تامین و تعیین قیمت خودرو در بازار به دست سرمایه گذاران

تغییرات نرخ خودرو در روزهای اخیر، بدون تغییر در مؤلفه‌های بازار و با قیمت‌سازی برخی فروشندگان در فضای مجازی در شرایطی کلید خورد که مدت هاست سرمایه گذاران تامین کننده و تعیین کننده اصلی بازار و قیمت هستند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی یک هفته از فعالیت رسمی بازار خودرو می‌گذرد که پس از جهش 10 درصدی قیمت‌ها روند صعودی بازار پس از التهاب دو سه روزه تقریبا متوقف شده است اما رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو به خبرنگار پرشین خودرو گفت: افزایش اولیه قیمت‌ها در هفته گذشته به ‌واسطه بازارگرمی برخی دارندگان خودرو بود که با هدف فروش موجودی انجام شد و توانست بخش عمده تقاضای موجود در بازار را سیراب کند؛ اما در ادامه تقاضای چندانی در بازار باقی نمانده و نرخ‌های اعلام شده عمدتا با فشار و قیمت سازی در آگهی‌های فضای مجازی رشد کرد و در نهایت از اواخر هفته گذشته افت قیمت در بازار کلید خورد.

به گفته سعید موتمنی، اگر چه افت قیمت در بازار خودرو با آغاز عرضه خودروسازان استارت خورده اما این کاهش بسیار محدود بوده و همچنان بازار به قیمت منطقی نرسیده است.
 

بازار خودرو


با تحویل خودروسازان قیمت ها به روال عادی باز می گردد؟

وی با این حال پیش بینی کرد که در صورت ادامه عرضه خودروسازان ظرف هفته های آتی، بازار خودرو به روال عادی باز گردد.

در حالی عرضه شرکتهای خودروسازب بر جریان بازار خودرو تاثیر گذار است که به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران این روزها نقش خودروسازان در بازار کم‌ رنگ است و نیاز بازار خودرو را کسانی تأمین می‌کنند که در دوره‌های قبل در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ در نتیجه، قیمت بازار را صاحبان خودروهای در پارکینگ مانده تعیین می کنند.

البته موتمنی آغاز تحویل خودروهای داخلی مدل 99 و همچنین شروع فعالیت مرکز شماره گذاری را نیز یکی از دلایل هیجانی و شارژ شدن قیمت خودرو در بازار دانست و معتقد است اختلاف قیمت 5 میلیونی خودروهای پرفروش در بازار بواسطه هیجانی است که دلالان در بازار ایجاد می کنند و همین مساله بستر رشد قیمت در مدل های پایین تر را نیز فراهم کرده است.


عوامل موثر در رکود تقاضا در بازار

وی همچنین تعطیلی خودروسازان و محدودیت عرضه ، نوسانات ارزی و فروش خودروهای ویرایشی را که هم اکنون متوقف شده را در رشد 10 درصدی قیمت خودرو در هفته های اخیر تاثیر گذار دانست و در عین حال یاد آور شد که بازار خودرو ظرف دو هفته آینده با عادی شدن وضعیت شماره‌گذاری و ترخیص خودرو در شرکت‌های خودروسازی و تعدیل نرخ ارز ثبات بیشتری پیدا کرده و از نوسان قیمت‌ در بازار کاسته خواهد شد.

این فعال بازار خودرو، افت تقاضا را مساله دیگر بازار خودرو عنوان کرد و افزود: این افت تقاضا اگر چه در نیمه دوم سال گذشته نیز وجود داشت اما از ابتدای اسفند و با شیوع کرونا جدی تر و همچنان نیز ادامه دار است که با تلاطمات اقتصادی در کشور و از سویی توقف کسب و کارها در دو ماه گذشته این مساله نمود بیشتری یافته و با تضعیف اوضاع مالی در جامعه، افت تقاضا در بازار خودرو را نیز تشدید کرده است.
 

فروش خودرو


چشم انداز بازار خودرو از دوربین فعالان بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو به رغم وضع موجود در حالی امیدوار به بهبود بازار خودرو طی ماههای آتی است که یکی از فعالان بازار خودرو به دلیل شرایط فعلی و از سویی تاثیر کرونا بر رکود اقتصادی معتقد است که بازار خوبی برای خودرو در ماههای آتی قابل پیش بینی نیست.

کاظم محمدی نیخواه، در عین حال با توجه به تاثیر ماه مبارک رمضان بر رکود بازار، این مساله را مزید بر علت به دانسته و به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: چنانچه در ماه مبارک رمضان نیز بیماری کرونا ادامه یافته و یا اوج بگیرد خواب بازار خودرو عمیق تر خواهد شد اگر انتظار می رود با عرضه پلاک های جدید توسط خودروسازان، بازار خودرو بهبودی یابد.

این فعال بازار همچنین توقف تولید برخی از خودروهای پرتیراژ بر تغییر جریان قیمت در بازار را موثر عنوان کرد و معتقد است در صورتی که جایگزین مناسبی برای محصولات پرتیراژ وجود داشته باشد بعید است تاثیری بر قیمت این خودرو در بازار بگذارد اما به دلیل اینکه در رنج قیمتی این خودرو ، مدلی به بازار عرضه نشده، ممکن است تا مدتی بر بازار این خودرو تاثیر بگذارد تا جایگزینی عرضه شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه پیش بینی های مختلفی در خصوص چشم انداز بازار خودرو در سال جاری وجود دارد اما با این حال بیشتر فعالان بازار خودرو بر این مساله تاکید دارند که جهت نمودار قیمت خودرو در بازار به نوعی با نرخ ارز و وضعیت عرضه خودروسازان تنظیم می‌شود به همین دلیل دارندگان خودرو گوش به زنگ نوسانات بازار ارز هستند که چنانچه نوسانات ارز کنترل شود، این امکان هست که منحنی قیمت با اثرپذیری بیشتر از روند عرضه و تقاضا، روند نزولی خود را طی کند.

 

گزارش: زهرا حریری

کد خبر 122264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha