سرنوشت طرح های خودرویی به مجلس یازدهم واگذار می شود!

پرشین خودرو : عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی مصوبات و طرح های خودرویی را در فرصت باقی مانده از مجلس دهم بعید دانست و گفت : به نظر نمی رسد در روزهای پایانی مجلس دهم بتوان تصمیمات مناسبی در خصوص این طرح ها اتخاذ کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مجلس دهم در حالی به آخرین روزهای فعالیت خود نزدیک می‌شود، که همچنان دو طرح خودرویی که ماه‌هاست مجلسیان را درگیر نموده نموده، بلاتکلیف مانده است طرح تحقیق و تفحص از خودروسازی‌های کشور و همچنین طرح ساماندهی صنعت خودرو دو طرحی است که با صرف وقت زیاد از سوی برخی نمایندگان در دستور کار قرار گرفت.

طرح تحقیق و تفحص از دو خودروساز بزرگ کشور در حالی همچون دوره های قبلی به آخرین روزهای عمر مجلس کشانده می شود که با تعطیلی جلسات به دلیل شیوع کرونا در اواخر سال گذشته و شروع دیرهنگام آن در سال جدید بسیاری از نمایندگان، طرح و بررسی آن را در مجلس دهم بعید می‌دانند.

در میان این طرح ها و مصوبات ، طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز با اختلافی که بین نمایندگان بر سر محتوای این طرح بوجود آمد و عدم موافقت شواری نگهبان با بخشی هایی از آن با وجود پیگیر کمیسیون تخصصی مجلس در سال گذشته بلاتکیف باقی ماند و به تصویب نهایی نرسید.

 

خط تولید خودرو


عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با توجه به سرنوشت طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس دهم به خبرنگار پرشین خودرو گفت : این طرح در ابتدا با طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس مطرح شد اما در نهایت در خرداد امسال نمایندگان طرح ساماندهی صنعت خودرو را با بندهای چون بازگشت شورای رقابت به قیمت‌ گذاری و لزوم خصوصی‌سازی کامل ایران‌خودرو و سایپا به تصویب رساند که این مصوبه مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و به مجلس بازگشت داده شد و در نهایت نیز بررسی و تایید آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد که این مجمع هم برخی مفاد طرح ساماندهی صنعت خودرو را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست بنابراین طرح موردنظر کماکان معلق بماند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایان مجلس دهم در خصوص تکلیف دو طرح خودرویی مجلس تصریح کرد : سرنوشت طرح ساماندهی صنعت خودرو و همچنین طرح تحقیق و تفحص با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی مجلس دهم و تاثیری که شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا بر جریان برگزاری جلسات داشته بعید است به عمر مجلس دهم برسد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد سرنوشت طرح تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو نیز اظهار داشت : بیشتر مراحل اجرایی مرتبط با قرائت طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس انجام شده است اما شیوع بیماری کرونا و تعطیلی جلسات علنی زمان قرائت آن را در صحن به تاخیر انداخت که با توجه به اینکه این مجلس نیز روزهای پایانی خود را می گذراند به نظر نمی رسد بتوان در این مجلس نیز تصمیمات مناسبی را اتخاذ کرد.

رضیان در پایان خاطرنشان کرد : مجلس بعدی هم تا فعالیت خود را در زمینه این طرح ها آغاز کند حداقل 6 ماه زمان می برد بنابراین عملا طرح های خودرویی تا هنگامی که نمایندگان بر موضوعات آگهی پیدا کرده کنند و بر طرح ها مسلط شوند زمان زیادی می برد و بعید است مجلس در سال جاری بتواند تصمیمات جدی در این خصوص طرح های خودرویی داشته باشد.

کد خبر 121889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha