کد خبر 122005
۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
تشریح آخرین وضعیت مرزهای کشور

پرشین خودرو: سخنگوی گمرک گفت: ترکیه علیرغم قولی که برای بازارچه ساری‌سو داده بود، به وعده خود عمل نکرده و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

به گزارش پرشین خودرو، روح الله لطیفی، در مورد آخرین وضعیت مرزهای کشور، اظهار داشت: مرزها با پاکستان بسته است؛ ولی شنیده ها حاکی است که طی دو سه روز پیش از آغاز ماه رمضان، مباحثی مبنی بر باز شدن مرز مطرح شود که خیلی نمی توان به آن امیدوار بود.


مرز با ترکمنستان بسته است

سخنگوی گمرک ایران افزود: مرزها با افغانستان باز است؛ اما مرزهایمان با ترکمنستان بسته است و حتی مسیر ریلی هم چنین وضعیتی دارد؛ بنابراین اگرچه طرف ترکمنستانی اعلام کرده که تا ۳۱ اردیبهشت بسته خواهد ماند؛ اما مسئولان مربوطه در حال مذاکره هستند و تلاش داریم با رعایت پروتکل های بهداشتی، حداقل مسیر ریلی مجدد باز شود.


روسیه برقرار است/ اعمال محدودیت تردد به سمت آذربایجان

وی ادامه داد: مسیرها سمت روسیه همانند قبل فعال هستند؛ ضمن اینکه آذربایجان نیز با اینکه در مورد ترددها، محدودیت اعمال کرده؛ اما پذیرش کالاهای تجاری را متوقف نکرده است؛ این در حالی است که نخجوان به صورت ترانشیپ منت، فعال است. در ارمنستان نیز فعالیت ها بیشتر شده و مرزها باز است.


بازارچه ساری سو کامل فعال نشد

لطیفی گفت: ترکیه علیرغم قولی که برای بازارچه ساری سو داده بود، اما هیچ اتفاقی در این حوزه رخ نداده است؛ ضمن اینکه وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که خروج کامیون های ایرانی آزاد است؛ اما امکان بازگشت نیست که این مساله، یعنی عملا اتفاقی نیفتاده است.

سخنگوی گمرک ادامه داد: کشور ترکیه برای بلغارستان، گرجستان، نخجوان و آذربایجان محدودیت ها را برداشته؛ اما برای عراق و ایران محدودیت اعمال کرده است.

وی افزود: روز گذشته وزیر کشور با وزیر کشور ترکیه مذاکراتی داشته که امیدواریم نتایج مثبتی حاصل شود؛ البته مسیرریلی رازی به سمت ترکیه باز است و روزانه بیش از ۱۳۰ واگن کالا واردات و صادرات صورت می گیرد که بعضی روزها به ۱۶۰ واگن هم رسیده است.


تصمیم گیری هیات دولت عراق برای بازگشایی مرز؛ فردا

سخنگوی گمرک ایران گفت: هیات دولت عراق، فردا جلسه ای دارد که یکی از مباحث مطرح شده در این جلسه، در مرود بازگشایی مرزهای با ایران خواهد بود؛ پس منتظریم ببینیم فردا چه اتفاقی می افتد. البته ۳ مرز منتهی به اقلیم کردستان عراق باز بوده و فقط از مرز پرویزخان بیش از هزار کامیون عبور کرده است.

وی افزود: تجارت با قطر به صورت کالاهای یخچال دار و یک بخشی کانتینری در حال انجام است؛ ضمن اینکه با امارات نیز به صورت کانتینری تجاری فعال است و همچنین، عمان دو مسیر مجزا از بندرعباس برای کالاهای ایرانی راه اندازی کرده است.

نام کشور وضعیت تجارت مسیر تجارت
عراق  تجارت برقرار است از طریق اقلیم کردستان/ بازگشایی مرزها منوط به تصمیم هیات دولت عراق
ترکیه تجارت برقرار است از طریق مسیر ریلی رازی/ بازارچه ساری سو کامل فعال نشد
روسیه تجارت برقرار است دریایی از طریق همه بنادر شمالی، ریلی و زمینی
افغانستان تجارت برقرار است از طریق مرز ماهیرود، دوغارون و میلک
ارمنستان تجارت برقرار است افزایش فعالیت ها
پاکستان تجارت متوقف است -
آذربایجان تجارت برقرار است اعمال محدودیت در ترددها/ تجاری باز است
ترکمنستان تجارت متوقف است -
عمان تجارت برقرار است راه اندازی دو مسیر مجزا از بندرعباس
قطر تجارت برقرار است از طریق شناورهای یخچال دار و کانتینری
امارات تجارت برقرار است

از طریق شناورهای کانتینری و فلزی

نخجوان تجارت برقرار است به صورت ترانشیپ منت

منبع: مهر
 

کد خبر 122005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha