دولت با تغییر سال ساخت کامیون دست دوم به 5 سال موافقت نکرد / الزام ضمانت خدمات 10 ساله سدی برای واردات کامیون به کشور

مهمترین گام در اجرای مصوبه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین و کامیون ها حذف الزام ضمانت خدمات پس از فروش 10 ساله به عنوان سدی برای واردات کامیون به کشور است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گر چه براساس مصوبه شورای اقتصاد قرار است 176هزار و 550 دستگاه انواع ناوگان تجاری شامل اتوبوس درون شهری و برون شهری، کامیون، کشنده، کامیونت و مینی بوس در مدت سه سال نوسازی شود که بهمن 96 نیز رئیس جمهور در قالب طرح نوسازی ناوگان تجاری کشور از آغاز نوسازی بیش از 200 هزار دستگاه خودرو تجاری ظرف 3 سال خبر داد ه بود؛ طرحی که علی رغم جدیت دولت عملا با آغاز مجدد تحریم ها و توقف برخی تولیدات داخلی نتیجه ای به همراه نداشت.

حال در شرایطی وزیر صنعت دستور براجرای سریع مصوبه سال گذشته شورای اقتصاد می دهد که با استمرار شرایط تحریمی کماکان تامین خودروی جایگزین از جدی ترین موانع دارندگان ناوگان تجاری فرسوده است، موضوعی که به گفته فعالان حمل و نقل بار با وجود قوانین موجود برای واردات و قیمت ها سرسام آور تولیدات داخلی غیر ممکن است.

اگر چه نگاه فعالان این صنعت به تصمیم اخیر دولت در اجرای مصوبه شورای اقتصاد چندان روشن نیست اما با این وجود برخی از مسئولان مرتبط در این حوزه معتقد هستند مهمترین گام برای اجرای این مصوبه تغییر مجوز دولت برای واردات کامیون استوک از 3 سال ساخت به 5 سال و لغو قانون الزام ضمانت خدمات پس از فروش 10 ساله برای شرکت ها است.

در همین راستا محمد خان بلوکی، رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به مشکلات موجود در جریان نوسازی ناوگان حمل و نقل بار گفت: دولت باید واردات کامیون به صورت سی بی یو را آزاد کند تا ناوگان فرسوده خودروهای تجاری و کامیون ها از این وضعیت خارج و قیمت کامیون ها برای متقاضیان رقم مناسبی شود.

به گفته وی در شرایطی قیمت خودروهای و کامیون های تولیدی در کشور به 3 میلیارد رسیده است که هم اکنون و در بهترین شرایط کامیون های تولید 2018 و 2019 در اروپا حدود 35 هزار دلار است که با محاسبه دلار 15 هزار تومان 800 میلیون تومان می شود.

وی همچنین به مشکل واردات کامیون به کشور اشاره و تاکید کرد: تاکنون هیچ مجوزی برای واردات کامیون های استوک به کشور صادر نشده است چرا که واردات این کامیون ها مشروط به ارائه گواهی خدمات پس از فروش 10 ساله از سوی شرکتهای خودروسازی داخلی است در حالی که این شرکتها حاضر به ارائه چنین ضمانتی برای خدمات پس از فروش نیستند.

با حدف سد گواهی خدمات 10 ساله می توان تا حدود 20 تا 30 هزار کامیون را نوسازی کرد

این مقام مسئول در اتحادیه حمل و نقل بار افزود: بر اساس قانون در صورت ارائه گواهی خدمات 10 ساله ، دولت برای شرکتهای حمل و نقل بار تا 100 دستگاه و برای شرکتهای خودروساز تا 1000 دستگاه مجوز واردات کامیون با 3 سال کارکرد را صادر می کند و در صورت واردات 80 درصد از این تعداد کامیون، مجوز شرکتها برای واردات قابل تمدید است این در حالی است که با حدف سد گواهی خدمات 10 ساله می توان تا حدود 20 تا 30 هزار کامیون را نوسازی کرد.

 

واردات کامیون



خان بلوکی همچنین سال ساخت را با توجه به استاندارد آلایندگی کامیون های 3 سال کارکرد معضلی دیگر در این جریان دانست و گفت: کامیون 3 سال کارکرد مسلما تولیدات 2018 و 2019 و 2020 است که اغلب دارای استاندارد یورو 6 هستند اما به دلیل نبود سوخت مناسب در ایران عملا امکان واردات به کشور نخواهند داشت مگر اینکه دولت مجوز واردات کامیون های استوک را از 3 سال به 5 سال تغییر و واردات کامیون های 2016 به بعد آزاد شود.

وی همچنین ضمن تاکید بر لغو قانون ضمانت خدمات 10 ساله برای واردات به عنوان راهکاری برای نوسازی کامیون های فرسوده، تصریح کرد: امروز که گارانتی و خدمات پس از فروش خودروهای سواری با مشکلات زیادی مواجه است طبعا الزام به ارائه خدمات خودروهای سنگین و کامیون های استوک در چنین شرایطی نتیجه ای جز افزایش ناوگان فرسوده به همراه نخواهد داشت بنابراین مهمترین گام برای نوسازی ناوگان فرسوده سنگین و کامیون ها حذف الزام ضمانت خدمات 10 ساله به عنوان سدی برای واردات کامیون به کشور است.

به گفته وی با واردات کامیون و جایگزینی آن، مصرف سوخت کامیون های جدید کمتر از 30 لیتر در 100 کیلومتر می شود بنابراین دولت در شرایطی که گازوئیل را لیتری8 هزار تومان خریداری می کند چاره ای ندارد و باید با این اقدام، سوختی را که در جریان فرسودگی ناوگان دود هوا می شود را تبدیل به سرمایه ملی کند.

تاثیر کرونا بر افت 50 درصدی قیمت کامیون در اروپا / انحصار تولیدات داخلی با قیمت های نجومی

رئیس اتحادیه حمل و نقل بارهمچنین با توجه به تاثیر کرونا بر صنعت حمل و نقل در دنیا، این اتفاق را موجب افت 50 در صدی قیمت کامیون در اروپا اعلام کرد و گفت: هم اکنون به دلیل تبعات ناشی از شیوع کرونا قیمت کامیون و حتی سواری در اروپا و آمریکا حدود 50 درصد افت کرده است در حالی که در کشور ما نه تنها افتی نداشته بلکه گاها قیمت ها نیز صعودی شده است.

خان بلوکی در ادامه با توجه به ارقام نجومی کامیون های تولیدی در کشور خاطر نشان کرد : مسائل ناشی از مشکلات ارزی و از سویی انحصار واردات کامیون توسط 3 شرکت داخلی موجب شده تا این کارخانجات به هر نحو که می خواهند عمل کرده و پاسخ گوی هیچ نهاد و دستگاهی نیز نباشند.

وی در پایان تاکید کرد: دولت باید برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار اجازه دهند هر شخصیت حقوقی من جمله شرکت های حمل و نقل که زیر نظر سازمان راهداری فعالبت دارند اقدام به واردات کنند و تعهد خدمات پس از فروش بر عهده شرکتها باشد همچنین می تواند به صاحبان کامیون های فرسوده پس از اسقاط مجوز واردات یک دستگاه کامیون را ارائه کند تا چرخه نوسازی در ناوگان تجاری و حمل بار به درستی به حرکت در آید.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 122403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha