کد خبر 121994
۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
کاهش ۶۰ درصدی ترانزیت به دلیل ویروس کرونا

پرشین خودرو: وزیر راه و شهرسازی از اختصاص ۷۸۰۰ میلیارد تومان وام با سود ۱۲ درصد برای جبران خسارات کرونایی شقوق مختلف صنعت حمل ونقل خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، محمد اسلامی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود: در ستاد ملی مقابله با کرونا، وظیفه پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل برون شهری در کشور بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، از این رو کمیته نظارت بر حمل و نقل برون شهری تشکیل شد.

او ادامه داد: ۱۱ پروتکل تدوین و به وزارتخانه‌ها تکلیف شد این پروتکل‌ها به چندین زبان ترجمه و به ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای کشور ابلاغ گردید.

اسلامی تصریح کرد: تب سنجی و اسکن نمودن با دوربین‌های حرارتی جزو کارهای روزمره ناوگان‌های متبوع قرار گرفت، گندزدایی، شستن و ضد عفونی قطارها و اتوبوس‌ها از دیگر وظایف محوله به وزارتخانه راه و شهرسازی بود که تا به امروز در حال انجام می‌باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در تاریخ ۲۵ اسفند تا پنج فروردین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، دقیقاً ۶۳ درصد کاهش تردد جاده‌ای داشتیم. در این مدت بیشترین تردد شامل کامیون و خودروهای حمل تجهیزات پزشکی و خدماتی می‌شد.

اسلامی در خصوص وضعیت تردد ناوگان هوایی کشور در دوران پیک شیوع کرونا در اسفند و فروردین گفت: پروازها به ایران به طور کل لغو شده بود و تا این لحظه حدوداً ۱۰۰ پرواز آن هم به منظور انتقال یا جا به جایی مواد و تجهیزات پزشکی و کمک بهداشتی صورت پذیرفته و تعدادی پرواز هم به منظور انتقال مسافرین که باید به مبدأ سفرشان باز می‌گشتند انجام شده است.

او در خصوص پروازهای چین به ایران و برعکس گفت: در تاریخ ۱۶ و ۱۷ بهمن ۹۸ مصوب شد که پروازهای چین قطع و فقط مقرر شد تا دانشجویان ایرانی که در چین مانده‌اند با پرواز به ایران برگردند و سپس در قرنطینه بمانند. به غیر از این پروازها، هیچ گونه پرواز دیگری از چین به ایران و برعکس مسافری را جا به جا نکرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امر غربالگری در ناوگان‌های کشور افزود: غربالگری در اتوبوسرانی و قطار و ناوگان هوایی قطع نشده و همچنان در حال اجراست. در ناوگان اتوبوسرانی در مدت اخیر با کاهش ۷۰ درصدی، قطارها با ۹۴ درصدی کاهش مسافر و هواپیماها با ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش مسافر را تجربه کرده‌اند، البته دلایل عمده این کاهش‌ها را می‌توان کاهش تقاضا عنوان کرد.

اسلامی ادامه داد: برآوردهایی انجام شد تا ما بتوانیم از محل بسته حمایتی که به عنوان تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود مبالغی را به ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق کنیم با این شرط که هیچ نیروی انسانی تعدیل نگردد.

 

محمد اسلامی


اختصاص ۷,۸۰۰ میلیارد تومان بودجه برای جبران خسارات کرونایی صنعت حمل ونقل

اسلامی افزود: از بسته حمایتی ۷۵ هزار میلیارد تومانی، رقمی حدود هفت هزار و هشتصد میلیارد تومان صورت وضعیت نمودیم که از این رقم حدود دو هزار و چهارصد میلیارد تومان به ناوگان هوایی، سه هزار میلیارد تومان به بخش راه آهن و حمل و نقل ریلی و مبالغی را هم برای ناوگان اتوبوسرانی و شرکت‌ها و اقامتگاه‌های بین راهی در نظر گرفته‌ایم. البته شرکت‌های دریایی هم از این کمک هزینه و بسته حمایتی بی نصیب نماندند، همچنین شرکت‌های وابسته به ناوگان هوایی هم به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بسته حمایتی سهم برده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تمام مبالغی که با عنوان بسته حمایتی به ناوگان‌های مختلف و شرکت‌های متبوع پرداخت شده، تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد است که از سوی بانک مرکزی به این امر اختصاص یافت.

وی بیان کرد: ناوگان عمومی شهری کشور بیشترین سهم از آسیب‌های ناشی از کرونا را داراست که بنا به دستور رئیس جمهور در صورت لزوم دولت مبلغ پیش پرداخت خرید اتوبوس را به شاغلین این ناوگان خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادراه تهران- شمال گفت: فاز اول آزادراه تهران - شمال فاصله تهران تا شمال را ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند. این پروژه که در سال ۱۳۷۰ آغاز به کار کرد در دولت آقای روحانی از سال ۹۲ تا ۹۸ از ۱۷ درصد به صد درصد تغییر یافت، این در حالیست که این پروژه از سال ۸۴ تا ۹۲ فقط ۹ درصد پیشرفت کار را به خود دیده بود.

او خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای حال حاضر، رقمی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر برای فاز دو و سه این آزادراه مورد نیاز می‌باشد. در فاز دو این پروژه بزرگترین و طویل‌ترین سازه تونل به طول شش و نیم کیلومتر اتفاق می‌افتد.

اسلامی افزوده شدن ۵۸۰ کیلومتر آزادراه به خطوط جاده‌ای کشور تا پایان سال جاری را به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود: سال گذشته رقمی حدود ۶۰ کیلومتر آزادراه تحویل جاده‌های کشور داده‌ایم. همچنین در برنامه داریم حدود دو هزار کیلومتر راه روستایی را به مسیر آسفالته تبدیل کنیم.

او ساخت ۶۶ بیمارستان و ساخت ۱۲ بیمارستان در دوران کرونا را به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای وزارت راه عنوان کرد و اضافه کرد: تا پایان دولت توانایی ساخت و تحویل ۱۶ بیمارستان دیگر را هم داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در خصوص مسیرهای ریلی توانایی ساخت و بهره برداری حداقل ۴۰۰ و حداکثر هزار کیلومتر خط آهن را داریم.

اسلامی ادامه داد: سال گذشته حدود ۷۸۰ واگن و لوکوموتیو را تحویل شرکت‌های بهره بردار دادیم و بنا داریم که این رقم را در سال ۹۹ به دوهزار دستگاه برسانیم، ضمناً همه این جهش‌های تولید را در قالب بودجه مصوبی که در لایحه دولت آمده تعریف کرده‌ایم.

او تصریح کرد: البته طرح راه آهن زاهدان چابهار با اجازه مقام معظم رهبری از طریق بودجه دیگری انجام خواهد شد.

اسلامی در خصوص ناوگان دریایی هم گفت: شناورها و تجهیزات ساحلی مورد نیاز ما قرار است از تجهیزات و تولیدات داخلی بهره بگیرند که این اتفاق هم در نوع خود حائز اهمیت می‌باشد.

او گفت: در شرایط تحریمی و کرونایی همیشه تلاش کرده‌ایم که ناوگان حمل ونقل کشورمان را برقرار نگهداریم. در حال حاضر از ۲۳ پایانه مرزی کشور حدود ۱۱ پایانه مرزی کشور به صورت حداقلی فعال بوده است. در حوزه ریلی هم از هر دو معبر فقط یک معبر فعال است. در حمل و نقل جاده‌ای هم تنها در دو پایانه تردد کامیون‌های باربری صورت می‌گیرد.

زیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای افزود: این در شرایطی است که در بخش ترانزیت ریلی با ۱۵ درصد افزایش روبرو هستیم. در بخش دریایی هم تخلیه و جا به جایی بار در بنادر کشور ۱۶ درصد افزایش را تجربه می‌کند.

اسلامی با بیان اینکه ظرفیت بنادر کشور به ۲۵۰ میلیون تن رسیده است افزود: این در حالیست که سال ۹۷ حدود ۱۳۴ میلیون تن بار در بنادر جا به جا شد و در سال ۹۸ این رقم به ۱۴۷ میلیون تن رسید رشد صورت گرفته حاصل افزایش تعاملات به وجود آمده با دیگر کشورها می‌باشد.

او ادامه داد: سال ۹۶ در بندر چابهار حدود ۹۷۰ هزار تن بار تخلیه شد، در سال ۹۷ این رقم به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یافت و ۹۸ به حدود سه میلیون تن رسید. همچنین در سال ۹۶ تردد جاده‌ای چابهار به ایرانشهر رقم حدود ۹۰۰ هزار ثبت شده بود که در سال ۹۷ به حدود دو میلیون تردد افزایش یافت و در سال ۹۸ هم به رقم سه میلیون تردد نزدیک شد.

وزیر راه و شهرسازی به آسیب جاده‌ای ۱۰ هزار کیلومتری میان چابهار و کرمان بر اثر سیل سال قبل اشاره کرد و افزود: بخش عمده این آسیب‌ها به قدمت سازه‌ها و عدم مهندسی ساز بودن آن‌ها بر می‌گردد، با این حال هنوز اقدامی برای بازسازی آن‌ها صورت نگرفته است.

اسلامی در خصوص آخرین وضعیت مسکن استان‌های سیل زده و آسیب دیده گفت: شرایط مسکن از پیشرفت خوبی برخوردار است به طور مثال در استان لرستان، بازسازی و تعمیرات مسکن‌های آسیب دیده به پایان رسیده است.

او در خصوص شرایط مسکن گفت: سالی که در آن حدود ۷۰۰ هزار واحد ساخته شود سال خوبی برای مسکن محسوب می‌شود، اما با توجه به رکود چند سال اخیر، امید می‌رود امسال با تولید و ساخت ۴۰۰ هزار واحد، رونق دوباره به این بازار برگردد.

اسلامی از واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکونی مهر در بهمن سال قبل خبر داد و افزود: طبق هدف گذاری‌های انجام شده، امسال حدود ۳۰۰ هزار واحد از طرح مسکن ملی به پایان خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه گفت: تا جایی که به ما مربوط می‌شود انجام وظیفه می‌کنیم و سامانه‌ای جامع از اطلاعات خانه‌های خالی تهیه و به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده‌ایم، باقی کار در دستان امور مالیاتی است.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

کد خبر 121994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha