کد خبر 122174
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
موتورسیکلت ۱۸ برابر خودرو آلایندگی دارد!

پرشین خودرو: میزان انتشار آلاینده هر موتورسیکلت، بیش از ۱۸ برابر یک خودروی سبک است که همین مساله لزوم برقی کردن موتورسیکلت را نشان می دهد.

به گزارش پرشین خودرو، طبق قانون، اسقاط هفت موتورسیکلت به اندازه اسقاط یک خودرو ارزش دارد. از طرف دیگر دولت قیمت گواهی اسقاط خودرو را دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده و با توجه به این‌که اسقاط هفت موتورسیکلت معادل اسقاط یک خودرو است، باید برای اسقاط هر موتورسیکلت حدود ۳۵۰ هزار تومان به مراکز اسقاط داده شود. این در حالی است که فروشندگان خودرو اسقاطی خود را کمتر از شش میلیون تومان و موتورسیکلت فرسوده خود را کمتر از دو میلیون تومان به مراکز اسقاط نمی‌فروشند.

بنابراین این مراکز باید برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده حدود دو میلیون تومان هزینه کنند، اما گواهی اسقاط آن را حدود ۴۰۰ هزار تومان بفروشند که این مسئله باعث می‌شود اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده صرفه اقتصادی نداشته باشد. نبود صرفه اقتصادی در این صنعت نیز باعث تعطیلی مراکز اسقاط و بی‌کاری کارگران شده است.

بر اساس مصوبه دولت، اسقاط خودروهای فرسوده وظیفه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودروست؛ ‌ به‌طوری‌که طبق مصوبه دولت در سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند، اما این مصوبه تاکنون اجرا نشده است. هم‌چنین واردکنندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می‌کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو گواهی‌های اسقاط تولیدی در مراکز اسقاط خودرو نیز بی‌مشتری ماند.

در حال حاضر حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده و هفت تا هشت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می‌کنند و طبق ماده ۱۱ آئین‌نامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال ۱۳۹۷ به تصویب هیأت وزیران رسیده، "شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند". اما اسفند ماه سال ۱۳۹۷ هیات وزیران با به تعویق انداختن ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری موافقت کرده و سرنوشت اجرای این طرح هنوز مشخص نیست.


میزان انتشار آلاینده هر موتورسیکلت، بیش از ۱۸ برابر یک خودروی سبک است

این ها در حالی است که طیق گفته مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق آمارهای اعلام شده نشانگر آن است که هم اکنون ۱۲ میلیون موتور سیکلت شماره گذاری شده در کشور وجود دارد که از این میان ۳۰۰ هزار موتورسیکلت با پیمایش بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز، جزو موتورهای پرتردد محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: به علت احتراق ناقص سوخت در موتورسیکلت های کاربراتوری، میزان انتشار آلاینده‌ها توسط هر موتورسیکلت ۱۸ برابر یک خودروی سواری است.

سخنگوی صنعت برق یاداور شد: برقی کردن ۳۰۰ هزار موتور سیکلت پرتردد، معادل انتشار آلاینده های ۵.۵ میلیون خودروی سبک، از آلودگی هوای کلانشهرها خواهد کاست.

رجبی یادآور شد: در مجموع ۶ میلیون موتور سیکلت در کلانشهرها تردد می کنند اما از این میان ۳۰۰ هزار موتور سیکلت با مشخصات یاد شده جزو موتورهای پرتردد هستند که صنعت برق در فاز نخست آمادگی دارد زیر ساخت تامین برق ایستگاه های شارژ برقی را فراهم کند.

 

موتورسیکلت

چرا موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کاربراتوری نمی‌شود!؟

اما چرا چرا موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کاربراتوری نمی‌شود؟ به گفته ابوالفضل حجازی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، نبود باتری موتورهای برقی و قیمت بالای آن‌ها باعث شده که از این موتورسیکلت‌ها استقبال نشود. باتری این موتورها در داخل تولید نمی‌شود؛ ضمن اینکه وارداتشان هم ممنوع است.

وی در رابطه با اینکه چرا با وجود آلودگی شدید هوا و تردد موتورسیکلت‌های فرسوده که بیشتر به این مشکل دامن می‌زند، چندان موتورهای برقی در سطح شهر دیده نمی‌شود، اظهار کرد: معضل بزرگ در تولید و مصرف بسیار پایین موتورسیکلت‌های برقی، باتری آن‌ها است. ضمن اینکه به دلیل قیمت بالا، این موتورها نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. به طور مثال صاحبان موتورسیکلت‌های بنزینی با یک لیتر بنزین و ۳۰۰۰ تومان می‌توانند مسافت زیادی را طی کنند؛ این در حالی است که چنانچه باتری موتورهای برقی خراب شود، باید هزینه‌های خیلی بیش از این‌ها صرف شود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت تاکید کرد: به دلیل قیمت‌های بالای موتورسیکلت‌های برقی بیشتر خریداران آن‌ها، قشر ثروتمندتر جامعه و والدینی هستند که به خاطر سرعت مطمئن‌تر و تحت کنترل موتورهای برقی، آنها را برای نوجوانان و جوانان خود خریداری می‌کنند که تنها سه تا پنج درصد خریداران موتورسیکلت‌ را شامل می‌شود. در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی، موتورسیکلت برقی در انبارهای خود دارند که روی دست آن‌ها مانده و خریدار چندانی ندارد.

وی افزود: ضمن اینکه بعد از گذشت یک سال که عمر باتری این موتورها تمام می‌شود، در پارکینگ منازل متوقف می‌شوند؛ چراکه باتری آن‌ها موجود نیست و همانطور که گفته شد، مشکل بزرگ این موتورها نبود باتری آن‌هاست. تولید داخلی برای باتری موتورسیکلت‌های برقی امکان پذیر نیست که البته زدوبندهایی هم در این زمینه وجود داشته که ورود باتری موتورسیکلت‌های برقی ممنوع شود تا برخی به منافع خود برسند.


زیرساخت‌های تبدیل خودروهای موجود به برقی فراهم شد

البته در سال گذشته عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا با تاکید بر اینکه برقی‌سازی خودروها کاملا اقتصادی است، افزود: این شرکت کلیه طراحی‌های لازم را برای ایجاد زیرساخت برای تبدیل خودروهای موجود به خودروهای برقی انجام داده است.

وی با اشاره به پیشنهاداتی که مپنا به وزیر نفت ارائه کرده گفت: پیشنهادی در زمینه استفاده از خودروهای برقی که می‌تواند جانشین خوبی برای خودروهای بنزینی باشد ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم از این طریق میزان صادرات بنزین را افزایش دهیم. می‌توان این کار را بدون افزایش هزینه برای مردم و همچنین بدون دریافت یارانه انجام داد. از این طریق می‌توان حمل و نقل شهری را سازماندهی و بنزین صرفه جویی شده را صادر کرد.

به گفته وی مپنا کلیه طراحی‌های لازم را برای ایجاد زیرساخت‌های تبدیل ماشین‌های موجود به برقی انجام داده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 122174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha