کد خبر 122243
۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
بهره‌برداری از ۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن تا پایان سال

پرشین خودرو: تا پایان سال در صورت تامین منابع لازم بیش از ۴۰۰ کیلومتر دیگر به طول شبکه ریلی کشور افزوده خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، عباس خطیبی اظهار داشت: در سال جاری ۹ پروژه ریلی به طول هزار و ۶۶۶ کیلومتر در اولویت اجرایی قرار دارد و چند مرکز استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

وی از بهره‌برداری بیش از ۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن در سالجاری خبر داد و افزود: در سال جدید محور یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر، محور خواف-هرات به طول ۱۲۰ کیلومتر، محور بستان آباد –تبریز (خاوران) به طول ۴۴ کیلومتر و محور رشت-کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها بهره‌برداری از این خطوط را در سطح ملی و بین‌المللی مهم ارزیابی کرد و گفت: بهره‌برداری از محور خواف- هرات علاوه بر رونق اقتصادی، دسترسی ریلی کشور افغانستان به کشورهای همجوار ایران و آب‌های آزاد در جنوب ایران را به همراه دارد و نقش مهمی در توسعه ترانزیت بین ایران با دیگر کشورها، دریاهای آزاد و اروپا دارد.

خطیبی بهره‌برداری از راه‌آهن یزد- اقلید را از دیگر اهداف سالجاری ذکر کرد و اظهار داشت: این مسیر ریلی بخشی از کریدور ریلی شمال شرقی- جنوب غربی کشور است که استان‌های فارس و بوشهر را از طریق مسیر میانبر به استان‌های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بوچستان و هرمزگان متصل می‌کند.

 

راه آهن

وی با اشاره به راه‌آهن بستان آباد- تبریز و بهره‌برداری از آن در سالجاری ادامه داد: این خط ریلی به طول ۴۴ کیلومتر موجب اتصال مرکز استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی کشور است و ترابری ریلی به مرزهای جلفا و رازی از این مسیر برقرار خواهد شد و در حال حاضر از میانه تا بستان آباد افتتاح شده و در سالجاری با تکمیل بخش بستان‌آباد تا خاوران خدمات مسافری و باری به شهر تبریز میسر خواهد شد.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها بهره‌برداری خط ریلی رشت- کاسپین در سالجاری را یکی دیگر از اقدامات در راستای توسعه شبکه ریلی کشور دانست و گفت: این پروژه برای اتصال بندر و منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی احداث می‌شود که علاوه بر رونق تجاری منطقه با ایجاد پس کرانه ریلی امکان صادرات و واردات به کشورهای حاشیه خزر و ترانزیت از این کشورها به کشورهای همجوار ایران و آب‌های آزاد در جنوب ایران را فراهم می‌کند.

وی در خصوص هدف‌گذاری سالجاری توضیح داد و گفت: ۲۳۰ کیلومتر روسازی، ۳۰۰ کیلومتر زیرسازی و بیش از ۱۴ هزار متر مربع عملیات در بخش ایستگاه‌ها هدف‌گذاری سالجاری در توسعه خطوط ریلی کشور است که تخصیص نقدی و به موقع اعتبارات نقش مهمی در تحقق اهداف خواهد داشت.

خطیبی با اشاره به اولویت توسعه شبکه ریلی کشور در سیاست‌گذاری‌های دولت یادآور شد: به منظور تحقق اهداف لازم است روش‌ها و تضمین‌های کافی برای هماهنگی برنامه‌های اجرایی با سیاست‌های کلی حمل و نقل تدوین و تصویب شود.

منبع: مهر

کد خبر 122243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha