کد خبر 121798
۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
پروتكل‌های بازگشت تدریجی به خطوط تولید

پرشین خودرو: در حال حاضر دغدغه بزرگترین شركت های دنیا، چگونگی آماده سازی برای بازگشت نیروی كار به خطوط تولید است، طوری كه سلامت و ایمنی كاركنان به خطر نیفتد.

به گزارش پرشین خودرو، توانایی بازگشت تدریجی به محیط كار، در شركت های مختلف در دنیا تفاوت زیادی با هم دارد. خودروسازان آمریكایی 15 اردیبهشت را برای بازگشت كارگران به خطوط تولید را مد نظر دارند اما اصلا معلوم نیست، برای كالاهای گران قیمتی نظیر خودرو، تقاضا به این سرعت شكل بگیرد. برخی از صنایع، مانند خطوط هواپیمایی و شركت های گردشگری، خواب بازگشت به حالت عادی را تا سال آینده هم نمی بینند.


به هر حال شروع مجدد تولید در كمپانی های خودروسازی باید از یك زمانی آغاز شود و كارفرمایان باید به كارگران خود بگویندكه خانه های خود را ترك كرده و به محل كار مراجعه نمایند. اما این تصمیم اصلا آسان نیست و بدون انجام تست های فراگیر و جامع كارگران از نظر ابتلا به ویروس COVID-19 ریسك بالایی دارد. برای بانك های وال استریت، همه كاركنان باید آزمایش شوند سپس اجازه شروع به كار را بگیرند. اما در مورد خودروسازان كه خود را برای یك یا دو هفته آینده آماده می كنند، برنامه ریزی انجام تست و تهیه ابزارهای لازم (ماسك و مواد ضد عفونی كننده) و ایجاد فاصله مناسب در حال انجام است. تسلا و فیات كرایسلر در آمریكا از چهارم ماه مه (15 اردیبهشت) تولید را آغاز می كنند.


خیلی از شركت ها در صنایع دیگر، چشمشان به چین است. اقتصاد چین به سرعت كم در حال بازگشت به حالت آنلاین است و حكومت این كشور در حال برداشتن قرنطینه از بسیاری از شهرها و مناطق است. حتی در چین خرید و فروش به صورت خرده فروشی آغاز شده است هر چند كه بیشتر این شركت ها و فروشگاه ها مردم را ترغیب به خرید اینترنتی و تحویل در آدرس می كنند. درهمین فاصله كوتاه، بسیاری از مردمی كه رغبت به خرید اینترنتی نداشتند، چون مجبور شده اند، به تدریج یاد گرفته و حالا طعم مزایا و راحتی آن را چشیده اند كه خبر بدی برای مال ها، هایپرماركت ها و فروشگاه های بزرگ است.

اریك گوردون استاد دانشگاه میشیگان می گوید در ایالات متحده، زمان بازگشت به وضع عادی هنوز واقعاً معلوم نیست. اما تردیدی نیست كه بازگشت به كار، فوج فوج صورت خواهد گرفت، مخصوصاً كه تقاضا در تابستان روند افزایشی دارد و كارفرمایان هم شكیبایی خود را از دست می دهند. «برخی از تقاضاها با سرعت بسیار بالایی به حالت عادی بر می گردند مثل دندان پزشكی و سلمانی، حتی رفتن به رستوران و بار هم برای خیلی از مردم یك عادت دیرپا است كه ترك آن در یك ماه گذشته آسان نبوده و حالا جزو تقاضاهایی است كه زود افزایش می یابد، اما مشاغلی وجود دارند كه به این زودی به حالت عادی بر نمی گردند. به احتمال زیاد، زمانی طولانی لازم است تا مردم دوباره به خرید خودروی نو یا خرید مسكن باز گردند. برای برخی از مشاغل مثل گردشگری و خطوط هواپیمایی ممكن است هرگز به وضع گذشته باز نگردد.»

پیتر كاپلی استاد دانشگاه پنسیلوانیا هم می گوید برنامه ریزی برای بازگشت كارگران به خطوط تولید، بستگی خیلی زیاد به جغرافی دارد، در بخش های روستایی و حومه شهرها كه مردم شاهد موارد كمتری از مرگ و میر بوده اند، راحت تر می توان آنان را به بازگشت به كار متقاعد كرد تا شهرهای بزرگی مثل نیویورك.

حتی تراكم ساختمان ها در شهرهای بزرگ و كم بودن فواصل انسان ها هم در بازگشت افراد به محیط كار تأثیر دارد. وقتی مدام صحبت از حفظ فواصل انسانی در تمامی رسانه ها می شود، بازگشت به محیط كارهایی مثل دفاتر اداری و كارهای كارمندی، واهمه بیشتری در مردم ایجاد می كند.

 

خطوط تولید خودرو



گوردون می گوید، نمی توان یك زمان ملی برای بازگشت مردم به كارهایشان تعیین كرد و روند بازگشت مردم به كارها، بسیار تدریجی خواهد بود. كاپلی هم می گوید البته بسیاری از شركت ها كه اكنون هدر رفتن منابع و پول برایشان مثل خونروی شده است، دستپاچگی بیشتری برای بازگشت به كار نشان می دهند.

یكی از موانع مهم بازگشت به كار، عدم بازگشایی مدارس و اماكن نگه داری كودكان است، والدینی كه می خواهند به سر كار برگردند دغدغه نگهداری و ایمنی فرزندانشان را دارند.

اندرو كومو فرماندار نیویورك می گوید: «ما مجبوریم برای بازگشت به زندگی و شروع مجدد برنامه ریزی كنیم. هنوز زمان بازگشت نرسیده اما مثل كلید روشن و خاموش لامپ نیست كه هر وقت خواستیم خاموش كنیم و هر وقت خواستم روشن و به یك روز و دو روز نمی توان فرمان بازگشت به كار صادر كرد. شاید بسیاری از سیستم ها به سرعت خاموش شدند، اما روشن شدن مجدد آن تدریجی است و به زمان نیاز دارد.

اسكات گاتلیب رئیس سابق سازمان دارو و غذای آمریكا در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفته است: «من نگران این هستم كه ما سیستمی برای بازگشت محتاطانه اقتصاد نداریم. باید بتوانیم افرادی كه بیمار هستند را شناسایی كنیم و آنان را وارد محیط كار نكنیم. اما مقیاس به حدی عظیم است كه امكانات هم فراهم نیست. در چنین مواردی به یك راهبر قوی نیاز است.»

دیك كاواسویچ از مدیران سابق ولز فارگو در مصاحبه با سی ان بی سی گفته است: «كارگران زمانی می توانند بازگشت به كار را آغاز كنند كه در شهر محل زندگی آنها، روند ابتلا كاهشی شده باشد. باید همه شواهد نشان بدهد كه روندهای ابتلا و مرگ و میر كاهشی و روندهای بهبود افزایشی باشند تا امكان بازگشت فراهم شود. باید قرنطینه افراد مبتلا و بهبود یافته ادامه یابد و افراد بالای 55 سال و افرادی كه دچار بیماری های زمینه ای هستند فعلا از بازگشت به كار خودداری كنند. حفظ فواصل اجتماعی باید تا مدتی طولانی ادامه پیدا كند. برای آن كه مردم با خیال راحت به محل كار خود بازگردند، باید روند ابتلا نزدیك به صفر برسد.

جاناتان سگال از مؤسسه حقوقی دوان موریس در خصوص بازگشت زود هنگام كارگران به محیط كار می گوید: «شاید از لحاظ حقوقی، كارفرمایان با ریسك حقوقی بسیار پایینی مواجه باشند اما از لحاظ اخلاقی و از لحاظ حفظ وجهه و آبرو، با ریسك بسیار بالایی مواجهند».

بر اساس قانون سلامت و ایمنی شغلی، كارفرمایان وظیفه دارند از حفظ ایمنی در محیط كار اطمینان حاصل كنند. اما كارگران نمی توانند اثبات كنند كه ویروس كرونا را در محیط كار گرفته اند یا در خواربار فروشی محل، یا در خشك شویی محل یا هر محیط دیگری كه غیر از محیط كار به آن مراجعه كرده اند.

با این حال بهترین روش برای كارفرمایان، بازگشت تدریجی و آرام كاركنان به محیط كار است. بهتر است كه صنایع مختلف از آغاز به كار مجدد فوری برای تمام كاركنان پرهیز كنند. بازگشت تدریجی و آرام، به كاركنان فرصت، حفظ فاصله اجتماعی را می دهد. در مواردی كه دوركاری امكان پذیر است، تا حد ممكن باید از این فرصت برای حفظ فاصله اجتماعی استفاده شود.

بسیاری از صنایع و شركت های بزرگ یا از قبل سیاست گذاری كرده اند یا اكنون در حال نگارش سیاست های بازگشت تدریجی كاركنان به محیط كار هستند.

در صنعت خودرو كه تقاضا برای خودروی نو دیرتر آغاز خواهد شد، همان روشی كه چین به كار گرفته، روش درستی است، تمامی سازندگان قطعه و خودرو در چین پروتكل هایی را تدوین كرده اند كه در آن شرایط بازگشت ایمن كارگران تضمین شود. علاوه بر پاكسازی و گندزدایی كامل محیط كار، اكنون فرایندهای جدیدی تعریف شده كه فاصله كارگران از یكدیگر در خطوط تولید حفظ شود، حتی هنگام ورود و خروج به كارخانه و اداره ها. همچنین محدود شدن برگزاری جلسه، اندازه گیری دمای بدن كاركنان هنگام ورود، پوشیدن دائمی ماسك در اماكنی كه فواصل انسانی كم است.

برای مثال فیات كرایسلر در آمریكا، پروتكل ها و سیاستگذاری لازم برای بازگشت كاركنان به محیط كار را معرفی كرده و از 15 اردیبهشت قصد آغاز به تولید مجدد دارد. تسلا هم تولید خودروهای برقی در فرمانت كالیفرنیا را از 15 اردیبهشت آغاز خواهد كرد.

در دیترویت آمریكا (محل اصلی سه خودروساز بزرگ این كشور) تیم هایی برای آماده سازی شرایط برای بازگشت كاركنان تشكیل شده است.

منبع: سایپا

کد خبر 121798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha