کد خبر 122087
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی افزایش یافت

پرشین خودرو: معاون وزیر راه و شهرسازی از رشد ۴ درصدی صادرات غیرنفتی در بنادر کشور و تخصیص ۲۱ هزار میلیارد ریال به طرح‌های توسعه‌ای خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، در جلسه دیروز شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در محل وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در بخشی از این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در دور جدید تحریم ها عمده تمرکز کشور در ایجاد رویکردهای بین المللی بحث دریا بود که خوشبختانه با اتکا به توان داخلی به صورت شبانه روزی همه بنادرمان برای تامین مایحتاج فعال بود.

وی ادامه داد: در همین خصوص سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه شد که نسبت به سال ۹۷ رشد ۹ درصد را شاهد بودیم. همچنین ۵۲.۵ میلیون تن صادرات غیرنفتی با افزایش ۴ درصد نسبت به سال گذشته در بنادر کشورمان ثبت شد و ۳۴ میلیون تن هم واردات غیرنفتی بود با رشد ۲۷ درصد را داشتیم.

* عدم پرداخت یک دلار دموراژ از سوی کشور برای تخلیه و بارگیری

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: سخت ترین فرآیند در زنجیره حمل و نقل، ورود و خروج کشتی است. خوشبختانه در این مورد در بندری مثل بندر امام (ره) عملیات تخلیه و بارگیری یک کشتی با ۷۰ هزار تن کالای اساسی به صورت شبانه روزی انجام گرفت و با تخلیه ۸ هزار تن در هر ۲۴ ساعت این کشتی ها حداکثر هشت روزه با تخلیه بار از بندر خارج شدند.

وی افزود: این عملیات برای صدها کشتی در بنادر کشور انجام گرفت بدون اینکه حادثه ای جانی یا مالی به ثبت برسد و یا اینکه یک دلار بابت دموراژ کشتی ها به کشور تحمیل نشد.

* اختصاص ۲۱۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی سازمان به طرح های توسعه ای

مدیرکل بنادر و دریانوردی در ادامه این جلسه با اشاره به بحث نگاه توسعه ای در این سازمان تصریح کرد: تمام فازهای توسعه ای در سازمان بنادر فعال بوده و ۲۱۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی این مجموعه به طرح های توسعه ای اختصاص داشده شده است. در این زمینه ۳۰ پروژه با ۴۰۰ میلیارد تومان گذشته اعتبار سال گذشته تکمیل شد و به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: همچنین ۲۰ میلیون یورو از تجهیزاتی که سابقا توسط شرکت های خارجی ساخته و تولید می شد مثل جرثقیل های دروازه ای کانتینری در داخل کشور تولید و در بندر شهید رجایی به بهره برداری رسید.

* افزایش ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به ۸ میلیون TEU

راستاد در ادامه این گزارش با اشاره به بازدید جهانگیری از بندر شهید رجایی درخصوص فاز سوم این بندر اظهار داشت: فاز سوم بندر شهید رجایی یک پروژه مهم و استراتژیک است که می تواند ظرفیت کانتینری بندر را از ۶.۳ میلیون TEU به ۸ میلیون TEU برساند.

* بالا رفتن ظرفیت بارگیری نفت و فرآورده های نفتی در بندر شهید رجایی

وی افزود: در همین خصوص بنا داریم از ۱۴۰۰ متر اسکله در این طرح حداقل ۹۰۰ متر آن را به بهره برداری برسانیم و به زیرساخت های این بندر اضافه شود. همچنین سعی داریم ۳ اسکله مخصوص بارگیری نفت و فرآورده های نفتی را امسال در بندر شهید رجایی به بهره برداری برسانیم که می تواند ۳۰ میلیون تن به ظرفیت نفتی کشور اضافه کند.

 

محمد راستاد

* عقد قرارداد ۳۶۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۸۳ شناور در حمایت از تولید داخلی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گزارش خود به معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در ادامه برنامه ها برای حمایت از تولید داخلی که در این زمینه یک دستور مهم از مقام عالی وزارت راه و شهرسازی داشتیم، بنا شده است که تمام نیازمندی های سازمان بنادر از داخل تامین شود.

وی افزود: در همین خصوص در حوزه صنایع دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ۳۶۰۰ میلیارد تومان را برای ساخت ۸۳ فروند انواع شناور مورد نیاز ناوگان عملیاتی سازمان، در دستور سفارش و ساخت توسط صنایع دریایی داخلی قرار داد.

وی ادامه داد: یک زنجیره متنوع و گسترده از اشتغال که نه تنها صنایع دریایی بلکه صنایع مربوط به کشتی سازی هم به واسطه این پروژه فعال خواهد شد.

* آغاز به کار مشارکت ۵۹۰۰ میلیارد تومانی با بخش خصوصی

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: سال گذشته در شرایط سخت اقتصادی ۱۱ پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی با ارزشی بالغ بر ۵۹۰۰ میلیارد تومان تحت قراردادهای BOT در بنادر کشور شروع شد. در همین خصوص سال گذشته همچنین ۱۲ پروژه با ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی تکمیل و به بهره برداری رسید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به کارهای زیربنایی انجام گرفته در سواحل کشور گفت: از جمله این موارد انجام گرفته در بحث کارهای زیربنایی می توان به مدیریت یکپارچه سواحل کشور به عنوان یک برنامه راهبردی اشاره کرد. این برنامه برای استان هرمزگان در دستور کار بود که برنامه آن تهیه، تدوین و تکمیل شد و در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسید. این برنامه برای استان های شمالی ۵۰ درصد و برای استان بوشهر ۸۰ درصد تکمیل شده است.

* به انزوا کشاندن آمریکا در مجامع بین المللی دریایی

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات شاخص سازمان بنادر در مجامع بین المللی به خصوص سازمان بین المللی دریایی بود. در شرایطی که آمریکا این روزها یکه تازی می کند، بارها توانستیم این کشور را به انزوا کشانده و اقدامات غیرقانونی آن ها درخصوص کنوانسیون های سازمان دریانوردی را با اکثر کشورها مطرح کنیم.

* ادامه نگاه جدی برای افزایش سهم ریل در بنادر

راستاد گفت: بحث حمل و نقل چند وجهی که مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی قرار دارد، یکی از مباحثی است که به طور جد توسط سازمان بنادر و دریانوردی دنبال می شود. به همین خاطر به صورت بی سابقه ای سهم ریل را در بنادر افزایش داده ایم و قطعا این برنامه برای داشتن روزهای پررونق تر ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

کد خبر 122087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha