سهام خودروسازان، بلوکی و با دریافت تضامین لازم فروخته شود

پرشین خودرو: یک کارشناس صنعت خودرو گفت: سهام دولت در شرکتهای خودروسازی باید به صورت بلوکی به افرادی که دارای صلاحیت، سرمایه و برنامه هستند، فروخته شود با این شرط که دولت نیز پس از فروش تضامین لازم اجرایی را برای مدیریت و اداره درست بر این مجموعه ها دریافت کند.

سعید مدنی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با ابراز نگرانی از نحوه فروش سهام دولت در شرکت های خودروسازی اظهار داشت: چنانچه قرار باشد سهام دولت در شرکت های خودروسازی به عموم واگذار و نقدینگی حاصل صرف امور جاری شود تصمیم بسیار خطرناکی است و به طور قطع به هیچ نتیجه ای نخواهیم رسید.

وی گفت: چنانچه سهام خودروسازان به صورت بلوکی که دارای ارزش مدیریتی است در بورس عرضه شده و با قیمت مناسب و بالاتری به افراد دارای اهلیت و سرمایه کافی واگذار شود آن زمان شرکت ها به تدریج به سمت وضعیت باثبات و شفاف و خوبی خواهند رفت.

مدنی افزود: خصوصی سازی در صنعت خودرو از مقوله های مطرح در سالهای اخیر است و تمام کارشناسان اعتقاد دارند برای شفافیت فعالیت ها و پویایی صنعت خودرو حتما باید این صنعت خصوصی شود و به رغم شعارهایی که داده می شود با گذشت 10 سال از موضوع خصوصی سازی خودروسازان، همچنان کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است.


خصولتی بودن بدترین شکل بنگاه داری است

مدیرعامل سابق سایپا تاکید کرد: اصولا خصولتی بودن شرکتهایی مثل خودروسازی ها بدترین نوع بنگاه داری است معمولا این شرکتها نه معایب و محاسن شرکتهای دولتی و نه بنگاههای خصوصی را دارند در حالی عیوب هر دو بخش را دارند؛ شرایطی که متاسفانه امروز خودروسازی ایران نیز گرفتار آن است.

مدنی بیان کرد: در صورتی که بناست وضعیت شرکت های خودروسازی سرو سامان یابد باید تکلیف شرکتهای خودروسازی را مشخص کنند و چنانچه نمی خواهند این شرکتها را به طور کامل به دولت واگذار کنند، حداقل مکانیزم های خاص اداره این شرکتها را پیدا کنند و با انتخاب مدیران قوی موجب پویایی این شرکتها شوند و اگر قصد بر خصوصی سازی است باید این مساله هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود و همزمان دولت مکانیزم های نظارتی و کنترلی و پایشی را بر خودروسازی ها اعمال کند.

وی با اشاره به نحوه واگذاری سهام دولت در بسیاری از کشورها متذکر شد: در برخی کشورها اکثریت سهام دولتی را به افرادی که دارای سرمایه ، اهلیت و برنامه هستند واگذار می کنند که البته این برنامه با هماهنگی و نظارت دولت تدوین و تصویب شده و مورد پایش سازمان های نظارتی و مدیریتی در دولت قرار می گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به عنوان مثال 60 درصد سهام واگذار می شود اما در ابتدا 5 درصد سهام به نام خریدار می شود تا عملکرد خریدار در راستای برنامه های ارائه شده مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورتی که برنامه به درستی اجرا و تولید و سود مورد نظر بر اساس برنامه حاصل شد سال بعد درصدی از سهام به صورت خرد به نام بخش دارای اهلیت می شود.

 

سعید مدنی

 

باید سهام خودروسازان به صورت بلوکی و با دریافت تضامین لازم فروخته شود

مدنی با ابراز تاسف از نحوه واگذاری سهام دولت و جریان خصوصی سازی در ایران اظهار داشت : متاسفانه در ایران با بدترین شرایط واگذاری ها انجام می شود چرا که هدف صرفا واگذاری است و اصلاح وضعیت به هیچ وجه مورد نظر نیست و تلاش بر این است که با واگذاری از شر چند نان خور خلاص شوند و پس از آن مجموعه ها رها می شوند.

وی افزود : نظارت و پایش دولت نسبت به برنامه خریداران سهام بنگاهها و کنترل و دریافت تضامین لازم برای اجرای برنامه ها توسط بخش خصوصی باعث می شود که یک خصوصی سازی واقعی را در صنعت خودروسازی شاهد باشیم.

مشاور سابق خودرویی وزارت صنعت، با توجه به عدم اهلیت خریداران عام در خرید سهام خودروسازان گفت: فروش سهام خودروسازان با این شیوه بعدها این مجموعه ها را دچار مشکل خواهد کرد. افرادی که خریدار هستند معلوم نیست که آیا اهلیت و توان و حتی قدرت ریسک لازم را دارند تا بخواهند سهم قابل ملاحظه ای از سهام دولت در این بخش را خریداری کنند.

به گفته وی، چنانچه قرار باشد تنها افرادی که پول دارند وارد شوند و اهلیت، سرمایه، برنامه و توان ریسک لازم را نداشته باشند شرکت های خودروسازی را به بازار مکاره ای برای رانت و تشکیلات بادکنکی تبدیل می کنند که بسیار خطرناک است.


باید سهام خودروسازان به کنسرسیوم های دارای اهلیت واگذار شود

این مدیر اسبق خودروسازی تصریح کرد: باید سهام دولت در خودروسازی ها به صورت بلوکی به افراد دارای اهلیت و یا کنسریومی از افراد دارای اهلیت مثل قطعه سازان و خودروسازان فروخته شود و نقدینگی حاصل از فروش سهام خودروسازان در این صنعت سرمایه گذاری شود تا تولید افزایش یابد و از سود حاصل از آن استفاده شود.

مدنی تاکید کرد: اگر چه به طور قطع در دو سه سال اول واگذاری، این مجموعه ها دچار چالش هایی خواهند شد حتی اگر به افراد اهلش نیز واگذار شود که سرمایه کافی و برنامه هم داشته باشند اما دولت می تواند در راستای سیاست های خودش این مجموعه ها را هدایت و کنترل کند بدون اینکه دخالتی در امور مدیریت و اداره این مجموعه ها داشته باشد.

وی در ادامه به وظایف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این جریان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ایدرو در بعد از انقلاب و حتی قبل از آن بر این اساس بود که شرکت هایی که دچار بحران شده بودند از صاجبان آنها تحویل و پس از بازسازی و راه اندازی مجدد به صاحبان اصلی آنها باز گردانده می شد مثل حرکتی که در جنرال موتور در آمریکا اتفاق افتاد. اما متاسفانه امروز چنین اتفاقی در کشور رخ نمی دهد و اگر بنگاهی دولتی می شود دیگر دولت حاضر نیست دندانش از این مجموعه ها بکشد در حالی که با بهبود وضع این بنگاهها باید به بخش خصوصی واگذار شوند اما دولت می گوید چون وضعشان خوب شده است خودمان نگه می داریم.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 122072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha