مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها دغدغه بانکها در دوران بعد از کرونا

پرشین خودرو: در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا بخش اعظمی از مردم جهان قرنطینه و یا با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تعامل آنها با جهان اطراف به حداقل رسیده ‌است. این امر که در صد سال اخیر بی سابقه بوده است، منجر به تعطیلی ادارات، کارخانه‌ها و به طور کلی رکود کسب و کار گردیده که در تجربه دنیای مدرن و شرایط فعلی جهان نگرانی‌های زیادی را در مورد تاثیر پذیری شاخص‌های کلان اقتصادی، بازار سرمایه و مسکن به همراه داشته است. در گفتگویی کوتاه با مدیر امور مالی بانک ایران زمین به بررسی این موارد و شرایط بانکها و موسسات مالی در ادامه این بحران پرداختیم.

به گزارش پرشین خودرو، محمد مهدی آزادی مدیر امور مالی بانک ایران زمین با اشاره به بحران شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: این اپیدمی اقتصاد جهان را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد به طوری که پیش بینی‌های سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) و نیز صندوق بین‌المللی پول در مورد رشد اقتصادی کشورهای مختلف را دستخوش تغییر قرار داده است. کاهش تولید محصولات و خدمات نشاٌت گرفته از تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی، قطعاً تولید ناخلص ملی و داخلی کشورها را تحت الشعاع قرار می دهد و همین امر می‌تواند زمینه ساز بروز بحران‌های مالی در سطح بین‌المللی باشد.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس و ایجاد اختلال در شرایط اقتصادی کشور، تمامی بنگاه‌های اقتصادی در برآورد درآمدها و هزینه‌های خود، میزان تولید و فروش و میزان سرمایه در گردش خود با پیچیدگی‌های فراوانی رو به رو خواهند بود که این امر علاوه بر افزایش ریسک اعتباری بانک‌ها از ناحیه عدم ایفای به موقع تعهدات توسط بدهکاران، چالش مدیریت نقدینگی را درتمام سطوح از جمله بانک‌ها جدی‌تر خواهد نمود.

آزادی مهم‌ترین شاخص در مدیریت ریسک نقدینگی را نسبت پوشش نقدینگی بانک یا همان LCR دانست و گفت: بانک‌ها در محاسبه نسبت مزبور، میزان دارایی‌های نقد با کیفیت خود به منظور پوشش جریانات نقد خروجی را به صورت ماهیانه برآورد می‌نمایند. با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، احتمال خروج سپرده‌ها و افزایش نرخ نکول تسهیلات، افزایش جریانات نقد خروجی و کاهش جریانات نقد ورودی بسیار محتمل بوده که ممکن است نسبت پوشش نقدینگی بانک را کاهش دهد.

وی با بیان این نکته که تأثیرات بحران کرونا، به برخی از کسب و کارها و بخش‌هایی از اقتصاد محدود نخواهد بود، تصریح کرد: متقابلاً زنجیره عرضه، متأثر از این بحران دچار گسستگی خواهد شد و حلقه‌‌های ضعیف به مرور خارج شده و تأثیرشان را بر دیگر بخش‌های اقتصادی خواهند گذاشت. اما بانک‌ها به عنوان یک حلقه قدرتمند می‌باید آماده‌ی فعالسازی بخش‌های ضعیف از طریق تامین مالی باشند. چرا که بعد از بحران حلقه‌های ضعیف باید مجدد به زنجیره عرضه کالا و خدمات متصل گردند.

آزادی کنترل این شرایط را برای بانک مهم دانست و افزود: بانک می‌باید به شناسایی و ارزیابی ریسک‌های پیش رو پرداخته و با توجه به تهدیدهای شناسایی شده، راهکارهای موثر و قابل اجرا منطبق با دستورالعمل‌های بانک مرکزی و مقررات ناظر بر بانکداری در دستور کار قرار دهد. انعطاف در سازوکارهای سازمان و همچنین سرعت در تصمیم گیری می‌تواند نقشمهمی در مدیریت بحران کنونی داشته باشد.

مدیر امور مالی بانک ایران زمین با اشاره به این نکته که در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی، اولویت بسیاری از مشتریان، ماندن در خانه و انجام امور مالی و بانکی خود را به صورت غیر حضوری است، گفت: این امر موجب انجام بخش عمده‌ای از مبادلات مالی در بستر اینترنت خواهد بود. توسعه بانکداری دیجیتال مشتری محور، افزایش تراکنش‌های الکترونیکی و درآمد کارمزدی بانکها را به دنبال خواهد داشت.

آزادی در انتها با بیان این نکته که بطور کلی ریسک عملیاتی شیوع ویروس کرونا برای اقتصاد جهان و اجزاء تشکیل دهنده آن بسیار غیر منتظره بوده و راه حل مشخص و منسجمی برای عبور از این بحران وجود ندارد، گفت: علی ایحال بانک‌ها می‌توانند از طریق بهبود مدیریت دارایی‌ها از جمله نقود، تسهیلات و دارایی‌های غیرمولد، توزیع سررسید بدهی‌ها و مدیریت آنها از یک سو و نیز توسعه زیرساخت‌های بانکداری دیجیتال و ارتقاء خدمات غیر حضوری از سوی دیگر، تا حد زیادی اثرات بحران کنونی را تعدیل کنند.

کد خبر 122218

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha