کد خبر 122285
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
امكان دودی شدن شیشه خودرو در لحظه

شركت اَپل اختراعی را به ثبت رسانده كه امكان دودی شدن شیشه خودرو در لحظه و به اختیار راننده و سرنشینان را فراهم كرده است.

به گزارش پرشین خودرو، دو دلیل اصلی كه مردم به دودی شدن پنجره خودروی خود علاقه دارند، كاهش نور شدید آفتاب و دور نگه داشتن چشم های كنجكاو از داخل خودرو است. دائمی بودن پنجره های دودی هم همیشه مطلوب نیست، برای همین كمپانی اَپل اختراعی را ثبت كرده كه در آینده نزدیك، پنجره های خودرو، در لحظه و به اختیار سرنشینان داخل خودرو دودی می شود. اَپل این اختراع را در «دفتر نام و نشان ها و ثبت اختراع های آمریكا» در تاریخ 21 آوریل به ثبت رسانده است. این اختراع، لایه هایی قابل تنظیم است كه به یك مدار متصل هستند و می توانند با درصدهای دلخواه، شیشه را دودی كنند یا سایه به وجود آورند. بسته به نیاز و بر اساس قوانین مصوب، می توان دو یا چند لایه از این فناوری را بین یك جفت شیشه در پنجره خودرو جاسازی كرد و به یك یا دو روش می توان از آن بهره گرفت.

اول، این فناوری طوری طراحی شده كه می تواند خودكار باشد، چون به سنسور [حسگر] مجهز است و این حسگرها داده ها را گردآوری می كنند، داده ها در تراشه پردازش می شوند و دودی بودن شیشه بر اساس این داده ها تنظیم می شود. برای مثلا مسیری را در نظر بگیرید كه در آن یك روز ابری است و هر از گاهی خورشید از پشت ابر بیرون می آید، سرنشینان ترجیح می دهند كه حسگرها به طور خودكار این اطلاعات را در اختیار پردازشگر قرار دهد و مطابق شرایط پنجره دودی شده یا از حالت دودی خارج شود. در عین حال این خواسته هم برای مشتری منطقی است كه پارامترهای این فناوری را تحت كنترل داشته باشد. یعنی هر زمان كه خواست دودی باشد و هر زمان كه خواست حالت عادی. در این ثبت اختراع پیش بینی شده است كه ورودی اطلاعات می تواند متنوع باشد.

 

دودی شدن شیشه خودرو

 

دوم، رانندگان یا سرنشینان باید بتوانند با فرمان گفتاری عملكرد یا كاركرد دودی شدن یا عادی شدن پنجره را كنترل كنند و باید امكان تغییر زبان برای دریافت فرمان فراهم شده باشد.

شاید هیجان انگیزترین بخش این فناوری این است كه از بیرون داخل خودرو دیده نشود و از داخل همه چیز واضح و روشن باشد، برای خیلی از خانواده ها یا مشاهیر (هنرمندان و سلبریتی ها) این وضعیت بهترین و ایده آل ترین حالت ممكن است چون می توانند از نگاه های كنجكاو در امان بمانند. اَپل در ثبت اختراع خود از كریستال مایع كلستریك صحبت به میان آورده كه معنی آن تغییر حالت سریع بین دو حالت دودی و عادی است، كه بستگی به خواست سرنشین در لحظه دارد.

هر چند سال گذشته بوئینگ مفهوم مشابهی را مطرح و دنبال كرد اما به نظر می رسد كه اَپل، زودتر به نتیجه رسیده است.

در ضمن، ثبت اختراع به معنی آن نیست كه همین فردا این فناوری فراگیر می شود و پنجره همه خودروها به این فناوری مجهز می شوند. فراگیر شدن اختراع به عوامل متعددی بستگی دارد كه همیشه قابل كنترل نیست. با این حال در چند سال اخیر، ثبت اختراع های متعددی از سوی اَپل، مرتبط با خودرو مشاهده شده كه تا حدودی نشان می دهد این شركت برای آینده چه در سر دارد.

منبع: سایپا

کد خبر 122285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha