدی را در ارزش سهام خود تجربه کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار سرمایه در حالی سال 99 را با رشد آغاز کرده است که معاملات بازار سرمایه در آخرین روز کاری در هفته جاری خبر از صعود شاخص ها می دهد به طوری شاخص کل این بازار در پایان این هفته در آستانه 600 هزار واحد قرار گرفت. این روند در حالی خبر از سالی پر رونق در بازار سرمایه دارد که بیشتر بورس‌های دنیا به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی واحدهای تولیدی دچار افت شده‌ است، اما کماکان بورس اوراق بهادار تهران به مدد پول‌های سرگردان دست مردم و شرکت‌ها و انجام معاملات الکترونیکی در بازار سهام به رکورد شکنی می‌پردازد.

در این میان خودروسازان که سال 98 را با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به پایان بردند با شروع سال جدید به روزهای پر رونق سهام خود چشم دوختند هر چند تعطیلات نوروز و بحران کرونا و بسته بودن نماد های خودرویی، بازار سهام در این گروه در سکوت و سکون به سر می برد اما کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که روند رشد بازار سرمایه با توجه به شرایط اقتصادی تداوم داشته و به طور قطع این جریان بر شاخص سهام خودرویی ها تاثیر خواهد گذاشت.

بر همین اساس یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به سمت و سوی تحولات سهام خودرویی ها در سال 99 عنوان کرد : در جریان رشد سهام بسیاری از شرکت های بورسی ، قطعه سازان از پتانسیل و رشد به مراتب بیشتری در سال 99 نسبت به سال گذشته برخوردارند به طوری که پیش بینی می شود گروه قطعات در سال جدید یک رشد حداقل 50 درصدی را در ارزش سهام خود تجربه کند.

بابک طهماسبی افشار این اتفاق را مستلزم هوشمندی بازار و حرکت نقدینگی به این بخش دانست و گفت : گروه خودرو و قطعه رقبای خوبی را در بازار بورس دارند ؛ موسسات مالی و بانک ها هم اکنون از رقبای اصلی جذب نقدینگی در بازار محسوب می شوند و در کنار آن صنایع غذایی هستند به مراتب از این دو حوزه پتانسیل رشد بیشتری را دارند و رقیب اصلی این دو بخش محسوب می شود.

 

خط تولید پژو



وی با اشاره به اقبال بازار به سهم خودرویی ها به تاثیر شاخص سازها در این جریان پرداخت و گفت : اتفاقاتی که از سال گذشته در بازار بورس رخ داده در راستای تصمیماتی بود که موجب حضور شاخص سازها برای جبران عقب ماندگی ها شد که تبعا این شاخص سازها در رشد سهام صنایع خودرویی نیز دخیل هستند به طوری که امروز شاهد گردش حساب روزانه 8 تا 9 هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه هستیم که چنانچه حدود 10 درصدی از آن به گروه خودرویی اختصاص پیدا کند رشد خوبی را در سهام خودرویی ها شاهد خواهیم بود.

وی گفت: اگر چه شاخص سازها بیشتر در گروه های معدنی و فلزی و پتروشیمی قراردارند و بیشتر نقدینگی به سمت شاخص سازها می رود اما به نظر می رسد با تغییراتی که در آینده در حجم مبنا خواهیم دید همچنان اقبال بازار سرمایه به گروه خودرو در سال پیش رو تداوم خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در بررسی کلی تر وضعیت سهام خودرویی اظهار داشت : اگر چه شرکت های خودرویی در سال گذشته شرکت هایی زیان ده بودند اما این شرکتهای زیان ده هم می توانند مورد ارزیابی قرار گیرند و این را باید بازار درک کند که شرکت های زیان ده هم می توانند متحول شده و سود ده شوند که خوشبختانه با تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه این اتفاق در گروه خودرو افتاد.

طهماسبی افشار افزود: بر این اساس تحلیل های بنیادی و بازار نشان می دهد که گروه خودرو در حال طی نمودن سیر تحول از حالت زیان ده به سود ده است اگر چه این پروسه هم زمانبر است اما باید دید با افزایش سرمایه هایی که اتفاق افتاده این جریان ادامه دار خواهد بود یانه و یا فقط در یک پروسه یک ساله سهام این گروه با اخباری رشد کرده و بنا دارند به حال خودش رها شود .

وی گفت: در صورتی که تحلیل بنیادی مطرح در گروه خودرو تحقق پیدا می کند و خودروسازان از حالت زیان دهی خارج و در مسیری حرکت کنند که ارتقاء سیستم داشته باشند ، تحولی در این صنعت ایجاد خواهد شد.

طهماسبی افشار در پایان با توجه به روند صعودی بازار سرمایه در یک برآورد کلی پیش بینی کرد که شاخص کل بورس تا پایان سال 99 رقم یک میلیون واحد را خواهد زد به طوری که در راستای هدف دولت در کنترل تورم و نقدینگی و ایجاد رکود در سایر بازارها شاهد رشد تقاضا در بازار سرمایه و صعود شاخص بازار به یک میلیون واحد تا پایان سال خواهیم بود چنانچه در این جریان پس از صنایع غذایی و گروه بانکی ، گروه معدنی و خودرویی بیشتر اقبال را در بازار بورس خواهند داشت.

کد خبر 121764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha