کد خبر 122191
۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
افت ۵۰ درصدی تولید دوگانه سوزها

پرشین خودرو: با وجود آنکه گمان می‌رفت رشد قیمت بنزین و بازگشت سهمیه‌بندی، تمایل شهروندان ایرانی به خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز را بالا ببرد، گویا این بار و به عکس دهه ۸۰، استقبال چندانی از این محصولات نشده است.

به گزارش پرشین خودرو، آن طور که آمار رسمی وزارت صنعت،معدن و تجارت نشان می‌دهد، طی سال گذشته در مجموع تنها ۱۹ هزار و ۷۷۵ دستگاه انواع خودرو دوگانه‌سوز در کشور به تولید رسیده است. مقایسه این آمار با تیراژ سال ۹۷ خودروهای دوگانه‌سوز، از افت حدود ۵۰ درصدی تولید آنهاحکایت می‌کند.

آبان ماه امسال که بنزین سهمیه‌بندی و قیمت آن رشد کرد، گمان می‌رفت این صعود قیمتی، مشتریان را به سمت خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز سوق بدهد. این پیش‌بینی از آن جهت بود که تفاوت بین نرخ بنزین و گاز زیاد شد و از همین رو احتمال می‌رفت شهروندان برای صرفه‌جویی در هزینه سوخت، به سمت استفاده از گاز بروند. براساس همین پیش‌بینی، طبعا این انتظار ایجاد شد که خودروسازان نیز در پاسخ به تقاضای مشتریان، تولید دوگانه‌سوزها را افزایش دهند.با این حال اما آمار سال گذشته خودروسازان کشور نشان می‌دهد تولید دوگانه‌سوزها بسیار اندک بوده و این موضوع از عدم رشد تقاضای آنها (آن طور که پیش‌بینی می‌شد) حکایت دارد. 

 

تولید دوگانه سوز

پیش‌تر در اواسط دهه ۸۰ که بنزین سهمیه‌بندی و قیمت آن بالا رفت، استقبال بسیار زیادی از گازسوزها و دوگانه‌سوزها به عمل آمد و به تبع آن، خودروسازان نیز بخش اعظم تولیدات خود را به این محصولات اختصاص دادند. البته بخشی از اوج‌گیری تولید دوگانه‌سوزها ناشی از فشار دولت بر خودروسازان بود، چه آنکه دولت وقت برنامه داشت تا همه محصولات خودروسازی کشور را گازسوز و دوگانه‌سوز کند. حالا اما نه فشاری از سوی دولت بابت تولید دوگانه سوزها وجود دارد و نه شهروندان با توجه به مشکلات و چالش‌های قبلی این خودروها (کمبود جایگاه‌های سوخت، افت فنی دوگانه سوزها و...) دیگر میل گذشته را به آنها دارند.

هرچه هست، بنابر آمار منتشره، تمام خودروهای سواری دوگانه‌سوز و پایه گازسوز تولید شده در کشور طی سال گذشته، به ایران خودرو اختصاص داشته و سایپا حتی یک دستگاه نیز از این محصولات را تولید نکرده است. بر این اساس، ایران خودرو در سایت خراسان خود ۱۰ هزار و ۴۳ دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز را به تولید رسانده و نسبت به سال ۹۷، بیش از ۲۵ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است.

ایران خودرویی‌ها اما در سایت تبریز نیز سمندهای دوگانه‌سوز خود را تولید کرده‌اند. طبق آمار منتشره، طی سال گذشته شش هزار و ۶۰ دستگاه سمند دوگانه‌سوز در ایران خودرو تبریز تولید شده که در مقایسه با سال ۹۷، بالغ بر ۶۳ درصد افت را نشان می‌دهد. بزرگترین خودروساز ایران اما در سایت سمنان خود سه هزار و ۶۷۲ دستگاه پژوپارس دوگانه‌سوز را طی سال ۹۸ به تولید رسانده است. با در نظر گرفتن این آمار، تولید پژو پارس دوگانه‌سوز در مقایسه با سال ۹۷ بیش از ۴۷ درصد افت را نشان می‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 122191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha