تامین ارز دغدغه جدی قطعه سازان شد / پوست خربزه ای به نام ارز و مواد اولیه داخلی زیر پای قطعه سازان

تامین ارز در روزهای اخیر به دغدغه جدی قطعه سازان تبدیل شده است و چنانچه به موقع برای این مساله فکری نشود و به اندازه کافی ارز تخصیص داده نشود، در تامین مواد اولیه و تجهیزات از خارج با دشواری مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه تخصیص ارز در صنعت خودرو طی ماه های گذشته با موانع متعددی روبرو بوده است. اما نیاز ارزی این صنعت با شیوع کرونا و تبعات آن بر درآمدهای نفتی و بالطبع ارزی، قطعه سازان را برای تامین نهاده های تولید و مواد اولیه تولید با مشکل جدی روبرو کرده است چنانچه هم اکنون تامین ارز یکی از نگرانی های جدی قطعه سازان شده است.

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به نگرانی قطعه سازان برای تامین ارز در سال جاری گفت: متاسفانه تامین ارز به نحو بسیار بد و به صورت قطره چکانی برای قطعه سازان انجام می شود و این موضوع به دغدغه مهم صنعت خودرو و قطعه سازی تبدیل شده است.

وی به افزایش آمار نامه های ارسالی قطعه سازان به انجمن در خصوص مشکلات تامین ارز اشاره کرد و افزود: بر اساس نامه های ارسالی حجم زیادی از قطعه سازان مدت ها ست در صف دریافت ارز قرار دارند با این حال همچنان نامه تخصیص ارز برای خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز را دریافت نکردند.

بیگلو با اشاره به اینکه این اتفاق مسلما تبعاتی را برای جریان تولید به همراه خواهد داشت، به تلاش های صورت گرفته در حوزه داخلی سازی پرداخت و یاد آور شود: با این وجود قطعه سازان با اقداماتی که به خصوص در دو سال اخیر در حوزه خودکفایی انجام دادند نتایج خوبی را در کاهش میزان ارزبری در این صنعت به ثبت رساندند به طوری که امروز در مقایسه با تمام سالهای فعالیت صنعت قطعه سازی، کمترین مصرف ارز به نسبت تیراژ تولید را شاهدیم.

دبیر انجمن قطعه سازان با این حال هشدار داد: در صورتی که همین میزان ارز مورد نیاز قطعه سازان تامین نشود و امکان تامین مواد اولیه خارجی فراهم نشود، به زودی شاهد افت شدید تیراژ در صنعت خودرو و قطعه سازی خواهیم بود.

بیگلو عنوان کرد: متاسفانه از هم اکنون دلالان و سفته بازان در بازار، افت تیراژ تولید طی روزهای آتی را حس کردند و به همین دلیل از اوایل سال بازار خودرو به شدت متلاطم شده و دلالان ساز گرانی قطعات و خودرو را کوک کردند.
 

مازیار بیگلو


باید برای ارز مورد نیاز صنعت خودرو تمهیدات ویژه ای اتخاذ شود / طرح مشکلات ارزی قطعه سازان در نشست صنعتگران و قطعه سازان با رئیس جمهوری

وی در ادامه به نشست اخیر صنعتگران و قطعه سازان با رئیس جمهوری و طرح بخشی از مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی اشاره و تاکید کرد: در این جلسه که در ابتدای این هفته برگزار شد مشکلات تامین ارز صنعت خودرو و قطعه سازی خدمت رئیس جمهوری، وزیر صمت و معاون اقتصادی رئیس حمهوری ارائه شد و اگر چه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردند مشکلی در تامین ارز نهاده های تولید وجود ندارد، اما تاکنون عملا ارز مورد نیاز نهاده های تولید در بخش قطعه سازی تامین نشده است.

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان، باید برای ارز مورد نیاز خودروسازی و قطعه سازی تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود و در صورتی که این جریان رها شود تمام زحماتی که طی دو سال اخیر در حوزه خودکفایی و تیراژ تولید کشیده شده است از بین خواهد رفت.

بیگلو در پایان گریزی به اظهارات دو سه روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عدم وجود مشکل در تامین ارز نهاده های تولید زد و خاطرنشان کرد: در صورتی که بانک مرکزی مشکلی در تامین ارز نهاده های تولید ندارد پس چرا ارز قطعه سازان پرداخت نمی شود و این میزان نامه و ابراز نگرانی و شکایتی که از سوی قطعه سازان به انجمن ارائه می شود، بابت چیست؟

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 122293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha