کد خبر 122042
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
پیشرفت صنعت خودرو با استفاده از هوش مصنوعی

پرشین خودرو: هرچند تکنولوژی خود مولود ذهن انسانها و ابزاری برای پیشبرد اهداف آنهاست اما همین ساخته دست بشر آنچنان در تمامی عرصه های زندگی نوع انسان اثر گذاشته که روش ها و دیدگاه های خاص خود را به استفاده کنندگانش تحمیل کرده و انگار توانسته طرز تفکر و مسیر زندگی انسان ها را در طول تاریخ تغییر دهد.

به گزارش پرشین خودرو، برخلاف عقیده بسیاری که انتظار داشتند انسان سوار بر تکنولوژی شود، این تکنولوژی است که سوار بر انسان شده و مسیر تفکر و قدم های بعدی او را تعیین می کند. در این میان نمی توان از برنامه ریزی های صاحبان این تکنولوژی ها و قواعدی که آنها برای تکنولوژی های جدید تعیین کرده اند به سادگی عبور کرد.


تکنولوژی‌ و صنعت خودرو

شاید در دوران گذشته دیدن برخی تکنولوژی ها و فناوری های عجیب و غریب فقط در فیلم ها ممکن بود و همه مختص سینما بودند. اما دیگر تکنولوژی های هوشمند تنها در فیلم ها نیستند و همگی به واقعیت پیوسته اند. در ادامه برخی از اختراعات جدید در صنعت خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


هوش مصنوعی تحولی در دنیای صنعت خودرو

با کمک قابلیت‌های هوش مصنوعی افراد می‌توانند شاهد نوع جدیدی از راندن خودروها باشند. با پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در حوزه‌ی تکنولوژی، وارد عصری جدید در صنعت شده‌ایم که باعث تحقق رؤیاها و آرزوهای انسان در دنیای واقعی می‌شود. یکی از این پیشرفت‌های جالب، ورود ربات‌ها به زندگی انسان‌ است که منجر به تغییرات بنیادینی در زمینه‌های مختلف فناوری گردیده است. به خصوص در حوزه‌ی خودروی خودران (بدون سرنشین) که هوش مصنوعی، خودروها را به ربات‌هایی هوشمند تبدیل کرده است که بدون کمک انسان می‌توانند بین دو نقطه شهری حرکت کنند.


1. خودران‌ها
در مورد نحوه‌ی عملکرد و چگونگی کارکرد سیستم‌های خودروی خودران باید گفت خودران‌ها شامل مجموعه‌ای بسیار پیچیده از سونارها، حسگرها، اسکنرها و نرم‌افزارهای خبره هستند که به وسیله‌ی این ابزارها، اطلاعات را بررسی و تحلیل می‌کنند و به یک سیستم مرکزی می‌فرستند. اطلاعات در آنجا تحلیل می‌شود و به خودرو برمی‌گردد. به این صورت وسیله‌ی نقلیه می‌تواند با استفاده از پردازش اطلاعات، کنترل و هدایت خود را به دست بگیرد.در واقع می‌توان گفت خودران‌ها، دارای فاصله‌یاب‌های لیزری و صوتی هستند که به صورت ۳۶۰ درجه اطلاعات را بررسی، تحلیل و مخابره می‌کنند تا فاصله با تمامی اشیاء موجود در موقعیت جغرافیایی خود را به صورت سه بعدی برای پردازنده‌ی خود مشخص کنند.البته یکی از مهم‌ترین عواملی که این سیستم‌ها را قادر به چنین کاری می‌کند، اسکنرهای فوق‌پیشرفته‌ای است که به وسیله‌ی رادارها و فاصله‌یاب‌ها وظیفه‌ی ورود اطلاعات را به طور کامل، عهده‌دار هستند. در نهایت، خودرو برای حرکت خود بعد از ورود اطلاعات و پردازش آن، و ذخیره و بارگزاری آن در سیستم محرکه و تطبیق آن با اطلاعات ماهواره‌ای و کنترل ترافیک، بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را انتخاب می‌کند.


خودروهای ۱۰۰درصد خودران، دیر یا زود به صورت تجاری وارد بازار جهانی می‌شوند و شما آن‌ها را در خیابان خواهید دید. اما باید صبر کنیم و به چشم خود ببینیم که این خودروهای هوشمند، با تمام مزایا و معایب‌شان تا چه حد بر زندگی جوامع بشری تأثیر مثبت خواهند گذاشت و تا چه میزان می‌توانند خود را با استانداردهای امنیت و سلامت شهری انطباق دهند.


2. آفتاب‌گیر هوشمند خودرو

شرکت "بوش" یک آفتاب‌گیر جدید برای خودرو طراحی کرده است که با اینکه با استفاده از فناوری تشخیص چهره جلوی تابش مستقیم نور خورشید را به چشمان راننده می‌گیرد، اما دید او را مسدود نمی‌کند.

شرکت بوش(Bosch) موفق به طراحی آفتاب‌گیر فوق‌العاده پیشرفته خودرو شده است که هم می‌تواند جلوی تابش آفتاب به چشم راننده را بگیرد و هم مانع از دید وی نشود. این آفتاب‌گیر موسوم به "آفتاب‌گیر مجازی"(Virtual Visor) از یک پنل ال‌سی‌دی شفاف و یک دوربین رو در روی راننده ساخته شده است که از نرم افزار تشخیص چهره و ردیابی چهره توسط هوش مصنوعی برای تعیین تابش خورشید روی چهره راننده استفاده می‌کند. این آفتاب‌گیر با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی، دید راننده را تجزیه و تحلیل می‌کند و سپس با استفاده از فناوری کریستال مایع بخشی از این آفتاب‌گیر را که نور خورشید از طریق آن به چشم راننده می‌تابد، تاریک می‌کند. در حالی که بقیه صفحه نمایش همچنان شفاف باقی می‌ماند و مانند آفتاب‌گیرهای سنتی میدان دید راننده را محدود نمی‌کند.


3. اطلاع‌رسانی و سرگرمی در خودرو با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، سیستم های اطلاع رسانی و سرگرمی موجود در خودروها را به شکل عظیمی تغییر میدهد..در گروه سیستم های اطلاع رسانی و سرگرمی میتوانید شاهد پیشرفت و توسعه ویژگی های زیر باشید: تشخیص صدا، دنباله روی مسیر حرکت چشم، بازبینی رانندگی، تشخیص حرکات بدن و پایگاه داده زبان های طبیعی ﴿زبان طبیعی، قابلیت یک رایانه برای درک چیزی است که انسان در قالب کلام به او می‌گوید﴾. به مرور زمان این پیشرفت ها یک گام جلوتر خواهند رفت تا سیستم های ارزیابی شرایط راننده، سیستم های بینایی ماشینی متصل به دوربین، واحدهای کنترل موتور ترکیب سنسورها و واحدهای تشخیص رادار-محور را درنظر گرفته و در خود بگنجانند.اینترفیس های ماشینی-انسانی مربوط به سیستم های سرگرمی و اطلاع رسانی وجود دارد که قبلا به خودروها متصل شده اند. این اینترفیس ها میتوانند طبق الگوریتم های به دست آمده از شبکه های نورونی ابر-محور به بازبینی پرداخته و عمل کنند. از این قابلیت بعدها میتوان برای انجام کارهای پیشرفته استفاده نمود.

 

هوش مصنوعی در خودرو


4. داشبورد هوشمند

طرح داشبورد هوشمند متشکل از مجموعه‌ای از حسگرهای مختلف است که تنها از طریق رهگیری حرکات دست راننده، امکان کنترل سیستم‌های داخلی را فراهم می‌کند.در این سیستم با استفاده از حسگرهای پیشرفته، حرکات دست راننده اسکن شده و پس از پردازش توسط رایانه‌ مرکزی خودرو، تبدیل به فرمان‌های از پیش تعیین شده می‌شود.راننده تنها با حرکت دادن دست می‌تواند سیستم صوتی را روشن یا خاموش کند، پنجره‌ها را بالا یا پایین بیاورد، سیستم تهویه را فعال و درجه حرارت داخلی را تنظیم کند؛ از این طریق میزان توجه راننده به جاده افزایش پیدا می‌کند.


5. فناوری V2V یا خودرو به خودرو

فناوری V2V تکنولوژی است که خودروی شما به خودروی دیگری ارسال می کند تا در صورت تشخیص احتمال بروز تصادف هشدار داده، سرعت را کم کند و یا حتی ترمز کرده و خودرو را متوقف کند.

این تکنولوژی اخیرا توسط شرکت فورد مورد بررسی و آزمایش است تا آمار تصادفات کاهش پیدا کرده و ایمنی خودروها و افراد نیز افزایش پیدا کند. تکنولوژی V2V یا Vehicle-to-Vehicle بر پایه وایرلس کار می کند و در صورت احتمال بروز خطر به دیگر خودروها سیگنال هشدار ارسال می کند.


6. شرکت‌های پیشگام در توسعه هوش مصنوعی

از پیشگامان این عرصه می‌توان به شرکت‌های Google، Tesla، Benz، BMW و Nissan اشاره کرد که از دیگر رقبای خود پیشی گرفته‌اند. همچنین یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه هوش مصنوعی در خودروهای هوشمند و ساخت چیپست‌های مورد نیاز شرکت Nvidia است. شرکت Google نیز فعالیتش بیشتر به قسمت‌های هوش مصنوعی و تصمیم‌گیری خودرو محدود می‌شود و بعید است در آینده این کمپانی به تولید خودرو هوشمند بپردازد. بلکه در تلاش است تا دست‌آوردهای مفیدی کسب کند و دیگر شرکت‌های خودرو سازی از این نتایج در خودروهای خود استفاده کنند. همانطور که سیستم عامل Android توسط گوگل توسعه پیدا می‌کند اما دیگر شرکت‌های ساخت تلفن همراه اندرویدی از این سیستم عامل بهره می‌برند.

کد خبر 122042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha