کد خبر 122334
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
روند تولید خودرو طی 2سال‌ گذشته

در سال ۹۷ میزان آمار تولید خودرو نسبت به سال ۹۶ به شدت کاهش یافت و در سال ۹۸ نیز ادامه داشت اما در اواخر سال مجدد خوردوسازان میزان تولید خودر ا بالا کشیدند.

به گزارش پرشین خودرو، تحلیل و بررسی جداول آماری تولید خودرو طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ مقایسه هرسال با سال پیش از آن، پس از یک افت شدید تولید خودرو در سال۹۷ نسبت به سال ۹۶ که اردیبهشت ماه آغاز شده و از ۱۴۶ هزار و ۳۰۷ دستگاه تولید شده در اردیبهشت ماه به کم تیراژترین تولید در آذرماه ۹۷ با ۴۲ هزار و ۱۴۵ دستگاه رسیده است.

هرچند که از شهریورماه تا مهرماه دو خودروساز سعی در بالا بردن میزان تولید داشتند اما دیری نپایید که مجدد دست از افزایش تولید کشیده و همان مهرماه، مجدد روند نزولی شدن در پیش گرفتند و در آذرماه به کمترین میزان تولید در سال را ۹۷ را تجربه کردند.

پس از آن دو خودروساز تلاش کرده تا مجدد روند تولید خود را صعودی کنند و تولنستند از آذرماه به بعد کم کم به میزان تولید خود افزوده و این روند را تا پایان سال ادامه دهند. در نهایت نیز در اسفند ماه با مجموع ۸۲ هزار و ۲۲۲ دستگاه خودرو تولید شده در دو خودروساز به کار خود در سال ۹۷ پایان دادند.

مقایسه آمارها و نمودار تویلد در دو سال ۹۶ و ۹۷ نشان می دهد که تولید کل خودروسازی در سال ۹۷ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۶، کاهش ۳۷.۸ درصدی داشته است.


آمار تولید خودرو


در سال ۹۸ نیز هرچند خودروسازان با اختلاف ۳۸ هزار و ۱۷۱ دستگاه تولید شده نسبت به فروردین ماه در سال ۹۷ تولید خود را آغاز کردند و تا شهریورماه نیز از آمار تولیدی در مدت مشابه سال ۹۷ عقب بودند اما در شهریورماه اندکی افزایش تولید رقم زدند؛ البته این افزایش به این دلیل بود که شهریورماه ۹۷ برای تولید خودرو ماهی بسیار کم فروغ بود. پس از آن نیز مجدد کاهش تولید داشته و از مهرماه تا آبان نیز نمودار تولید خود را ثابت ادامه دادند تا اینکه از آبان به بعد حرکتی به خود داده و افزایش تولید را رقم زدند؛ هرچند ه در اسفندماه شیب تولید را مجدد نزولی پیش بردند.

تولید کل خوردوسازی تا پایان اسفندماه سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، آمار کاهش ۱۳ درصدی را ثبت کرد.
 

آمار تولید خودرو

روند تولید ماهانه خودرو در شرکت های ایران خودرو و سایپا در سال ۹۷ نشان می دهد که طی این سال، ایران خودرو با اختلاف بیش از ۱۰ هزار دستگاهی نسبت به سایپا، تولید خود را پیش برد.

تیراژ تولید در ایران خوردو در سال ۹۷ به ترتیب در فرودین ماه ۳۳ هزار و ۹۶۱ دستگاه، اردیبشهت ۶۲ هزار و ۲۴۰ دستگاه، خرداد ۴۵ هزار و ۸۶۳ دستگاه، تیر ۴۱ هزار و ۱۱۶ دستگاه، مرداد ۴۱ هزار و ۳۵ دستگاه، شهریور ۲۴ هزار و ۶۵۲ دستگاه، مهر ۳۸ هزار و ۱۸۱ دستگاه، آبان ۲۴ هزارو ۱۹۹ دستگاه، آذر ۱۹ هزار و ۹۸۴ دستگاه، دی ۲۲ هزار و ۸۲۵ دستگاه، بهمن ۲۷ هزار و ۸۲۵ دستگاه و اسفندماه ۳۸ هزار و ۸۸۸ دستگاه تولید شده است.

این در حالی است که سایپا به ترتیب در فروردین ۳۳ هزار و ۸۵۴ دستگاه، اردیبهشت ۵۵ هزار و ۹۵۸ دستگاه، خرداد ۳۹ هزار و ۴۶۷ دستگاه، تیر ۳۸ هزار و ۲۸۳ دستگاه، مرداد ۳۱ هزار و ۷۸۶، شهریور ۲۴ هزار و ۴۸۵ دستگاه، مهر ۳۳ هزار و ۹۴ دستگاه، آبان ۲۳ هزار و ۸۹۶ دستگاه، آذر ۱۴ هزار و ۹۳۰ دستگاه، دی ۲۱ هزار و ۵۲۴دستگاه، بهمن ۲۵ هزار و ۳۱۸ دستگاه و اسفند ماه ۳۴ هزار و ۳۱ دستگاه تولید شده است.

آمار تولید خودرو


اما این روند (تولید ماهانه) خودروسازان در سال ۹۸ متفاوت از سال پیش از آن شده و اینبار، سایپا میزان تولد بیشتری نسبت به ایران خودرو داشت. این دو خودروساز در اوایل سال بسیار نزدیک به هم در تولید خودرو پیش رفتند اما از خرداد تا آذر ماه سایپا از ایران خوردو جلوتر بود. در آذرماه هردو به رقم ۴۰۰۰۰ دستگاه رسیده و پس از آن تا بهمن ماه ایران خودرو تریراز تولید بیشتری نسبت به سایپا تجربه کرد. آخرین ماه سال ۹۸ را هم هردو مجدد در آمار تولید، نزدیک بهم بودند.

تیراژ تولید درسایپا در سال ۹۸ به ترتیب در فرودین ماه ۲۰ هزار و ۷۰۲دستگاه، اردیبشهت ۴۲ هزار و ۵۲۸ دستگاه، خرداد ۳۷ هزار و ۳۷۷ دستگاه، تیر ۳۴ هزار و ۱۸۵ دستگاه، مرداد ۲۷ هزار و ۲۱۱ دستگاه، شهریور ۳۸ هزار و هشت دستگاه، مهر ۲۸ هزار و ۸۵۶ دستگاه، آبان ۳۰ هزارو ۴۹۵ دستگاه، آذر ۴۰ هزار و ۶۶۲ دستگاه، دی ۴۲ هزار و ۳۵۹ دستگاه، بهمن ۴۱ هزار و ۹۲۶ دستگاه و اسفندماه ۳۰ هزار و ۱۱۴ دستگاه تولید شده است.

ایران خودرو نیز به ترتیب در فروردین ۲۱ هزار و ۳۹۳ دستگاه، اردیبهشت ۴۰ هزار و ۴۵۲ دستگاه، خرداد ۲۷ هزار و ۴۷۴ دستگاه، تیر ۳۰ هزار و ۴۳۹ دستگاه، مرداد ۱۷ هزار و ۲۴۰، شهریور ۲۲ هزار و ۴۹۹ دستگاه، مهر ۲۲ هزار و ۲۱۸ دستگاه، آبان ۲۰ هزار و ۹۸۰ دستگاه، آذر ۴۰ هزار و ۶۵۶ دستگاه، دی ۵۰ هزار و ۲۲۶ دستگاه، بهمن ۴۷ هزار و ۴۸۰ دستگاه و اسفند ماه ۳۱ هزار و ۳۲۵ دستگاه تولد شده است.

آمار تولید خودرو

منبع: ایسنا

کد خبر 122334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha