الزام استاندارد یورو 5 به پایان سال 99 موکول شود

پرشین خودرو: معاون دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از خواسته جدید این وزارتخانه برای تعویق الزام استاندارد یورو 5 تا پایان سال 99 خبر داد.

امیر جعفر پور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر چه در نامه اخیر وزیر صمت به معاون اول رئیس جمهوری، خواستار اجرای الزام قانونی استاندارد یورو 5 به 6 ماه پس از لغو تحریم های صنعت خودرو شده بودیم اما در تصمیمی جدید و با وجود مشکلات موجود، در درخواستی خواستار تعویق این مصوبه تا پایان سال 99 شده ایم تا شاید این عارضه در فرصت مذکور، مدیریت و برطرف شود.
 

با الزام استاندارد یورو 5 افزایش قیمت خودرو قطعی است

وی گفت: وزارت صمت با در نظر گرفتن حقوق مصرف کنندگان و عدم تحمیل هزینه بیشتر به خریداران خودروهای داخلی، خواستار تمهیداتی از سوی دولت است تا ضمن اینکه فرصت تولید و توزیع سوخت یورو 5 در کشور فراهم می شود، الزام استاندارد یورو 5 موجب تحمیل هزینه بیشتر به مصرف کنندگان و خودروسازان نشود.

جعفرپور همچنین بر آمادگی کامل خودروسازان برای عرضه خودرو با استاندارد یورو 5 تاکید کرد و افزود: با الزام استاندارد یورو 5 افزایش قیمت خودرو قطعی است.

معاون دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در ادامه با اشاره به اعلام قبلی خودروسازان مبنی بر اجرای این مصوبه از ابتدای سال 99 عنوان کرد: البته خودروسازان زودتر از موعد مقرر محصولاتی را با استاندارد یورو 5 تولید و به بازار عرصه کردند که قطعا این مساله با توجه به عدم توزیع سوخت مناسب موجب اعتراض خریداران خواهد شد.

 

خط تولید



استاندارد یورو 5 کمکی به بهبود و کاهش آلودگی هوا نمی کند

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی تولید خودرو با استاندارد یورو 5 نمی‌تواند کمکی به بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش آلودگی هوا نماید بلکه در غیاب سوخت مناسب، اجرای این الزام موجب افزایش آلایندگی نیز خواهد شد.

جعفرپور همچنین با اشاره به اینکه استاندارد یورو 5 بر دوام تجهیزات کنترل آلایندگی و خروجی های اگزوز تاکید دارد، اضافه کرد: در غیر این صورت کاهش میزان آلایندگی در استاندارد یورو 5 بسیار کمتر از استانداردهای قبلی خواهد بود بنابراین اصل در ارتقاء استاندارد دوام است که البته مشروط به توزیع سراسری سوخت مناسب است.


الزام یورو 5 ظلمی مضاغف به خودروسازان!

ااین مقام مسئول در وزارت صمت همچنین به موضوع افزایش هزینه تولید بر اساس استانداردهای جدید پرداخت و خاطر نشان کرد: طبق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف خودرو افزایش هزینه‌های تولیدی که از مسیر تولید محصولات براساس استانداردهای جدید صورت می گیرد بر عهده خودروساز بوده و شرکت عرضه کننده خودرو باید هزینه آن را پرداخت کند.

جعفر پور افزود: بر اساس این قانون، چنانچه عدم توزیع سوخت مناسب موجب خروج قطعه گران قیمت کاتالسیت زودتر از موعد مقرر 160 هزار کیلومتر شود خودروساز باید هزینه تعویض آن را پرداخت کند که با توجه به شرایط تحریمی و قیمت بالای تولید و واردات این قطعه این الزام ظلمی مضاعف به خودروساز خواهد بود.


افزایش 3 برابری قیمت کاتالسیت در جریان ملاحظات خاص تحریمی

وی گفت: قطعه کاتالیست به دلیل فلزات گران قیمت در استاندارد یورو 4 حدود 3 میلیون هزینه داشت اما با توجه به افزایش حجم فلزات گران بهایی مثل پالادیوم و پلاتین در استاندارد یورو 5 و افزایش قیمت این فلزات در یک سال گذشته و از سویی موضوع استفاده دو منظوره از این تجهیزات و تحریم ویژه آنها، واردات این فلزات و مواد اولیه باید با ملاحظات خاص صورت گیرد و در مواردی که امکان تولید قطعه کاتالیست در داخل فراهم نیست با شرایط بسیار سخت وارد نماییم.

جعفرپور تاکید کرد: با این شرایط اجرای استاندارد یورو 5 قطعا باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد زیرا علاوه بر افزایش قیمت جهانی مواد اولیه مورد استفاده در قطعه کاتالیست تحریم ها نیز موجب هزینه چند برابری حمل و واردات و از سویی تولید نیمه صنعتی در داخل شده است که در نهایت تمام اینها افزایش قیمت خودرو را دامن خواهد زد .

معاون دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت افزود: با توجه به تمام این مشکلات، خودروسازان آمادگی دارند به جزء دو خودرویی که به زودی تولید آن متوقف می شود تمام خودروهای تولیدی را با استاندارد یورو 5 عرضه کنند.

جعفر پور تصریح کرد: خودروسازان ناگزیرند افزایش هزینه این قطعه را در هزینه تولید و قیمت تمام شده محاسبه کنند و تبعا افزایش قیمت خودرو موجب اعتراض مردم خواهد شد.

وی همچنین با توجه به ادعای وزارت نفت در خصوص تولید سوخت یورو 5 گفت: چنانچه سوخت یورو 5 تولید شده است پیشنهاد می شود حداقل این سوخت را برای تست خودروها در اختیار خودروسازان قرار دهند در حالی که شرکتهای خودروسازی برای دریافت تایید استاندارد یورو 5 توسط سازمان محیط زیست ناگزیر به تامین سوخت یورو 5 از بخش های غیر داخلی شدند.

معاون دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت در پایان با توجه به خواست وزیر صنعت و مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا در خصوص تعویق الزام استاندارد به 6 ماه پس از لغو تحریم ها گفت: اگر چه به دلیل شرایط تحریمی ویژه برای تامین مواد اولیه و تولید تجهیزات برای ارتقاء استاندارد آلایندگی یورو 5 مشکلات زیادی وجود دارد با این حال وزارت صمت از خواست اولیه کوتاه آمد و در درخواست بعدی خواستار تعویق این مصوبه تا پایان سال 99 شده است تا شاید در این فرصت، این عارضه مدیریت و برطرف شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 121815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha