کد خبر 122389
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
خودروهای برقی كوچك فولکس در انتظار برند جدید!

گروه خودروسازی آلمانی فولكس واگن درصدد انتخاب یك برند جدید است كه با آن پروژه خودروی برقی ارزان را راهبری كند چون برندی كه پیش از این انتخاب كرده بود، از عهده برنیامد.

به گزارش پرشین خودرو، گروه فولكس درحال بازنگری در بین برندهای خود است تا بتواند خانواده خودروهای برقی كوچك را توسعه دهد، مخصوصاً بعد از آن كه برند اسپانیایی این گروه، سئات موفق به پیشبرد آن نشد.

هربرت دییس، Herbert Diess مدیر عامل گروه فولكس در ماه مارس 2019 گفته بود كه سئات راهبری توسعه و تكوین خودروهای برقی كوچك را برعهده خواهد گرفت و قرار است هزینه های ساخت این خودرو كمتر از 20 هزار یورو باشد. بر اساس هدفگذاری فولكس قرار بود این خودروی سئات جایگزین مدل های Up، اشكودا، سیتیگو، سئات Mii شود و گامی باشد در جهت حمل و نقل برقی متناسب با وسع خرید مردم.

مدیران اجرایی فولكس، بر این باورند كه خودروی برقی كوچك مقرون به صرفه، باید ورژن تغییرشكل یافته معماری پلتفرم MEB و كوتاه تر از فولكس پولو به طول 4000 میلیمتر باشد. یك هاچ بك جمع و جور از همین پلتفرم با نام VW ID3 همین تابستان رونمایی می شود كه نسل جدید خودروهای باتری داری است كه به تولید انبوه می رسد اما ارزان نیست و گروه فولكس باید به فكر خانواده خودروهای كوچك ارزان باشد.

اما استفاده از این معماری برای طراحی خودروهای خانواده كوچكِ مقرون به صرفه، كار آسانی نیست، چون باید یك سوم هزینه های ساخت ID3 كاهش یابد تا در بازار معنی پیدا كند. مهندسان فولكس انواعی از روش ها، از جمله استفاده از موتورهای كوچكتر، استفاده از نوع دیگر باتری و تغییر پیكر بندی را مورد آزمایش قرار دادند و چوب خط آنان حفظ استاندارد بالا در تصادف بود.

 

خودروی برقی فولکس واگن

سئات از این جهت انتخاب شده بود كه مدیر عامل آن، لوكا دو مئو از سال 2015 سكان هدایت آن را به دست گرفت و آن را به سودآوری بازگرداند، به همین دلیل گروه فولكس، سئات را برای توسعه و تكوین خودروهای برقی كوچك ارزان انتخاب كرد. اما حالا دو مئو از تابستان امسال (اول ژوئیه) مدیر عامل رنو خواهد شد.

سئات هم قرار بود این پروژه را با گروه خودروسازی چینی جك JAC پیش ببرد؛ جك شریك گروه فولكس واگن درچین برای خودروهای برقی است. سئات حالا ورود به بازار چین را به تعویق انداخته و زمانی تعیین نكرده است.

جك-فولكس قرار بود از سال 2021، برند سئات را به بازار چین معرفی نماید و سئات برقی با باتری عرضه كند. یكی از دلایلی كه این برنامه عملی نشد، سرد شدن حكومت چین در خصوص خودروهای برقی و كاهش یارانه (سوبسید) خودروهای برقی بود كه از ژوئیه 2019 تصمیم گیری شد. حالا هم كه ویروس كرونا، مزید بر علت شده است.

سئات طی بیانیه ای كه در اختیار وبسایت اتومتیو نیوز اروپا قرار داد نوشته است: تصمیم تغییر برند برای توسعه خودروهای برقی كوچك ارزان در «چارچوب بازنگری گروه فولكس در استراتژی های جهانی در خصوص برندها و سیستم های تولید و بازارهای گروه» بوده است.

این كه سئات، پروژه خودروهای برقی كوچك ارزان را از دست داد، به تصمیمش در خصوص ورود به بازار چین ربط پیدا می كند. سخنگوی فولكس در این باره گفته است: «همكاری با جك دیگر برای سئات معنی نداشت».

سخنگوی فولكس می گوید هنوز تصمیمی گرفته نشده است كه كدام برند برای توسعه پلتفرم MEB و خودروهای كوچك برقی ارزان انتخاب شود.

منبع: سایپا

کد خبر 122389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha