کد خبر 122076
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
سال گذشته روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید شد

پرشین خودرو: معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی گفت: مجموع تولید روزانه بنزین در سال ۹۶ به میزان ۶۸ میلیون لیتر بوده که این عدد در انتهای سال ۹۸ به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به گزارش پرشین خودرو، هوشنگ فلاحتیان گفت: این در حالیکه مملکت در ابتدای سال تصویب سند ملی راهبرد انرژی یعنی ۹۶ در زمینه بنزین به شدت وابسته بود.

خوشبختانه با تلاش ها و سرمایه گذاری های صورت گرفته طی این سال ها ظرفیت تولید بنزین در کشور دوبرابر شده است. همچنین تولید نفتگاز نیز از ۹۲ میلیون لیتر به ۱۳۷ میلیون لیتر در روز رسیده است. تنها ۱۴ هزار روستای کشور در سال ۹۲ از نعمت گاز طبیعی بهره مند بود که خوشبختانه پس از شش سال این عدد به ۳۲ هزار روستا رسیده است.

فلاحتیان با بیان اینکه بالای ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در کشور ایجاد شده است، اظهارداشت: سال ۹۶ روزانه ۳۶ میلیون متر مکعب گاز از مملکت صادرات می شد که این عدد در سال گذشته به ۶۱ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به «سند ملی راهبرد انرژی کشور» اشاره کرد و گفت: سند ملی یک سندی جامع و همه سویه برای مدیریت بخش انرژی کشور تا افق سال ۱۴۲۰ هجری خورشیدی است که با بهره‌گیری از توان کامل کارشناسی همه دستگاه‌ های اجرایی و نهادهای مرتبط با این بخش و در چارچوب سیاست‌ های کلی ارائه شده در اسناد بالادستی و به استناد جزء (۲) بند (الف) ماده (۱۲۰) قانون برنامه پنج ‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) تهیه و تدوین شده است.

 

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی گفت: سند ملی راهبرد انرژی کشور ابتدا در شورایعالی انرژی کشور و سپس در هیئت وزیران تصویب شده است.

وی افزود: این سند ابتدا به چالش ها و تنگناهای بخش انرژی کشور می پردازد که بالا بودن شدت انرژی و پائین بودن بهره‌ وری انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای همتراز، پائین بودن ضریب بازیافت مخازن نفتی، عدم توسعه معادن زغال سنگ حرارتی و نیروگاه ‌های زغال سنگی، سهم ناچیز انرژی‌ های تجدید پذیر و پاک در سبد انرژی کشورو غیره از جمله این موارد است.

فلاحتیان بیان داشت: بخش دوم این سند به اهداف کلان بخش انرژی در راستای توسعه همه جانبه بخش انرژی با رویکرد سیاست های اقتصاد مقاومتی، اهداف کلان بخش انرژی کشور پرداخته است. افزایش بهره ‌وری و کاهش شدت انرژی در کشور به نصف تا پایان افق چشم‌ انداز سند، افزایش بازیافت مخازن نفت و گاز کشور، افزایش خود اتکایی در توسعه و کاربرد فناوری‌ های پیشرفته با دانش بنیان کردن حوزه انرژی، ارتقای امنیت عرضه انرژی مطمئن، پایدار و با کیفیت مناسب، تنوع بخشی اقتصادی سبد انرژی کشور و غیره از جمله این اهداف است. بخش سوم این سند به راهبردهای بخش انرژی پرداخته است.

به گفته این مقام مسوول راهبردهای کلی بخش انرژی شامل واقعی کردن قیمت نسبی حامل‌ های انرژی در بخش های مختلف مصرف‌کننده حداکثر تا پایان پنج سال اول اجرای این سند و تدوام آن، گسترش فعالیت‌ های اقتصادی در مناطق و سواحل و جزایر جنوبی با استفاده از ظرفیت ‌های صنعت نفت و گاز و همچنین مدیریت مصرف آب در صنایع انرژی بر، ایجاد بازارهای رقابتی در زمینه تولید و عرضه حامل‌ های انرژی، کاهش ضایعات و تلفات در بخش تولید، انتقال، توزیع، و مصرف انرژی تا سطح استانداردهای ملی، ارتقای فناوری در تجهیزات و فرآیندهای زنجیره انرژی و غیره است.

فلاحتیان اضافه کرد: همچنین در ماده (۴۵) برنامه پنجساله ششم توسعه آمده بود که وزارتخانه های نفت و نیرو موظفند با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذیربط برنامه اجرایی «طرح جامع انرژی کشور» را تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه در چهارچوب قوانین مربوطه و در راستای سند ملی راهبرد انرژی کشور مصوب شورایعالی انرژی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسانند.

وی گفت: برنامه اجرایی طرح جامع انرژی کشور ۲۴ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ در هیئت وزیران تصویب و جهت اجرا ابلاغ شده است. بطورکلی در طرح مزبور هم راهبرد ها و هم سیاست ها مشخص و هم متغییر های کلیدی موفقیت در این زمینه احصا شده است.

منبع: مهر

کد خبر 122076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha