اختلاف نظر صنعت خودرو و كمیسیون ارتباطات فدرال آمریكا

پرشین خودرو: اختلاف نظر بین صنعت خودرو و كمیسیون ارتباطات فدرال آمریكا در خصوص وصل شدن خودروها به یكدیگر و به شبكه های اینترنتی بالا گرفت.

به گزارش پرشین خودرو، صنعت خودرو در حال گسترش فناوری V2X یا Vehicle-to-everything یا در اصطلاح «خودرو-به-همه وسایل» است اما برای توسعه و گسترش این فناوری، نیاز به این است كه كمیسیون ارتباطات فدرال در تخصیص امواج رادیویی به این فناوری با صنعت خودرو همكاری كند.

فناوری V2X می تواند به بهتر شدن ایمنی جاده ها كمك كند اما باید به خودروها این اجازه داده شود كه امواج رادیویی بفرستند و دریافت كنند. در ضمن باید یك زیرساخت هوشمند ترافیكی در این زمینه توسعه پیدا كند تا جلوی حوادث و تصادف ها گرفته شود. «اتحاد برای نوآوری خودرو» گروهی تجاری است كه از طرف خودروسازان عمده و تأمین كنندگان قطعات خودرو شكل گرفته و نیت شكل گرفتن این گروه، نصب 5 میلیون سیستم و تجهیزات V2X در طی 5 سال آینده است. اما حالا كمیسیون ارتباطات فدرال از تصمیم قبلی خود بازگشته و نمی خواهد امواج رادیویی كه از قبل اختصاص داده بود، در اختیار بگذارد.

در سال 1999 كمیسیون ارتباطات فدرال 75 مگاهرتز از طیف 5.9 گیگاهرتز را برای خدمات «ارتباطات كوتاه برد تخصیص یافته» در نظر گرفته كه به منظور ارتقای سطح ایمنی خودرو با استفاده از تكنولوژی V2X بود.این فناوری به خودروها اجازه ارسال و دریافت پیام رادیویی می دهد كه این پیام ها شامل وضعیت جاده، سرعت خودروهای در حال حركت، وجود تصادف در بین مسیر، وضعیت آب و هوایی، توقف خودروها در مسیر به دلیل ترافیك سنگین و غیره است. این پیام رادیویی ارسال شده حتی می تواند به كار «سیستم ترمز اضطراری» هم بیاید و جلوی تصادف غیرمنتظره در سرعت های بالا در اتوبان ها را بگیرد.

 

صنعت خودرو

با گسترش خودران ها هم نیاز به این ارتباط بین خودروها V2V و ارتباط خودروها با شبكه های ترافیكی و اینترنتی بیشتر خواهد شد، این سیستم به خودران ها كمك می كند محیط اطراف خود را بهتر «ببینند» و بهتر تصمیم بگیرند.

صنعت خودرو در توسعه این فناوری V2X به كندی عمل كرد، عرصه محصولات مجهز به این فناوری هم بسیار جسته گریخته بوده برای مثال مرسدس بنز برای اولین بار فناوری یاد شده را در سال 2017 در خودروهای مدل كلاس E و در سال 2018 در كلاس S به كار گرفت. جنرال موتورز هم در سال 2017، فناوری V2X را در كادیلاك مدل CTS نصب كرد. سایر خودروسازان هم به تدریج نسل جدید این فناوری را تحت عنوان V2X سلولار یا C-V2X مورد توجه قرار دادند كه می تواند به ارسال پیام های رادیویی بپردازد.

در سال 2017، دولت ترامپ هم اعلام كرد كه فرمان دورها اوباما در خصوص تجهیز خودروها به فناوری V2X را لغو می كند. در سال 2019 هم اختلاف ها بسیار بالا گرفت و كمیسیون ارتباطات فدرال صحبت از برنامه جدید به میان آورد تا امكان اختصاص بخشی از طیف به فناوری V2X فراهم آید و قرار شد به جای امواج رادیویی، سیستم های وای فای گسترش پیدا كنند.

حالا آجیت پای، رئیس هیئت مدیره كمیسیون ارتباطات فدرال آمریكا فناوری V2X را «وعده وفانشده» توصیف كرد و پیشنهاد داد كه باند كوتاهتر 45مگاهرتز برای استفاده های بدون مجوز مثل وای فای اختصاص یابد و برای فناوری جدیدتر C-V2X باند بالاتر یعنی 20مگاهرتز اختصاص یابد.

صنعت خودرو هم مجبور به لابی گری علیه این تصمیم شد و استدلال این صنعت این است كه این شیوه اختصاص باندهای رادیویی باعث ایجاد اختصال با فناوری خودروهای متصل به اینترنت می شود.

حالا صنعت خودرو اصرار دارد كه حتماً فناوری شكل گرفته را توسعه خواهد داد و این سیستم را در خودروهای بیشتر نصب خواهد كرد و كمیسیون فدرال هم روی این نكته پافشاری دارد كه وعده های صنعت خودرو «بسیار كم و بسیار دیر» برآورده شده است. سخنگوی كمیسیون گفته است: «در 5 سال گذشته كه 17 میلیون خودرو در بازار آمریكا فروخته شد، آمار نصب این فناوری خیره كننده نیست و حال دیگر وقت آن رسیده كه كمیسیون این باند 5.9 گیگاهرتس را به جایی اختصاص دهد كه بهترین استفاده را برای مردم آمریكا دارد.»

منبع: سایپا

کد خبر 122184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha