کد خبر 122055
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
برخی از استانداردهای ۸۵ گانه حذف می‌شود؟

پرشین خودرو: هر چند تولید‌کنندگان خودرو در کشور سال‌هاست که اجرای استانداردهای خودرویی را به بهانه‌های مختلف به تعویق می‌اندازند اما اواخر سال گذشته سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که از موضع خود در برابر اجرای استانداردهای ۸۵ گانه کوتاه نخواهد آمد و سازمان حفاظت از محیط‌زیست هم بر اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۵ تاکیدی دوباره کرد.

به گزارش پرشین خودرو، خودروسازان به بهانه شیوع کرونا و تاثیر شرایط کنونی بر تولید خودرو خواستار تمدید استاندارد آلایندگی یورو ۵ شدند و زمزمه‌هایی نیز مبنی بر حذف برخی از استانداردهای ۸۵گانه از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. در مورد استاندارد آلایندگی یورو ۵ که قرار است از ابتدای سال‌جاری اعمال شود وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین انجمن خودروسازان در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور خواستار تمدید اجرای آن شدند. این در شرایطی است که رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست نیز در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری بر عدم تمدید استاندارد یورو ۵ و الزام خودروسازان به رعایت آن تاکید کرده است.

در هر صورت هنوز مشخص نیست که معاون اول رئیس‌جمهور طرف تولید را خواهد گرفت و یا کاهش آلودگی هوا را ترجیح می‌دهد. اما در مورد اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه روز گذشته معاون نظارت بر اجرای استاندارد ملی استاندارد ایران تاکید کرده که این سازمان هیچ برنامه‌ای برای تمدید استانداردهای ۸۵گانه خودروسازان به دلیل بروز بحران کرونا نداشته و بر مبنای دستورالعمل شورای‌عالی استاندارد و طبق زمان مقرر عمل خواهد کرد.

«وحید مرندی‌مقدم» این را هم گفته که سازمان ملی استاندارد همچنان بر مبنای استانداردهای ۸۵گانه در نظر گرفته شده از سوی شورای‌عالی استاندارد برای واردات خودروها عمل خواهد کرد، اما در مورد خودروهای سواری و تجاری (اتوبوس و کامیون) داخلی در یکی دو مورد از قبل مهلت داده است.

 

استانداردهای 85 گانه

 

طبق اظهارات مرندی سازمان ملی استاندارد از اجرای برخی از بندهای استاندارد یورو ۵ به دلیل تحریم‌ها تا اطلاع ثانوی چشم‌پوشی کرده است و بر اجرای برخی دیگر نیز تاکید دارد. به گفته وی هم‌اکنون خودروسازان داخلی توانسته‌اند ترمز هوشمند خودروهای تجاری سنگین را اجرایی کنند. عملکرد ترمز هوشمند به این شرح است که حتی اگر راننده پشت فرمان خودرو به خواب برود، در صورت وجود مانع در مسیر با عملکرد خود خودرو را متوقف می‌کند.

مرندی‌مقدم با اشاره به تولید اتوبوس مجهز به سیستم ترمز هوشمند در داخل، گفت:‌ از آنجایی که سیستم رادار این فناوری استفاده دوگانه داشته و از خارج از کشور وارد می‌شد، مشمول تحریم‌ها قرار گرفت؛ بنابراین باید این رادار داخلی‌سازی شود که زمان‌بر است. وی همچنین به امکانی در خودرو اشاره کرد که در صورت انحراف خودرو از مسیر خط‌کشی شده یا حرکت به سمت دره، گاردریل و غیره، صندلی راننده شروع به لرزش می‌کند؛ این فناوری نیز وارداتی بوده و با مشکل تحریم مواجه شده است؛ برای تحقق موارد یاد شده و برخی دیگر از استانداردها که با همین مشکلات مواجه بودند، شورای‌عالی استاندارد به خودروسازان زمان داد.

این مقام مسوول تاکید کرد:‌ در سایر موارد، اما اجرای استانداردها که استانداردهای ایمنی و عملکردی خودرو است، از خودروسازان مطالبه شده و بدون هیچ اغماضی (حتی با وجود بحران کرونا) باید در زمان مقرر اجرایی شوند، به‌طور نمونه همانطور که وعده داده شد پراید در تیرماه (به جز سایپا ۱۵۱یا همان وانت پراید که تولید آن تا مقطعی ادامه خواهد داشت) و پژو ۴۰۵ (به‌جز پژو ۴۰۵ برای تاکسی گاز‌سوز) در مرداد ماه از خط تولید خارج خواهند شد.

وی در عین حال به این نکته نیز اشاره کرده که اجرای استانداردهای یاد‌شده در خودروهای قدیمی شرکت‌های خودروساز دشوار است، اما خودروهای جدید این شرکت‌ها از جمله دنا پلاس توربو اتوماتیک و سمند K۱۳۲ ایران‌خودرو و رُهام و کراس‌کانتری سایپا که بهمن ماه گذشته با حضور رئیس‌جمهوری در حیاط هیات دولت به نمایش گذاشته شدند، مشکلی در پاس کردن این استانداردها ندارند.

منبع: دنیای اقتصاد
 

کد خبر 122055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha