کد خبر 122369
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
خسارت سنگین ایرلاین‌های دنیا با شیوع کرونا

زیان ایرلاین های دنیا از کرونا در کمتر از 2 ماه به 252 میلیارد دلار رسید.

به گزارش پرشین خودرو، با شیوع کرونا در کشور، تقاضای حمل و نقل و گردشگری بسیار کاهش یافت و از سوی دیگر با تاکید ستاد مقابله با کرونا مبنی بر عدم انجام سفر، خدمات دهی در اغلب اماکن گردشگری، سیاحتی و زیارتی متوقف شد.

با وجود آغاز فعالیت برخی از کسب و کارها از ابتدای اردیبهشت امسال، کماکان میزان سفرها به دلیل توجه مردم به موضوع مقابله با شیوع کرونا کاهش بسزایی دارد ضمن آنکه در ایام ماه مبارک رمضان هم در کنار سفرهای سیاحتی، سفرهای کاری نیز تا اندازه ای کاهش می یابد.

همین امر موجب زمین گیری بخش حمل و نقل در همه مدل‌ها و خصوصا حمل و نقل هوایی شده است که البته در اغلب نقاط دنیا به دلیل شیوع کرونا بخش حمل و نقل خسارت و زیان جدی دیده است.



* زیان ایرلاین های دنیا از کرونا در 2 ماه به 252 میلیارد دلار رسید

درباره زیان صنعت حمل و نقل هوایی دنیا به دلیل شیوع کرونا، رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، می گوید:‌ در کمتر از دو ماه میزان خسارت وارده به شرکت‌های هواپیمایی دنیا از 30 میلیارد دلار به 252 میلیارد دلار رسید و ما نیز از این خسارت مستثنی نیستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه زمان ممکن است شرایط فعلی صنعت حمل و نقل هوایی به حالت گذشته برگردد، توضیح داد: در هر صورت حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از بازوهای مهم گردشگری دنیا محسوب می شود و یکی از نیازهای بسیار حساس و مبرم گردشگری، حمل و نقل هوایی است، چرخه پروازی در دنیا که روان و سیال است، باید به خوبی انجام شود و این پروازها نقش مهمی در کارهای بازرگانی و اقتصادی ایفا می‌کند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: گردشگری نیز بر همین پایه می‌تواند استوار باشد.

جعفرزاده افزود: برگشت به حالت عادی بستگی به این دارد که کشورها تا چه زمانی موفق به مهار این ویروس شوند، چشم انداز آینده را در این می‌بینیم که کشورها اقدامات پیشگیرانه را شدت دهند و نسبت به پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت حساسیت بیشتری نشان دهند و چرخه اقتصاد را به حرکت درآورند تا کسب و کارها فعال‌تر شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان این رکود را در صنعت هوایی کم کرد و شرایط را به حالت عادی برگرداند؟ گفت: همانگونه که توضیح داده شد در حوزه بین‌المللی این موضوع بسته به تصمیم کشورها و تصمیم سازمان جهانی بهداشت دارد و در داخل نیز این موضوع بستگی به تصمیمات وزارت بهداشت (که مطابق تصمیمات سازمان جهانی بهداشت است) و ستاد ملی مقابله با کرونا دارد، اما در همه موارد، تشدید اقدامات پیشگیرانه، این چرخه را به حرکت درمی‌آورد و در این مسیر پیش می‌رود.

 

خسارت ایرلاین ها



* زیان سنگین خطوط هوایی بین‌المللی و سازندگان هواپیما پس از شیوع کرونا

بنابراین گزارش در شیوع کرونا یکی از کسب و کارهایی که آسیب جدی دید و شاید بیشترین آسیب به آن وارد شد، بخش گردشگری و حمل و نقل بود.

از همان روهای اول شیوع کرونا تقاضای سفر در دنیا کاهش یافت ضمن آنکه بسیاری از کشورهای دنیا تلاش کردند با بستن مرزهای خود بر روی مسافران از دیگر کشورها، از شیوع کرونا در کشور خود جلوگیری کنند.

در این عرصه بسیاری از شرکت های هواپیمایی هم با کاهش تقاضای سفر مواجه شدند و روزانه خبرهای زیادی مبنی بر کمبود محل پارک هواپیما به دلیل زمین گیری هواپیماها در نبود تقاضای سفر، تعدیل نیرو در شرکت های هواپیمایی خارجی، کاهش هزینه ها در شرکت ها، توقف سفارش های خرید ناوگان و غیره منتشر شد.

کرونا تقاضای خرید هواپیما را کاهش داد طوری که شرکت های هواپیماسازی بزرگی نظیر بوئینگ هم با چالش جدی مالی مواجه شدند.

البته شرکتی مثل بوئینگ تلاش کرد با انتشار اوراق قرضه، مشکلات خود را تا اندازه ای کاهش دهد.

اخیرا اعلام شد که شرکت بوئینگ با فروش اوراق قرضه، رقم 25 میلیارد دلار جذب و کمبود نقدینگی خود را با فروش این اوراق قرضه جبران کرده است.

مسؤولان این کمپانی گفته اند که با توجه به جذب نقدینگی از محل اوراق قرضه، فعلا برنامه‌ای برای دریافت کمک از دولت نداریم.



* 90 درصد هواپیماها در ایران زمین‌گیر شدند

با شیوع کرونا در کشور ما نیز حمل و نقل هوایی با چالش جدی مواجه شد و حدود 90 درصد هواپیماهای ناوگان هوایی کشور در نبود تقاضا زمین گیر شد.

البته در روزهای اخیر میزان پروازها از 10 درصد پروازهای قبلی، رقمی محدود بیشتر شده است ولی در ایام ماه مبارک رمضان تقاضای سفر چندان زیاد نیست.

از سوی دیگر به گفته وزیر راه و شهرسازی، شرکت های هواپیمایی موظف هستند در راستای رعایت فاصله گذاری اجتماعی با 60 درصد ظرفیت هواپیماها پرواز کنند و هر شرکت هواپیمایی که از این ظرفیت تعیین شده عبور کند، تخلف کرده است و سازمان هواپیمایی کشوری در این باره پیگیری و اعمال قانون دارد.



* اگر بسته حمایتی دولت نرسد نمی‌توانیم حقوق پرداخت کنیم

پیش از این اعلام شد زیان شرکت های هواپیمایی داخلی از شیوع کرونا 3 هزار میلیارد تومان است.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، گفت: دولت وعده داده است از کسب و کارهای آسیب پذیر در دوران شیوع کرونا و رکود، حمایت کند، در این شرایط شرکت ها با چالش جدی مواجه هستند و امکان پرداخت حقوق پرسنل خود را ندارند ضمن آنکه بدهی هایی هم به بخش های مختلف دارند که باید تسویه کنند.

اسعدی سامانی با بیان اینکه کماکان خبری از بسته حمایتی دولت نیست، می گوید: با توجه به کاهش سفرها، شرکت‌های هواپیمایی قطعا قادر نخواهند بود حقوق پرسنل خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کنند. دولت هم مدام اعلام می‌کند ارائه بسته حمایتی و تسهیلات در حال بررسی است، امیدواریم دیر نشود به هر حال شرکت‌های هواپیمایی باید بتوانند به حیات خود ادامه دهند و اگر بسته حمایتی نرسد و قادر به پرداخت حقوق پرسنل خود نباشند، به ناچار مجبور به تعدیل نیرو هستند.

بنابراین گزارش مقرر شد بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای آسیب پذیر از شیوع کرونا در این شرایط کمکی برای سرپا بودن کسب و کارها باشد و پیگیرهای حاکی از نهایی شدن این بسته ها دارد.


* شرکت‌های حمل‌ونقل تا پایان اردیبهشت بسته حمایتی می‌گیرند

هنوز در حوزه حمل و نقل برون شهری خبری از پرداخت 8 هزار میلیارد تومان بسته حمایتی دولت به شرکت های حمل و نقلی نیست اما طبق گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در روزهای آتی پیامکی برای شرکت های حمل و نقلی ارسال می شود مبنی بر اینکه برای دریافت تسهیلات به بانک عامل مراجعه کنند.

به گفته محمد اسلامی مقرر شده است تا پایان اردیبهشت همه شرکت های حمل و نقلی بتوانند این تسهیلات حمایتی را دریافت کنند.

پیش از این اسلامی گفته بود: این تسهیلات مشمول کسب و کارهایی می شود که در شرایط شیوع کرونا با وجود مشکلات اقتصادی، پرسنل خود را تعدیل نکرده اند.

این بسته حمایتی از شرکت های حمل و نقل هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی در کوتاه مدت کمکی محدود برای حفظ بقای شرکت ها است اما با توجه به گفته های مسؤولان مبنی بر احتمال وجود پیک های بعدی شیوع کرونا، ضرورت دارد شرکت ها و دولت با همکاری یکدیگر برنامه ای برای فعالیت دقیق و منظم در دوران کرونا داشته باشند که هم طبق پروتکل های وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت عمل شود و هم کسب و کارها در کنار کرونا اما محتاطانه به فعالیت خود ادامه دهند.

منبع: فارس

کد خبر 122369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha