کد خبر 122315
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
​زیان 5 میلیارد دلاری صنعت خودروی تركیه!

صنعت خودروی تركیه 5 میلیارد دلار به خاطر شیوع ویروس كرونا زیان می بیند.

ویروس كرونا باعث شده است كه صنعت خودروی تركیه از تولید خودرو به ارزش 5 میلیارد دلار (4.59 میلیارد یورو) در سال جاری میلادی باز بماند. به بیان دقیق تر، روزنامه حریت، به نقل از كمال یازیچی، قائم مقام رئیس هئیت مدیره انجمن صنعت تأمین خودرو حمل و نقل تایساد Transport Vehicles Supply Industry Association

نوشته است كه در سال 2020 تركیه 250 تا 300 هزار دستگاه خودرو كمتر از سال 2019 تولید می كند و دلیل آن كاهش شدید تقاضا، هم در وطن و هم در بازارهای خارجی است. یازیچی می گوید فقط 3 میلیارد دلار از این زیان را صنعت تأمین قطعه متحمل می شود كه دلیل آن كاهش فروش داخلی و صادرات است.

انجمن یاد شده [تایساد] 450 عضو دارد كه یك سوم آن تولید خود را از ماه آوریل متوقف كرده اند. حالا بخشی از این اعضا تولید خود را از نو آغاز كرده اند و عده ای دیگر هم از 15 اردیبهشت آغاز می كنند.

آمار و داده های انجمن صادرات خودروی اولوداغ Uludag Automotive Exporters' Association (OIB) نشان داده است صادرات فصل اول سال جاری میلادی 10 درصد كاهش یافته و به 6.98 میلیارد دلار رسیده است. در ماه مارس صادرات تركیه 28.5 درصد كاهش یافت و به 2.1 میلیارد دلار رسیده است.

 

صنعت خودروی ترکیه

اویاك رنو و مان تركیه از روز دوشنبه (8 اردیبهشت) تولید را شروع كرده اند و بعد از آنها آنادولو ایسوزو، هوندای تركیه، هیوندایی آسان، كارسان، مرسدس بنز، اتوكار و ترك تراكتور تولید را از سر گرفتند.

فورد اتوسان و توفاژ از 15 اردیبهشت به تولید باز می گردند. اما تویوتا تا 21 اردیبهشت صبر خواهد كرد.

شركت های تأمین كننده در ازمیر و اكسارا هم از 20 آوریل (دوم اردیبهشت) به كار بازگشته اند.

از دلایل اصلی زیان صنعت خودروی تركیه، پایین آمدن تقاضا در بازار اتحادیه اروپا است. بر اساس آمار انجمن سازندگان اتومبیل اروپا ACEA، فروش در اروپا در فصل اول سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26.3 درصد كاهش یافته و به 3.54 میلیون دستگاه رسیده. بزرگترین زیان را هم ایتالیا با 35 درصد كاهش و فروش 347,193 دیده است. بعد از ایتالیا فرانسه با 34.1 درصد كاهش مقام دوم را دارد.

منبع: سایپا

کد خبر 122315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha