مبنای ارز قرارداد خودروساز با قطعه ساز، وجود خارجی ندارد!

دبیر انجمن قطعه سازان ایران گفت: در حالی قراردادهای قطعه سازان با خودروسازان بر مبنای ارز 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومانی است که در سامانه نیما، اصلا ارزی با این قیمت ها وجود ندارد.

مازیار بیگلو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب گفت: با وجود اینکه ارز تخصیصی به قطعه سازان ارز نیمایی است اما متاسفانه هر روز قیمت آن در حال افزایش است و باید در سال جاری برای این مساله نیز فکری شود.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران اضافه کرد: عملا نرخ ارز نیمایی 15 هزار تومان شده است و خبری از ارز 10 تا 11 هزار تومانی نیست، بنابراین با این شرایط هر یک دلاری که از سوی قطعه ساز خرید می شود با پرداخت رقم مابه تفاوت 4 هزار تومان، قطعات تولید و به خودروساز تحویل می شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون قیمت قرارداد قطعه سازان اصلاح نشده است، تصریح کرد: همچنان در حال مذاکره با خودروسازان هستیم تا قیمت ها اصلاح شود.

 

مازیار بیگلو



بیگلو، در ادامه به افزایش هزینه تولید در صنعت قطعه سازی برای سال جاری اشاره کرد و افزود: هم اکنون در خصوص هزینه سربار اطلاعات دقیقی در اختیار نیست اما در حوزه دستمزد با توجه به افزایش بالای 30 درصدی در سال جاری، عملا این رقم بیش از 40 درصد افزایش هزینه را برای شرکتها به همراه خواهد داشت.

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان، در بخش مواد اولیه نیز طی دو ماه گذشته فقط 40 درصد در مواد اولیه داخلی افزایش قیمت وجود داشته است و البته این روند همچنان ادامه دارد به طوری که مابه التفاوت ارقام قرارداد قطعه سازان با نرخ خرید به بالای 60 درصد رسیده ضمن اینکه نرخ ارز نیز در این مدت بیش از 50 درصد افزایش داشته است در حالی که همچنان با قیمت های قبلی در قراردادها محاسبه می شود.

وی در ادامه با اشاره به اصلاح قیمت قطعه سازان در نیمه اول سال 98 و مذاکرات برای اصلاح قیمت های نیمه دوم سال 98، تاکید کرد: کماکان مذاکرات با خودروسازان برای اصلاح قیمت های قطعه سازان ادامه دارد و تاکنون به ثبات قیمتی در این زمینه نرسیده ایم اما براساس در خواست صورت گرفته، قرار است با توجه به بازه زمانی مشخصی قیمت ها اصلاح شود و با این اقدام به طور قطع در سال 99 اصلاح در قیمت قراردادهای قطعه سازان صورت خواهد گرفت. زیرا با این مابه التفاوتی که در قیمت مواد اولیه داخلی و ارز ایجاد شده است، امکان ادامه تولید برای قطعه سازان وجود ندارد .

بیگلو در پایان با توجه به جریان تولید قطعه سازان و خودروسازان با آغاز فعالیت در سال جاری، خاطرنشان کرد: در حال حاضر روند تولید به خوبی و با رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دارد و هر خودروساز با حداکثر توان زنجیره تامین خود کم و بیش روزی 2 هزار دستگاه خودرو تولید می کند اما همچنان پوست خربزه ای به نام ارز و مواد اولیه داخلی زیر پای قطعه سازان است که بسیار خطرناک است.

کد خبر 122337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha